Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 3369 ggr
CoralReefs
11/18/09, 9:34 AM

Stallregeler och lagar?

Undrar om det finns några lagar att hålla sig till när man hyr ut stallplats?

I somras flyttade jag min häst till ett stall där vi kom överens om att allt skulle ingå dvs mockning framförallt.

Nu är där nsätan varje dag och sköter det själv MEN när jag inte är där så har jag kommit på att dom inte mockar i min box! Nu har dom dessutom kommit på att mockning inte ingår helt plötsligt och stallhyran skulle höjas med flera hundra.

Kan man göra så? Ändra sig från en dag till en annan utan att ge en tid att hitta anant stall? Det måst väl ändå finnas regler att följa?

Dum som jag var skrev vi inget kontrakt men muntliga avtal gäller. Vi sa inget heller något om uppsägningstid=(

Annons:
Dior
11/18/09, 9:59 AM
#1

#0 Visst gäller muntliga avtal, MEN det krävs att du har vittnen som kan styrka det som sagts. En hyresvärd har rätt att höja hyra, men ingen seriös går och höjer utan förvarning, och det vanligaste är att man höjer vid årskiften i sådana fall. Har de dessutom slarvat med mockningen och ändrar på den biten, så kan inte jag se något seriöst med dem alls. Sånt är riktigt fult i mina ögon.

Kontrakt är bra att ha i alla sammanhang. Jag hade nog tagit och letat efter nytt så fort som möjligt. Vad blir nästa sak de inte ordnar? Låter som om det kan vara sånt folk som tänjer gränserna mer och mer för egen vinnings skull. Kan inte kännas kul att ha sin häst hos folk man inte kan lita på.

Hoppas det ordnar sig för dig.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CoralReefs
11/18/09, 10:08 AM
#2

Jo jag hade gärna flyttat! Mend et tar sin tid att hitta annat stall med lösdrift elternativt mockning då jag inte har möjlighet att åka ut varje dag.

Fram tills dess måste jag klara mig men om man har lagar och regler att visa upp henne så klarar jag mig ett tag til.

Min sambo var med och hörde vad som bestämdes och den avgörande faktorn var att mockning ingick…

Jag har sagt ifrån angående hyreshöjningen så den ändrade hon på och sakll börja gälla from maj MEN mockningsfrågan är inte löst.

Finns det ingenstans det det står uppradat vilka lagar gäller?

En annan fråga. Kan en hyresvärd höja hyran med hur mycket som helst eller finns det procentsatser att hålla sig till?

Dior
11/18/09, 11:53 AM
#3

Tror inte det finns några direkta lagar eller procenter att hålla sig inom, när det gäller höjningen. Men om ni inte har skrivit kontrakt undrar jag om h*n skattar för stallhyran du betalar… Den lagen finns i alla fall.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CoralReefs
11/18/09, 12:01 PM
#4

Nej det gör hon inte, det vet jag..och ja den lagen känner jag också till men det känns så elakt….

Dior
11/18/09, 12:05 PM
#5

Inte för att det känns roligt att behöva göra det, men för att inte bli överkörd fullständigt så får du påminna om skatten och erat muntliga avtal när du först kom…;) Det hade åtminstone inte jag tvekat på att göra. Rätt skall vara rätt.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CoralReefs
11/18/09, 12:11 PM
#6

ush…då blir det ännu sämre stämmning..om det nu kan bli det. Och skulle det råka komma fram någon gång så får jag definitivt skulden…

Ja…sen kanske hon slänger ut mig med hvudet före och då har jag ingenstans att ställa han=)

Innerst inne hoppas jag på att detta går att reparera och hon bara har en dålig tid i höstmörkret. Innerst inne hoppas jag fortfarande på att hon är seriös och vettig människa som vill hästarnas bästa…

Annons:
Elshira
11/18/09, 3:25 PM
#7

Det finns inga lagar om vad som måste ingå (förutsatt att stallet är godkänt med dyngplatta, tillräkligt stora boxar etc). och tyvärr finns det inget du kan bevisa om du skulle vilja ta upp det med advokat etc, utan du får helt enkelt lära dig att tills nästa gång är det kontrakt som gäller. Bara då kan du lägga svart på vitt. Ledsen =/

Antingen så kommer du över ens med stallägaren på nytt och skriver ett kontrakt på det som redan är befintligt. Då kan hon inte ändra sig hur som helst om ni säger att det gäller till ett visst datum osv~ Annars är det nog bara att flytta tyvärr

Hakuna matata!

CoralReefs
11/18/09, 4:11 PM
#8

Jo det är väl så dock har jag ett muntligt kontrakt och då borde det gälla samma sak …hon skall bevisa att det inte stämmer om hon nu skulle neka vilket hon inte gör iof.

