Avel

Betäckning 2010

2009-10-27 10:06 #0 av: Dior

Nu är jag tidigt ute, men undrar om någon redan går i betäckningstankar till 2010?

Vilket sto? Är hingst bestämd?

Skriv gärna stammar och med vilket syfte du funderar på liten fölis. Och bilder är ju alltid jättekul!Glad

Anmäl
2009-10-27 11:26 #1 av: Fiona

Drömmer mig bort & hoppas gör jag i alla fall! Problemet är väl att jag inte har något sto... Jag ska försöka få tag i ett arabsto (ev. fullblod) att köpa eller låna för betäckning.

Har inte kikat på någon hingst än men tanken är att det ska bli en angloarab så det blir antingen fullblod eller arab.

Varför jag vill ha det är för att jag behöver en större ridhäst på sikt och vill gärna ha den från början. Arab blir tyvärr lite litet då jag är 175 så tanken är väl att få fram en som är 160-165. Året efter alltså 2011 kan jag mycket väl tänka mig att ta fram en renrasig arab.

Men somsagt jag går bara i tankestadiet än, det är ju mycket som spelar in, men jag ska försöka att förverkliga det =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-10-30 17:31 #2 av: Dior

#1 Hoppas du hittar det rätta stoet. (Det finns ju ett par renrasiga araber som är godkända för angloavel också.) Lycka till!Glad

Anmäl
2009-10-30 23:31 #3 av: cina65

Även jag är intresserad av att ta ett föl på min hingst, ska bara köpa ett sto sen men vet inte om jag får råd till det 2010 annars får det bli 2011. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-10-31 13:56 #4 av: Fiona

#2 Hur menar du nu? Skäms Om man betäcker en arab med ett fullblod så blir väl avkomman angloarab eller hur? Eller måste stot/hingsten vara godkänd för angloavel?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anmäl
2009-10-31 14:33 #5 av: Dior

#4 Jovisst. Men för att hamna i "rätt arkiv" med gröna papper, så krävs det, om det är ett engelskt fullblodsto som skall betäckas, att hon betäcks med arabhingst som godkänts för angloaveln.

Om inte hingsten är godkänd för angloavel så kan man ändå registrera avkomman som angloarab, men då med gråa paper. 

Anmäl
2009-10-31 17:15 #6 av: Fiona

#5 Aha okej då är jag med! Går det kolla arabhingstar på SAHF som är godkända för angloavel eller vart kollar man det?

Jenny

Anmäl
2009-10-31 17:34 #7 av: Dior

Det är Luxor, Om el Tanam och ElcateroGlad

Luxor är en av mina stora favoriter, måste jag säga (slog ofta Gowlaz i utställningsringen på yngre darFlört) och har presterat väldigt mycket i olika bruksgrenar. De andra två känner jag inte till jätteväl.

Anmäl
2009-10-31 18:03 #8 av: Fiona

#7 Okej! Vart finns dem att se? På SAHF? =)

Jenny

Anmäl
2009-10-31 18:16 #9 av: Fiona

Jag har sett Om el Tanam & Elcatero nu och gud vilka läckerbitar!!! Hann inte läsa om dom nu men ska utforska senare!

Jenny

Anmäl
2009-10-31 23:44 #10 av: supernova

Jag har ev. bestämt mig för att betäcka Aizcaya med Opprevas nya hingst MPA Giuliani. Tycker han verkar lovande och har en spännande stam. Tror att det kan bli bra. Har även ett ridponnysto som även hon ev. ska betäckas. Vi får se hur framtiden ser ut närmare vårenObestämd 

Anmäl
2009-11-01 03:00 #11 av: Fiona

Den här hingsten var riktigt läcker, synd att han står i Danmark!

Jenny

Anmäl
2009-11-01 21:08 #12 av: Dior

#11 Det var ingen dålig grabb! Riktigt läcker. Såg att han även fanns på fryst semin. Det är inget du är intresserad av, eller? 

