OT - Off Topic

Älgar?!

2009-11-04 00:10 #0 av: cina65

Får väl säga att jag blev måttligt förvånad och rädd i söndags kväll när jag gick ut för att fylla ved i pannan och ta ett bloss.

Jag hör ett konstigt ljud vid stallet och tänker direkt på att det var ett får eller något så jag lommar dit för att kolla upp saken och ser en stor grå/bun bakdel vid sidan av stallet, jaha någon av hästarna som lyckats ta sej ut tänkte jag och börjar gå dit, men inte så långt för djuret vänder sej om och tittar på mej.

IHHHH en älg i min trädgård FörvånadSkrikandes

Ni kan tro att jag sprang in och älgen sprang på andra hållet, tur det Obestämd.

Men nu har den tydligen flyttat hit för den går lungt och äter hö i min hage på kvällen och det vill jag ju inte, man vågar ju inte gå ut då.

Sen vet jag inte hur hästarna reagerar på detta besöket heller.

Nu ska jag ta och ta undan allt överblivet hö så han går nån annanstanns än hit, annars vet jag inte vad jag ska göra.

Någon som har något tips?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-11-04 08:10 #1 av: Dior

Fy, vilken mardröm.

Har tyvär inte jättemånga tipsa på hur du skall bli av med honom/henne, men du kan försöka att skrämma bort med slamrande kastrull-lock!Skrattande

Anmäl
2009-11-10 16:29 #2 av: Keno

Men det är väll inte farligt med en älg! Den är ju lika rädd för dig. Så länge den inte förstör hagen eller skrämmer hästarna kan den väll få va..

Anmäl
2009-11-10 17:37 #3 av: PillanN

Älgar ska man passa sig väldigt noga så man inte kommer för nära.De kan stå väldigt lugnt och se väldigt snälla ut...sen anfaller de snabbt som bara den.De sparkar med både fram o bakbenen och är inte helt ovanligt att de lägger sig ner på den de attackerat.

Så nej...älgarna vill man inte ha inne i trädgården

Anmäl
2009-11-10 19:02 #4 av: Dior

De flesta älgar springer säkert bort från människor. Men alldeles för många gör det inte, och en sån vill då inte jag riskera att träffa på. Springer gärna först, i ett sånt läge.

Anmäl
2009-11-10 21:15 #5 av: Keno

Ja det står ju varje dag i tidningarna om människor som dödats av älgar? Jag stöter på älgar både nu och då men aldrig att jag stött på någon som visat något tecken på aggression.

Jag har aldrig hört talas om älgar som anfaller folk, förutom kor med små kalvar eller kanske eventuellt sinnessjuka älgar. Inte änns korna anfaller om man inte skulle utgöra ett hot eller gå emellan henne och kalven.

Anmäl
2009-11-11 00:08 #6 av: cina65

#5 Men har fått höra att om älgar tex äter äpplen kan de bli väldigt aggresiva för att dom skulle bli fulla av äpplen.

Men ja jag har också hört att det mest är kor med kalvar som går till anfall men jag tänker då rakt inte ta risken och se om den är snäll eller galen eller kanske full Flört

Nä jag springer hellre

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-11-11 08:13 #7 av: Dior

*SKRATT* " kanske full " Risken finns kanskeFlört

Anmäl
2009-11-11 12:40 #8 av: PillanN

#5 Behöver väl inte stå i tidningen varje dag att folk blir dödade av älgar för att veta att de kan vara farliga? Onödigt att utsätta sig för den risken kan jag tycka när det dessutom är ett vilt djur....

Anmäl
2009-11-13 19:31 #9 av: Dior

#6 Besöker han fortfarande din trädgård??

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.