OT - Off Topic

Jakt-tider

2009-10-13 15:06 #0 av: Dior

Fy sjutton vad jag avskyr jakt-tiderna.

Vi har en hel del djur som dagligen syns runt omkring vårat. En älgko föder alltid sina ungar i vår skog, 30 meter från huset, och fjolårskalven stannar bra länge den också. Älgtjur, ett vildsvinspar, och en flock på 9 rådjur finns här också.

Vi har fristad för dem i vår egen skog och resten av marken är hagar. Men de skjutglada gubbarna brukar bussa deras jyckar efter dem och fösa dem bort från våra marker, och många gånger har djurena varit påväg in i våra hagar.

Får de verkligen fösa djuren så?

Nån som vet?

Skogen där vi brukar rida är i alla fall utesluten nu, för de springer omkring som yra höns vart man än går, tycker jag.

Visst tycker jag det är bra att antalet minskar, men är fullständigt emot den hets de utsätts för.

Anmäl
2009-10-13 18:28 #1 av: Fiona

Vad jag har fötstått så for dom inte dreva hundarna så att dom går över på eran mark och "snor" era älgar. Sen är det ju svårt att kontrolera undarna på vilka marker dom går på men så tror jag verkligen inte att det ska gå till!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-10-13 23:49 #2 av: kaka1234567

Jag av skyr jagt de kom ut en älg hona på våran tomt va helt vätskrämd.Hon åt på eppetträdet sen sprang hon iväg blev väl rädd.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-10-13 23:52 #3 av: kaka1234567

...

Mvh kaka

Anmäl
2009-10-13 23:53 #4 av: kaka1234567

...

Mvh kaka

Anmäl
2009-10-13 23:55 #5 av: Fiona

Jag frågade pappa om det förut (han är jägare) och han sa att det händer att hundarna springer över på fel marker men det är inget att göra åt. Lika värt som dom kan "sno" en älg från någon annans mark så kan dom driva över en från "sin" mark till någon annans.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-10-14 23:18 #6 av: Dior

#5 Jo, det kan jag förstå, att hundarna springer över. Inte så lätt för dem att se gränserna. Men detta var mer utstuderat från hundägarna, tycker jag, efterssom älgen stod i säkert 1,5 timme på åkern innan hunden kom.

Visst, där hade de fått skjuta honom, och tog hänsyn till våra hästar, jättetacksamt, men att sen hetsa honom bort med hunden, tycker jag är fel. Har nu även fått höra att hunden hade slitit av en sena på älgen och själv fått sig en spark så nåt, eller flera revben gått av.

Går det att dressera hundarna till att inte springa så nära älgar??

Ja, lite upprörd är jag. Kanske mest för att jag är så kluven. Mängder med älgar som skrämmer slag på mig och mina hästar, eller hetsande gubbar med jyckar och bössor...(?)

Anmäl
2009-10-14 23:26 #7 av: kaka1234567

Idag  kom de en ung älg tjur till os små små horn men stor va han.Han stor 5 meter ifrån mig jag gick och hämta äpple och han åt av dem sen gick han.

Komer med bilderna senare.

Mvh kaka

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.