Anmäl
2009-11-01 23:14 #13 av: Fiona

#12 En riktig goding! Hmm jag är inte så insatt i den seminerade biten faktiskt men det är mindra dräktighets chans med seminering va? Än med fribetäckning/handbetäckning alltså. Sen vet jag inte om det blir väldigt dyrt att få hit den heller Obestämd

Jenny

Anmäl
2009-11-01 23:16 #14 av: cina65

#11 Vilken godbit. Han hade jag nog kunnat resa till danmark för. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-01 23:55 #15 av: kaka1234567

De vore kul med fölisar om man hade ett sto Flört

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-11-02 00:29 #16 av: Fiona

#14 Haha jag med, men det är nog mamma som sätter stopp för det ;)

Jenny

Anmäl
2009-11-02 00:49 #17 av: cina65

#16 Men vad säger du om fryst semin då?

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-02 10:35 #18 av: Fiona

#17 Mja jag funderar på det , men jag vet inte så mycket om det så jag får läsa på lite först. Det blir mindre dräktighetschans va?

Jenny

Anmäl
2009-11-02 10:48 #19 av: supernova

"18 Om du inte tror att du har råd med vanlig semin och är rädd för att dräktighetschansen minskar ska du inte änns fundera på fryst. Svindyrt då veterinären måste övervaka stoet för att inseminera på exakt rätt ögonblick. Dräktighetsstatestiken sjunker drastiskt vid fryst. Och alla avgifter skuter oftast i höjden. Fryst ska man bara ta till sitt sto om man är riktigt säker på att hon har 100% dräktighet sedan tidigare och har tagit sig på första försöket med vanlig semin enligt mej. Om man inte har råd att förlora en 40-50.000kr sisådär (ibland mer beroende på vilken hingst man väljer).

Anmäl
2009-11-02 10:48 #20 av: Fiona

Googlade och fick fram ett ställe som skulle försöka att seminera med fryst sperma 2010, ett bergänsat antal ston. När jag läste försöka så låter det inte så jätte säkert, speciellt inte med tanke på att det kostade 7500!! Då är det plus stallavgift eller betesuppgift och så antar jag att man måste betala hingstavgiften själv och vad sperman kostar eller?! Här är deras hemsida

Jenny

Anmäl
2009-11-02 15:50 #21 av: Dior

Har ju glömt att svara själv...Skäms

2010 kommer jag betäcka båda mina arabston, Leka och Plannja med Gowlaz igen. Har funderat liiite på annan hingst till Plannja, men ännu inte bestämt vem i såna fall. Pendlar mellan 3.

Welshen kommer även hon att betäckas, men hingst är ännu inte bestämt.

Av shettisarna betäcker vi Melrose och Ancilla med Dior, Jouke med Furunäs Jotex och resten skall få gå tomma. Ev. betäcker vi Denise också, men där är heller inte hingsten bestämd än.

Anmäl
2009-11-02 16:30 #22 av: Fiona

#21 Vi har också tagit föl efter Jotex för några år sedan, väldigt trevlig avkomma!

Jenny

Anmäl
2009-11-02 16:42 #23 av: Dior

#22 Jaha. Vad är det för ponny?

Anmäl
2009-11-02 16:48 #24 av: Fiona

#23 Ett 7 årigt sto, svartskäck. Hon är född här och när vi kört in henne och min syster ville ha en större ponny för ridningen skull så sålde vi henne. Nu går hon som dressyrponny hos en tjej som dock börjar bli för stor. Underbart temperament & lättlärd tös =) Slänger med en gamal bild!

Jenny

Anmäl
2009-11-02 16:58 #25 av: Dior

#24 Oj, vad fint tecknad hon är.

Anmäl
2009-11-02 16:59 #26 av: Fiona

#25 Ja visst är hon, mamman än också skäck!

Jenny

Anmäl
2009-11-02 17:08 #27 av: Dior

Är det möjligtvis Jenca, på bild?

Anmäl
2009-11-02 17:11 #28 av: Fiona

#27 Ja, hum hur visste du det? Förvånad Känner du henne eller listade du ut det genom stamboken ? Flört

Jenny

Anmäl
2009-11-02 17:13 #29 av: Dior

#28 Hehe, snokade liteFlört (i webstamboken...)

Anmäl
2009-11-02 17:16 #30 av: Fiona

#29 ahaFlört

Jenny

Anmäl
2009-11-02 21:15 #31 av: cina65

#30 Otroligt fin liten häst. Snyggt tecknad med. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-12 18:36 #32 av: Dior

Puttar upp!

