Avel

Dräktiga ston?

2009-10-24 02:27 #0 av: cina65

Hur beter sej era dräktiga ston?

Nu vet jag inte säkert än om mitt ena sto är dräktigt men hon har ändrat sej totalt och blivit en riktig (klimakteriehäxa) bråkig tjej. Man kan inte borsta henne på magen, eller lyfta svansen vid borstning, hon är väldigt rädd om sin bakdel, det är till och med så att det kan bli problem vid hovkratsning och denna hästen är genomsnäll i alla lägen i vanliga fall.

Ska man ta ut henne i hagen blir man fullkomligt nertrampad och vid intagning är det samma sak, hon har aldrig visat sådana tendenser innan utan det har kommit nu de sista veckorna.

Men vissa dagar är hon sej själv igen och hur go som helst.

En bekant till mej sa att det kunde vara så att hon var dräktig vilket jag har hoppats på men inte vågat tro.

Så nu undrar jag, brukar era ston förändras på detta viset när dom är dräktiga?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-10-24 08:51 #1 av: Dior

Oja. Leka är i vanliga fall en riktig satmara mot andra hästar, och genomsnäll mot människor. När hon är dräktig kan hon stå och gnissla tänder när man går förbi boxen eller knäpper täcken. Mot de andra hästarna blir hon lugn som en filbunke.

Plannja är lugnet själv när hon är dräktig, men vägrar låta någon sitta på henne. Försöker någon hoppa upp då, så backar hon ,med huvudet högt, bakåtstrukna öron och så skakar hon på huvudet. Kan en häst vara tydligare?Glad

Är hon inte dräktig brukar hon ofta ha bråttom in och ut från stallet, och stressar lite när hon blir själv i boxen. Men inte med bebis i magen.

Anmäl
2009-10-24 12:06 #2 av: GranoStall

Även Illuztra ändra sig när hon är dräktig och är även olika i humöret om det är sto el hingst föl i magen. Är det ett stoföl är hon väldigt lugn och det ser nästan ut som hon mediterar i hagen. Hon är grinigare mot andra hästar. När hon är väntar hingstföl brukar hon är hon inte lika lugn i hagen.

//Olivia

Anmäl
2009-10-24 23:55 #3 av: LinaN

Vårt ena sto i stallet är dräktig (konstaterat) och hon är knepig i vanliga fall men nu är hon åtta resor värre. Hon surar så fort man rör vid magen eller bakdelen. Hon är superkelig och kräver uppmärksamhet.

Andra stoet som påstås vara dräktig hon står mest och sjusover.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2009-10-25 00:08 #4 av: cina65

Ja jag får nog hundan ta och testa stoet snabbt, vill ju gärna veta om det är hormoner eller som hon testar mej.

Nu vet jag inte hur det ser ut när stoet är dräktigt eftersom jag aldrig sysslat med avlen tidigare, mitt shettissto kan man se att hon har blivit rundare om magen och den hänger lite, men det stora stoet märks det inget på i mina ögon, men man kan ju bli hemmablind med.

Mvh Carina

Anmäl
2009-10-25 00:26 #5 av: Dior

Hohooo, se dig inte blind på shetlandstoets mage, om hon varit dräktig förr. Tycker mina alltid ser dräktiga ut, så hos dem får jag leta efter andra tecken!Skrattande

Att testa stona är absolut inte fel, men hittills har vi här kunnat gå på olika tecken hos stoet, och hingsten. Brukar själv alltid säga, att är är de dräktiga så ser man det i slutet. Här behandlas alla betäckta ston, som att de tagit sig, tills motsatsen bevisats.

Gowlaz brukar inte betäcka ett sto som han vet är dräktig redan. Plannja brydde han sig inte alls om. Det gjorde han i år med Leka, men det KAN också bero på att han stått på ett stall längre bort och testats med två andra ston som aldrig släppte till, utan bara retade upp honom. När han kom hem igen stód Leka som en fura för Gowlaz, och antingen godtog han det för att hn blivit nobbad så många gånger i somras, och Leka är min lilla pissmärr. Eller så är hon tom, och nu bara fet. Men har svårt att tro det. Fel form på magen...

Leka är lurig. Plannja superenkelt att läsa.

(stoet på bild är INTE dräktigt!)

Anmäl
2009-10-25 01:09 #6 av: cina65

Daimler och stoet går i samma hage och hon kan gå bort till han, vänder rumpan till han (mitt upp i nosen p han) när han sen börjar lukta så skriker hon till och sparkar efter han men inte så att hon är ute efter att skada han utan mer en hotelse.

Så går han bort men då följer hon efter och gör samma sak igen, men han är inte alls intresserad av henne nu som han var i sommras för då brydde han sej inte om att hon sparkade eller något, det var precis som om hela han var avstängd och man kunde inte gå in och försöka dela på dom.

Stoet (Candy) har haft många föl tidigare och shettisstoet har fått 5 föl innan.

Mvh Carina

Anmäl
2009-10-25 01:38 #7 av: Dior

Hehe. Gissar på att din Candy är dräktig.Glad

Men shettisen, om hon inte går med hingsten fortfarande, så råder jag dig till att inte stirra dig blind på magen för tidigt. Mitt shetlandsto (Denise) på förra bilden hade haft 4 föl inna denna togs, då hon var tom. Nu har hon fått 6, och går tom igen, men ser likadan ut.

Anmäl
2009-10-25 02:02 #8 av: cina65

#7 Nej om det är så att hon är dräktig (shettisstoet) är som sagt lite rund om magen nu och hon står vid sidan om Daimler i stallet och hon skriker även hon när han kommer med mulen och ska hälsa och lukta. Men jag ska ta och testa dom i början på veckan sen får vi väl se vad som händer. Flört

Gud vad spännande detta är.

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.