Stall, Hagar & Transporter

Lastning

2009-10-08 09:17 #0 av: Dior

Tänkte ge mina små tips. Det har fungerat på flera av våra, både unghästar och äldre.

Unghästarna har jag tränat till att gå på svagt sluttande träskivor (dörrar, i mitt fall) ute i padocken, där det är öppet och ljust. Detta för att jag märkte att själva rampen var läskig för dem. Fungerade klart bättre efter det.

En annan sak som jag och min man förvånades över var när mitt ena arabsto skulle in i transporten så fällde vi aldrig ner rampen, utan öppnade upp dörrarna istället. Hon fick ta ett kliv, men på kom hon utan krångel som tidigare. Dessutom blev hon inte nervös av att höra rampen fällas upp, när det bara var dörrar som stängdes bakom.

Hade ett par shetland som totalvägrade att gå på rampen in. Men fick de hoppa, som de mer eller mindre gjorde, så tvekade de inte en sekund. Efter några lastningar på det sättet var de inte lika rädda för rampen heller, även om det verkade vara något läskigare. Men att träna dem på rampen kändes ändå nödvändigt, efterssom det inte är alla transporter som har bara dörrar.

Har alltid berömt en nervös häst med lite gott. Men det först när de står inne på plats.

Anmäl
2009-10-09 00:47 #1 av: cina65

Ja det låter vettigt, när jag hämtade hem min som inte alls vill gå på transporten sist, så använde jag en transport med step up och gud vad förvånad jag blev när han bara klev på. Obestämd

Men jag håller med dej om det med rampen som kan vara väldigt läskig att gå på, jag har bett min gubbe bygga om så vår transport blir som en step up istället men även så man kan använda lämmen ändå. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-10-10 20:02 #2 av: Dior

#1 Det är verkligen kanon. För många kan det trånga utrymmet bekymmra, men jag tycker det verkar som att det främst är rampen. Att kunna ha både och, och varva mellan, har varit super.Glad

Anmäl
2009-10-10 23:42 #3 av: imsuchadiva

Men är det inte lag på att de ska gå upp på ramp?
eller är det bara att de ska finns?

http://fredrikalidman.blogg.se
Anmäl
2009-10-11 00:28 #4 av: cina65

# 3 Har jag inte hört något om, hade det varit lag på det hade det ju knappast funnits step up transorter att köpa, dessutom nya modeller. Obestämd

Men jag vet faktiskt inte säkert. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-10-11 00:42 #5 av: Dior

När jag gick kursen 2008, för att transportera häst eller dyl. så var det inte lag på ramp. Vi här följer individen. Men de flesta väljer att gå in utan ramp.

Anmäl
2009-10-11 04:25 #6 av: AnneN

"# När hästen lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning som till exempel lastramper.
# Om det behövs ska rampen ha räcken och tvärgående ribbor som göt att hästen inte faller av rampen eller halkar.
# Lastramperna ska ha så liten lutning som möjligt."

Källa: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/transporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.