Har ni samma planer fortfarande, är de ändrade, eller några nya?

Anmäl
2009-12-21 22:34 #33 av: Fiona

Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Letar efter ett billigt fullblodssto som jag vill betäcka 2010, hittar jag ett så står det antingen för långt bort eller är för gammalt.

Har hittat ett nioårigt sto som säljes till avel fast är fullt ridbar men inte utbildad, för 7500 (bvsa). Precis vad jag letar efter men hon står i Hudiksvall (ca 55 mil härifrån) och är dessutom efter Diaghlyphard som har visat sig lämna avkommor med skarpt temperament. Det är ju inget man vill avla på, dock vet jag inte om detta sto har ärvt det. Här finns hon att se, dålig bild dock.

Har hittat ett som bara står fem mil härifrån, tre barnsmamma på 155+. Fast hon är född -92 så hon blir ju 19 det året som bebben kommer. Tänk om hon inte tar sig?! Då är ju risken att hon är för gammal och då hinner man knappt testa en gång till (alltså betäcka 2011). 5000 kostar hon

Sen ett till problem, jag har ju tänkt att lägga på en arabhingst (godkänd för angloavel) men är rädd att avkomman blir liten då Obestämd Vill ju ha en som mäter minst 160 och de två arabhingstarna som finns i Sverige mäter 154 samt 155. Om man har ett fullblodssto på 155-160 och lägger på en sån liten hingst är väl chansen stor att det blir en liten avkomma?

Om man däremot har ett fullblodssto på 155-160 och lägger på anglo hingsten Business x på 167 så är väl chansen betydligt större att man får en högre avkomma?

He här sitter jag och bestämmer vilken hingst jag vill ha utan att ens ha ett sto och veta hur hon ser ut extritört Skäms

Lite fel ras blir det nu ju men hoppas att jag kan få lite hjälp att reda ut mina tankar!

Jenny

Anmäl
2009-12-21 23:44 #34 av: Dior

#33 Vet inte om det hjälper dig jättemycket. Men för att få det man verkligen vill ha, så får man kanske åka några extra mil. Bättre det än att köpa ett sto på nära håll, som visar sig vara..."halvbra". Men däremot tycker jag du skall fråga om du kan få videosnuttar på henne, fler bilder och läsa lite om hennes stam.

För du skall heller inte stirra dig helt blind på hur hög hon är etc, och inte heller på hingsten. Något som kan vara mer vesentligt är deras föräldrar. Hur höga är dom? Har stoet du är intresserad av, eller hingsten några syskon? Hur höga blev dom, och vilka föräldrar gav dem deras höjder? Vad har de presterat, och vad ligger för ev. skador bakåt i stammen?

Kan säga att min arabhingst på 148cm betäckte ett fullblodsto på 160cm och fick två stoföl, det ena är nu 153cm hög, och den andra 156cm. Jag trodde då att de skulle stanna på mellan 148-152. Gowlaz mor var 152, och far var detsamma,( har jag för mig) Stoet vi betäckte hade föräldrar i samma höjd som sig själv, men en halvsyster (samma mamma) som låg på 155cm, och pappan till henne var 165cm.

Visst skulle du kunna få en större avkomma genom att korsa ett fullblod med en angloarab (lite väääl mycket anglo, va? *blink blink* Men visst, chansen till större avkomma) Men ett högre arabsto, säg en på 155, och betäcka henne med en fullblodshingst på 160 (eller mer). Det borde kunna ge en avkomma på 158cm (eller då mer), tycker jag, beroende på stammen bakom.

Men, som sagt. Stirra dig inte blind på "dagens" sto och hingst, utan deras mor- och farföräldrar. Det är mitt råd.

Hoppas du hittar både sto och hingst (snartFlört) och att du ska känna dig nöjd med det du valt.

Önskar dig all lycka!

Anmäl
2009-12-22 00:09 #35 av: Fiona

#34 Låter vettigt! Just detta sto blir det nog tyvärr inte... Är ju inte 18 (=inget körkort) och mina föräldrar var inte så pigga på att åka ca 55 mil (enkel resa!!) för att hämta en häst. Jag har läst om hennes pappa och han har lämnat en del avkommer med skarpt temperament, små egenheter och många har vart griniga i boxen som jag läst om. Det är s mycket man måste tänka in så jag blir helt snurrig!

