Övrigt

Sto med kluvna känslor?

2009-11-11 16:26 #0 av: Dior

Leka har sista tiden blivit mycket underlig i sitt beteende.

Hon har tidigare alltid varit så lugn, lyhörd och trygg i allt. Men sen några månader tillbaka så har beteendet ändrats helt. Rider jag ut med henne går hon som vanligt, lungt och avslappnat. Hemåt går hon bara och steppar, frustar och gnäggar och vill inget hellre än att bara ge järnet tillbaka.

Rider jag ut ihop med gubben på sin travare, Esset (vallak) så måste hon se honom hela tiden, annars blir hon superstressig. Hon, LEKA som t.om blivit kallad för tråkig, för att hon alltid är så lugn. Dessutom vill hon gå efter honom, inte framför som med alla andra.

I padocken är hon också sig själv, när hon ÄR själv. Ihop med Esset, helt förbytt. Börjar Esset trava så gör hon allt för att hänga på. Låter jag henne trava efter honom är hon lugn och avslappnad.

Det är inte ihop med någon annan häst hon beteer sig så här, och Esset verkar knappt veta om henne.

I hagen kan hon stå och sparka och slå mot honom som värsta drakhonan, och han mot henne nån enstaka gång.

Vad har hänt min lugna och beskedliga Leka? Fattar ingenting...

Anmäl
2009-11-11 20:13 #1 av: cina65

Ja du, du hade väl testat om hon var dräktig och det var negativt.

Så då kan jag bara tänka mej att hon vill ha uppmärksamhet av den andra hästen.

Är Esset hingst eller valack?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-11-11 21:06 #2 av: Dior

Esset är vallak, och ja, testet visade negativt. Men jag kan inte släppa känslan över att hon kan vara dräktig i alla fall. Humör och temprament är som sist hon var dräktig... Får nog ta ut vet. i alla fall.

Bild på hennes kompis...kärlek?...eller vad det nu är...

Anmäl
2009-11-11 21:11 #3 av: cina65

#2 Alltså jag är väldigt skeptisk till dessa testen men har hört att dom skall vara väldigt säkra, men jag hade nog kollat med vet för säkerhets skull.

Du vet ju och känner din häst bäst själv och känner då till om hon har förändrat sej.

Jag skall förhoppningsvis testa mitt sto imorgon.

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-11 21:39 #4 av: Fiona

Är ju inte helt omöjligt att hon är dräktig. Ett av våra ardneerston som tyvärr är alvivad nu bleb ultraljudad när hon stod hos hingsten och det visade att hon inte var dräktig. N'r hon kom hem till  oss igen så var det en vet. som kände på henne men kände igneting. Men hennes mage växte & växte så vi tog ett till UL på henne och det visade sig att hon var dräktig ändå =) Hon gick sen dräktig 13 mån och 4 dagar!!!!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-11-11 22:01 #5 av: Dior

Läste så sent som idag, om två islänningar som båda testats med samma, visats negativt och sen ändå pluttat ut små bebisar.

Vet att Leka var otroligt kär i Gowlaz hela tiden då hon var dräktig. Trots att vintern kom och de var separerade (hon hade då gått på fribetäckning med honom) Skrek efter honom när hon gick ut från stallet, och stod och pratade med honom över vägen osv.

Kan det vara en liten kärlek till "det manliga könet", vill ha medarbetare till sin kommande bebis, men hon vet samtidigt att Esset är "fel man"?? Han är trots allt enda vallaken i hagen.

Lite för mänskliga tankar kanske...Men ju mer jag tänker på det, så känns det som om det skulle kunna vara så. Eller är jag helt ute och cyklar??

MÅSTE FÅ HIT VET!

Anmäl
2009-11-11 22:22 #6 av: cina65

#5 Ja ta dit vetrinär fort så vi får veta.....Flört Jag e osså nyfiken ju Tungan ute

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-12 22:06 #7 av: Dior

Attans vetrinär! Hade inte tid förräns i slutet av nästa vecka!SkrikandesGråter

Att köpa nytt test känns ju lite meningslöst då jag tycker vi följt instruktionerna som vi ska.

Någon som provat "ringtestet"??Skrattande 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.