Övrigt

Den första hästen/ponnyn

2009-11-06 16:13 #0 av: Dior

Vem var den första hästen, eller ponnyn du kom i riktig kontakt med? Alltså inte ponnyn du red ett varv på cirkusen med, utan lite mer kontinueligt.

Anmäl
2009-11-06 16:18 #1 av: Dior

Den första jag fick riktig kontakt med var ett halvblodsto på 165cm. Hon var isabellfärgad, och hette...hör och häpna: Izabell

Jag var 6år gamal och detta snälla sto fick jag gämt skritta av efter tävlingarna hon varit med på. Väldigt våghalsigt av ägaren kan jag tycka idag, efterssom jag t.om fick skritta iväg på egen hand utanför inhägnad.

Men det var ett fantastiskt sto på alla sätt, och jag hängde med dagligen till stallet i 4år, innan jag flyttade från Gbg där hon fanns. 

Ett sto jag aldrig kommer att glömma. Glad

Anmäl
2009-11-06 17:17 #2 av: Fiona

Vad jag kommer ihåg så var det min första shettis, stoet Viola. Henne fick jag när jag var tre och hon var 18. Kontakt hade jag väl haft med mammas fjordningar före det men när jag fik henne blev det mer regelbundet =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-11-06 23:35 #3 av: cina65

Första hästen jag fick riktig kontakt med var min egen häst som var en Fjordhingst på 3 år, gudasnäll och helt underbar mot mej i alla fall.Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-11-07 23:55 #5 av: imsuchadiva

Den första ponnyn jag fick riktigt bra kontakt med måste väl vara min shettis. Fick honom när jag var tre år.
Han är väl iaf den första hästen jag minns. Har fortfarande kvar honom :)

Anmäl
2009-11-08 20:57 #6 av: PillanN

Den första ponnyn som jag lärde mig rida/sköta var min bästa kompis Welsh sto Pärla.Jag var nog 6-7 år då.Den ponnyn glömmer jag aldrig,så otroligt mkt jag lärde mig av henne =)

Anmäl
2009-11-10 01:14 #7 av: Faidra

Det var en shettis som hette Lill Bellman, eller Bellen som han kallas.

Han är sjukt söt, fux och 99 cm i mankhöjd.

Det var en familj i närheten av mitt landställe som hade honom, en ridtravare som hette Frank och en korsning Finsk häst/Nordis som hette Pekka. Pekka var dock gammal och pensionerad.

Familjen hade som någon slags turridning på Bellen och Frank, och det var så det hela började. Vi red där på somrarna och ibland på helgerna i flera år, och vi blandade uteritter och lektion i en gräspaddock.

Efter några år blev jag alldeles för lång för att rida på Bellen, och jag ville inte rida på Frank (som båda mina småsystrar gjorde), för det var ju min BellenBus jag älskade! Men som tur var kunde jag istället börja köra honom ibland, och när dom köpte en fjording började jag rida honom men gosade självklart en massa med Bellen varje gång jag träffade honom.

Nu har jag ridit på ridskola i ungefär 5 år, och familjen har slutat med sin ''turridning''. Bellen har dom sålt, eftersom att dottern vuxit ur honom. Men en av tjejerna som brukade hålla på med hästarna, hjälpa till och gå med på uteritterna och sånt, fick honom i studentpresent av sina föräldrar! Så jag vet iaf att han har det bra, och ibland åker jag förbi hagen där han går med sin nya shettiskompis och har det bra.

Bellen är verkligen en häst jag aldrig kommer att glömma. Visst, han kunde busa och så (glömmer aldrig när han skenade med mej på en stor äng, det gör nog inte mamma heller), men han är och kommer alltid att vara den första hästen jag älskade och lärde mig rida på.

Jag älskar dig<3

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.