Det ska jag ha i åtanke att titta längre bak i stammen!

Hehe visst blir det lite väl mycket angloblod ja ;) Egentligen vill jag ju ha en stor arab men det kryllar ju inte direkt av dem så anglo känns som att det är så nära jag kan komma. Jag skulle hellre köpa ett arabsto och lägga på en anglohingst (storlek större) än ett fullblod, men ekonomin sätter nog stopp för det. Kan även tänka mig at låna ett sto men de erkar inte finnas så många som vill låna ut tyvärr!

Håller på att läsa om allt detta och blir bara mer och mer oklar i huvudet!

Tack för hjälpen =)

Jenny

Anmäl
2009-12-22 11:06 #36 av: Fiona

Sitter och läser på Bukefalos och en där hade betäckt sitt arabsto med anglohingsten Business och den avkomman hade landat på 163-164. Så den personen tyckte att han nedärvde sin storlek, temperament & goda ridbarhet. Så alternativet är ju att hitta ett arabsto och betäcka med honom, men ett billigt arabsto är ju inte det lättaste att hitta :(

Jenny

Anmäl
2009-12-22 13:15 #37 av: Fiona

Hehe om jag hittar ett lämpligt sto så har jag fått erbjudande om att samåka med en annan tjej till Danmark och betäcka med godbiten i inlägg #11. Kan inte ett bra sto & trisslott med vinst dimpa ner från himeln ?!

Jenny

Anmäl
2009-12-22 13:59 #38 av: Dior

#37 Håller tummarna för detFlört

Anmäl
2009-12-22 14:32 #39 av: Fiona

#38 =) Enligt hemsidan kostar det 6000 ddk för betäckning (seminering tror jag, det står ju på danska!) + 60 ddk/dygn. Vet inte vad ddk ligger på men det är något likande till SEK va? Plus resan dit så det går nog till en del Tyst Har ju bara kollat på honom utseendemässigt förut men läst om honom nu och han verkar inte ha prestrerat själv i olika ridgrenar. Jag vill ju betäcka med en som ha visat framfötterna i i alla fall någon gren! Så jag tror nog att jag kan sålla bort den här snyggingen tyvärr.

Jenny

Anmäl
2009-12-25 22:21 #40 av: Dior

Jag har nu beslutat för att bara betäcka Plannja av araberna. Sen har jag två till, som inte är mina, men ena fölet blir mitt.

Av shetlandsponnyerna blir det bara den blivande treåringen Melrose, om hon är färdig för det, och då med vår Dior, samt Jouke med Jotex (fortfarande).

Skulle behöva betäcka Denise, för att minska risken med fång, men vet fortfarande inte med vem, och sen skall welshen betäckas med WM hingst.

Anmäl
2010-01-04 16:55 #41 av: SaraDoos

*funderar* Visst är det väl Pasha Farid (farfar till hingsten i #11) som finns i Sverige (fanns kanske???). Shit, vad jag har tappat kollen på araberna...

Mitt f d sto Pallas Atena (helegyptisk e.Ramses - Assad) ska eventuellt besöka Prince Elhamy (helegyptisk Prince Egypt - Kaisoon). Båda finns att beskåda på min hemsida under sålda hästar :)

Vännen näst-gårds ska betäcka ett av sina ston med Ceper. Stoet är e.Banat - Garanti. De andra två har hon inga planer för än.

Anmäl
2010-01-28 14:16 #42 av: Neywaz

# Han står rätt nära Fredrikshavn / Göteborg. Det är inte alls särskilt farligt långt. Nafal är en väldigt trevlig hingst irl också.

Anmäl
2010-01-28 14:16 #43 av: Neywaz

#11 skulle svaret vara till =)

Anmäl
2010-01-28 14:20 #44 av: Neywaz

#38 Han har ju gått 30 dagars provet för det tyska förbundet och klarat det. Mycket mer än vad de flesta andra gjort =) Jag tycker absolut detta är en häst värd att titta extra på. Däremot tycker jag han har lite grov övergång hals/huvud och trots att han fick 20 på traven på utställning så har jag sett bra många fler som har bättre trav. Men hästen har många fördelar både fysiskt och psykiskt och hoppa kan han!! =D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.