Stuterier & Uppfödare

Registreringsavgifter

2009-09-30 11:52 #0 av: Dior

Det diskuteras ganska hett angående de höga registreringsavgifterna SAHF har för sina arabiska fullblod.

Många är emot det, och menar på att de är onödigt höga, och extremt mycket högre än andra raser. Detta medför att många väljer att att regga sin renrasiga arab i annan förening, som blir ett billigare alternativ.

Vad anser Ni om det?

Skulle Du välja en annan förening?

Vad skulle man kunna göra för att få en ändring?

Anmäl
2009-09-30 12:11 #1 av: Dior

Själv ingår jag i den grupp som tycker att de flesta avgifter för araben är skrattretande höga.

När araben ändå är väldigt billig idag, gämnfört med ca 20 år sen, så tycker jag man även borde sänka kostnderna runt omkring araben. Det blir knappast lättare att få tillbaka arabens värde, när många idag, med lågkonjukturen inte känner att den biten är högst på prioritetlistan.

Istället får man välja att inte avla fram lika många små dyra bebisar, varpå ett fåtal registreras som arabiska fullblod, andra som nåt annat.

En tanke som just precis nu slog mig, var att möjligtvis kan araben, om några år öka skyhögt i pris, när lilla Sverige kommit på fötter igen, då det inte direkt finns en uppsjö av dem.

Men så länge priserna ligger lågt, så hade jag önskat att SAHF följde marknaden och hjälpte uppfödarna att över huvudtaget ha råd att ta fram några individer utan att bli ruinerade.

Kanske är det t.om något bra med de höga priserna så att vissa väljer att inte avla fram för många, som säljs billigt för att marknaden är just sån idag.

Nu blev jag själv kluven i frågan, MEN det skulle aldrig falla MIG in att registrera i annan förening. Då står jag hellre över att betäcka.

Anmäl
2009-09-30 13:04 #2 av: Fiona

Jag håller på att lösa pass & regga min foderarab och det ska gå på cirka 2000 enligt henne på SAHF och det låter inte så jätte dyrt tycker jag Obestämd Fast nu när jag tänker på det så vt jag inte om hon på SAHF har räknat in DNAtest osv i det priset. Så jag är inte så insatt men jag har också hört att allt med araber är så mycket dyrare!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-09-30 14:11 #3 av: cina65

#1 Jag håller min registrerad i SAHF och skulle aldrig avla fram ett föl och byta förening, men jag kan hålla med om att avgifterna är skrattretande höga med tanke på att man idag får hästarna nästan gratis.

Jag säger samma som du och skulle då vänta ta föl istället om det nu inte lönar sej.

Mina ston är betäckta men meningen är att jag ska behålla dessa själv och inte sälja vidare, det är ju bara shettisen som är renrasigt betäckt eftersom mitt halvblodsto blev tjuvbetäckt av min egen hingst, så det fölet blir ju inte registrerat i SAHF om jag nu inte har fel för mej. Obestämd

Mitt sto är Halvblod/fullblod och hingsten är ren Arab, så frågan är ju var man reggar ett sånt föl och blir det någon ras av det?

Har hört en del säga att det skulle bli Angloarab men andra säger att det inte blir det, så man blir ju lite yr av detta Skrattande

Men oavsett blir det garanterat en bra avkomma med ett väldigt fint lynne, tror inte det kan bli annat med två så snälla och lyhörda föräldrar.

#2 Bara en fråga? Varför ska du fixa pass och reg. på hästen när den inte är din? Betalar ägaren detta då?

Lite nyfiken eftersom jag själv blivit blåst rätt många gånger när det gäller hästar, jag har fixat och betalat saker som ägaren skulle gjort och när allt e klart så har dom hämtat hästen och sålt den dyrt igen.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-09-30 18:52 #4 av: Fiona

#2 För ägaren vet inte hur hon ska göra / skiter i det så jag erbjöd mig. Hon är informerad om vad det kostar och alla räkningar kommer gå dirkt till henne. Om inte jag fixr det så lär det inte bli gjort och då kan jag inte tävla...

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anmäl
2009-09-30 18:55 #5 av: cina65

#4 Då förstår jag. Glad

Kul om du kan komma igång och tävla med hästen.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-30 21:13 #6 av: Fiona

#5 Ja tanken är den med sadel & pass ska fixas först, men sen såSkrattande

Jenny

Anmäl
2009-09-30 23:27 #7 av: cina65

#5 Ja då har du lite att göra med sadelprovningar och pappersarbete nu ett tag. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-30 23:28 #8 av: Fiona

#7 Ja, det ska bli skönt nät allt är klart :)

Jenny

Anmäl
2009-09-30 23:32 #9 av: cina65

#8 Jag vet vad du menar, har en hingst att jobba en hel del med. Jag har en hel del jobb kvar innan det går att rida in denna killen.

Mvh Carina

Anmäl
2009-09-30 23:34 #10 av: Fiona

#9 Det kommer kännas fruktansvärt bra när det funkar som det ska :) För mig är pengarna det största problemet men det löser sig väl tillslut!

Jenny

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.