Stall, Hagar & Transporter

Vatten på vintern

2009-10-22 17:05 #0 av: Dior

Hur löser ni vatten på vintern?

Undrar framförallt hur ni gör som har långt mellan hage och vattenkran.

Anmäl
2009-10-22 17:27 #1 av: Dior

En thermobar verkar vara en dröm att äga.

Själv släpar jag vatten med vanliga, hedeliga hinkar till två hagar, ca 30 och 50 meter bort. En tredje är bara utanför stalldörren så hinkarna dit är inget märkvärdigt.

Dessutom är det inte många hästar i dessa tre hagar. Den fjärde ligger också drygt 30 meter ifrån stallet och där går 15 hästar. Tidigare år har vi haft badkar som jag fyllt (med hjälp av hinkar) hackat is på morgonen (en gång med yxa!)

Efterssom många i den hagen går på lösdrift så fick jag koka vatten att späda ut det kalla med för att slippa ev. kolik av för kallt vatten. (Detta de allra kallaste dagarna)

Numera har jag flyttat på badkaret, närmare huset och varmvattenskranarna, dragit en slang som hänger längs med padockstaket(så vattnet rinner ur och inte fryser inuti). Bara att dra in genom fönstret och fylla på med vatten. Isblocken spolar jag med varmvatten tills de släpper i kanterna och kan lyftas ur. Kokar vatten gör jag fortfarande, men slipper släpa så ofantligt många hinkar...

Tyckte jag var väldans smart när jag kom på detta så enkla knep. MEN har funderat på varmvattnet som rinner ner i badkaret medans jag tinar upp isblock... Hur pass skadligt kan det vara, med bakterier o dyl.? 

Anmäl
2009-10-22 22:02 #2 av: Fiona

Vi släpar en cykelkärra med en mjöljakruka på med vatten i och fyller upp!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-10-23 00:46 #3 av: cina65

#1 Tror inte det är så bra med varmvatten då det är väldigt mycket bakterier i det såvida vattnet inte har kokats.

Min gubbe satte värmeslinga i vattenledningen så vårt vatten skall inte frysa mer, men om man har vatten kvar ute så fryser det.

Jag tömmer alltid ut resterande vatten ur baljan när jag tagit in hästarna, men då fyller jag bara på lite åt gången så dom förhoppningsvis dricker upp det och ibland får jag fylla på mer.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-10-23 00:50 #4 av: kaka1234567

I de stallet jag hade tänkt att ha T har en  uppvärmd vatten tuna som gör så att vattnet aldrig fryser.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-10-23 09:06 #5 av: Dior

#3. Ja, jag misstänker att det inte var så bra. Ett helt badkar är inte alltid enklast att hantera, vintertid. Plastbaljor är klart enklare, med tanke på att de är mindre och går att tippa lättare. Problemet är bara att det har även ett par av mina ungston insett, så de tippar gärna ut dem så fort de druckit färdigt.

Kanske går att bygga nån hållare till dem...

#4. Du har det bra duFlört

Anmäl
2009-10-23 14:28 #6 av: kaka1234567

#5.Nu är de inte säkert att han blir min men ovs kommer ja endå ha min häst där så ja jag har tur =)

Vill inte du ha en sådan ???

Mvh kaka

Anmäl
2009-10-23 14:45 #7 av: Dior

#6 Mer än gärna. Men just nu finns det så många andra hål att stoppa pengar i. Så jag får nog vackert släpa och slita vatten, i alla fall denna vintern också.

Anmäl
2009-10-23 14:57 #8 av: kaka1234567

#8.ja ok ja men man kan inte köppa allt Flört.Man måste lägga ned pängar på de viktigaste. Glad

Mvh kaka

Anmäl
2009-11-20 18:00 #9 av: Julia-Sirocco

Tyvärr så måste vi gå med hinkar än så länge. Det kanske är 100-200 meter till hagens öppning där hästarna mest står. Jobbigt men vad gör man inte för djuren man älskar :D Dessutom får man ju lite muskler och frisk luft

Anmäl
2009-11-20 18:14 #10 av: Dior

#9 Så brukar jag också försöka tänka när det är något tungt/jobbigt men stort måste: "nu håller jag mig i form ett par dagar till"Skrattande

Anmäl
2009-11-20 18:18 #11 av: Julia-Sirocco

#10 Ja helt perfekt Skrattande

Anmäl
2009-11-26 15:41 #12 av: Dior

Den här vintern är förstås, hittills ingen kamp mot fruset vatten precisFlört Det rinner så fint genom slangarna nu så.

(Försöker hitta en knutta posetivt med allt detta regnande...)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.