Men rent tekniskt så tänker jag. En stallägare kan hyra in hästar för säg 100kr i månaden och lova guld och gröna skogar och sen veckan efter kan dom höja hyran till 10 000kr och ta bort allt som ingick? Det borde ändå inte vara möjligt?

Elshira
11/18/09, 4:22 PM
#9

När vi talar muntliga avtal så behövs vittnen. Kan någon annan som stallat upp för samma pris intyga att du också haft det och att alla andra heft det eller så.

´Men i princip kan de höja från 100 till 10 000 kr utan att säga till så vida det integick i kontraktet med 1 månads informationstid innan något nytt gäller osv.

Visst skulle du säkert få rätt i rätten, men det kommer troligtvis kosta dig mer än att byta stall/fortsätta med stallägarens nuvarande regler

Hakuna matata!

CoralReefs
11/18/09, 4:37 PM
#10

Jo det finns fler vittnen som visste om vad som gällde men alla hade lite olika överenskommelser.

Men om jag skulle få rätt i rätten så MÅSTE det ju finnas en lag….

Elshira
11/18/09, 4:50 PM
#11

Ja att ett muntligt avtal är lika gilltigt som ett skriftligt - men betydligt svårare att bevisa om den ena motsäger sig som i detta fallet =)

Hakuna matata!

CoralReefs
11/18/09, 5:30 PM
#12

Jo det förstår jag men det jag är ute efter är dessa specifika regler och lagar som borde finnas någonstans….som hindrar oseriösa att lura folk på detta vis…

Någon som har en aning?

Noa-Nisse
11/18/09, 6:23 PM
#13

skicka ett sms till 118 100. då får du garanterat reda på vem du ska vända dig till. eller ring någon som kan dethär med regler och lagar?

lycka verkligen till! det är så tråkigt när sådant händer. man är helt enkelt för blåögd och jag känner igen mig själv i det :/

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Annons:
CoralReefs
11/18/09, 11:47 PM
#14

Nä..efter idag ska jag verkligen skynda mig att hitta ett annat ställe. Människan är inte klok! Nu får jag inte ha han på lösdrift längre heller för att hon tror att hon bestämmer. Inte nog med att hon klagar på mig om jag inte sätter täcke på han när det behagar henne så ska hon nu bestämmer om och när han skall gå på lösdrift.

Trött på det här och det är verkligen ingen trevlig stämmning i stallet. Hon gormar och skriker och blänger och försöker att bestämma över MIN häst samtidigt som hon struntar i sin egna som är krubbitare och får stå inne jämt!

Som en kompis sa=) Snart sätter hon väl in persienner också!

cina65
11/19/09, 1:07 AM
#15

#14 Ja då hade jag sett till att hitta nytt stall snarast, usch för såna människor, man måste ju kunna lita på alla i stallet framför allt den som äger och hyr ut stallet. Det är pga sånt här jag har eget stall och jag hyr inte ut någon box heller för det kan bli så mycket strul med det och alla är vi ju olika och vill ha saker och ting som man är van vid, sen det ju vara bra ibland om man skulle vara borta en dag, men bättre att ha det själv och sköta sej själv.

Hoppas du hittar ny plats snart och trivs där.

Lycka till.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

CoralReefs
11/19/09, 10:06 AM
#16

Nu ahr jag läst en massa på jordbrukdverkets hemsida och det är en hel del regler hon bryter mot=)

Hon har inget tillstånd för att hålla sex hästar!

Hon har byggt om i stallet utan lov och frågan är om det är rätt dvs godkänt.

Foderkammaren är int egodkänd.

Brandreglerna följs inte

Ingen god stallmiljö då det är fuktigt och trångt=)

hmmm börjar undra om det är några regler som hon följer alls…

#14 JAg önskar att jag hade haft råd med eget stall så jag är tacksam att folk hyr ut. Har amn bara kontrakt som båda följer så blir det aldrig några problem vilket jag heller aldrig hade med min förra häst. Ändrar man sig och inte följer det som var sagt från början så fungerar det givetvis inte. Men visst jag håller med..ett eget stall är perfekt fasst kanske lite ensamt.

CoralReefs
11/21/09, 12:34 AM
#17

Nu äntligen har jag fått tag i lite lagar och regler=)

Det som gäller rättsligt och är en tvingande lag är att alla höjningar eller ändringar samt uppsägningstider har 9 månader.

Dvs uppsägning av gamla kontrakt eller förnyelse skall göras 9 månader minimum innan de börjar gälla.

cina65
11/21/09, 12:43 AM
#18

#17 Bra upplysning, då har alla som hyr in sej något att gå efter.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: