Avelsston

Otålig, behöver råd

2009-11-14 18:14 #0 av: Dior

Hur skulle du göra?

Mitt sto, Leka är ju ännu inte 100% konstaterad dräktig.

Hon har tidigare haft svårt att ta sig, trots tester som konstaterat att det inte är något fel på henne. Hon är helt enkelt lite svårflörtad.

Hon har aldrig kastat, och idag, trots WeeFoal-testet som visade negativt, så misstänker jag ändå att hon kan vara dräktig. Det pga henne annorlunda humör. (Fick ett föl 2007, och betedde sig då likadant som nu)

Vetrinären har lovat att peta in oss i nästa vecka för blodprov, men jag är så enormt sugen på att börja rida henne.

För det behöver hon dojjor, som gubben skall slå på i kväll, om jag säger att jag kommer börja rida henne nu också.

Igentligen handlar det mest om att "åka häst" innan jag vet om hon är dräktig eller ej.

Är hon dräktig är hon beräknad till slutet av mars.

Hade du/ni vågat lunka ut på en prommenad med ett sto som ÄR dräktig? Med tanke på att hon haft svårt att ta sig innan, så är jag rädd för att överanstänga henne så hon mister bebisen istället. Eller är jag bara för nojjig? Pigg och kry för övrigt är hon, och tar gärna en rejsarunda med de andra i hagen ibland.

Är så rädd om henne bara, och det ev. lilla embryot... Hon är ju ingen ungdom längre, och ett föl efter henne och Gowlaz vill jag ju så gärna ha...

Hur skulle du ha gjort????

Anmäl
2009-11-14 19:02 #1 av: GranoStall

Jag rider mitt dräktiga sto, så länge hon orkar. Är hästen pigg så borde det inte vara några problem att skogslunka.

//Olivia

Anmäl
2009-11-14 19:20 #2 av: Fiona

Jag skulle absolut rida henne, har pratat med vår vet. om detta och hon säger att det inte är npgot farligt utan bara bra för stoet. Man bör dock inte vistas med främmande hästar så som träningar/tävlingar.

Brukar hon bli stressad & stissig när du rider? Om hon brukar det så kan du ju alltid vänta tills hon är testad om du vill känna dig helt säker. Ring till vetten och fråga annara vad h*n tycker :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-11-14 19:27 #3 av: Dior

#2 Det är just det som är det lilla hmm1. Hon kan bli stressad om min man rider iväg med sin travare så hon inte ser honom, eller om hon inte får följa med honom i sitt eget tempo.

Tanken är att jag och min man skall rida ut ihop i morgon, och visst ska vi undvika att ge Leka stressande situationer (mao låta henne bestämma alldeles för mycket)

Men tankarna går samtidigt åt hur pass mycket inre stress hon kan ha, som inte syns. Men det borde hon väl känna av om Esset tas ut själv också, och hon blir kvar i box eller hage??? Och min man rider ju var och varannan dag, då hon inte får följa med. Hon är väääldigt fäst vid denna vallak som hon gärna sparkar och slår lite på också i hagen...

Anmäl
2009-11-14 22:26 #4 av: PillanN

Om ditt sto är dräktig så är hon lika långt gången som mitt ungefär=). Det kan faktiskt vara så att hon mår bättre av att röra på sig lite lungt.Dräktiga ston som vi människor och andra djur kan oxå bli deprimerade av att inget göra när hormonerna snurrar i kroppen.Vårt sto bli inte riden under dräktigheten då hon har lite problem med benen.Hon älskar att jobba och röra på sig överlag så henne promenerar vi varje dag istället.Det gör underverk för henne,hon är så nöjd o glad.

Det jag ville komma fram till var- Ja,rid henne om hon är van att vara igång.

Anmäl
2009-11-14 22:33 #5 av: Dior

Tack för alla svar.

Hon har inte alls kondition för tillfället, men jag har ändå tagit beslutet att skritta en till på henne, efterssom hon behöver det.

Anmäl
2009-11-14 23:59 #6 av: cina65

#5 Ja gör du det, det är ingen fara med det, jag vet folk som tom tävlar med sina ston som är lika långt gångna, så ta du ut henne på skittrunder det mår hon bara bra av.Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl