Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 1738 ggr
Dior
2009-11-28 18:23

Så var det nästa kuse...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först fick ju Ella kolik…

Tidigare i veckan trodde jag att Melrose fått hovböld, men det visade sig vara en vrickning, så hon fick stå inne på nätterna.

I går kväll fick vi ta in 1årshingstarna då Gangster var blockhalt. I dag var hovslagaren här (igen), då det visasde sig att han hade fläkt upp strålen på ena framhoven. Så nu står båda killarna också inne, Gangster med inlindad fossing, och får helt enklet göra det några dygn.

Undrar vem som är nästa kråka att skada sig på något sätt. Snart har jag väl hela högen installade…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Annons:
cina65
2009-11-28 21:59
#1

Usch va tråkigt för dej, det verkar onekligen som om du fått en del troll i stallet Obestämd.

Tyvärr är det ju så att en olycka sällan kommer ensam, peppar peppar så har jag klarat mej än så länge om man inte skall räkna med skavsår på nosryggen som Dynamo har.

Vet inte varför han har det, han hade det när han kom och hade haft det i många år sa förra ägaren, men jag tvättade av han och lät han gå utan grimma, han behöver ju ingen grimma, man kan ta han och gå runt med bara grimskaftet runt halsen. Men jag börjar misstänka att det kan vara någon form av exem som han får av grimman för så fort man sätter på han den igen så tar det bara en natt sen är han torr och skorpig samt lite sårig där grimman suttit.

så här blir det att fixa något så gubben och barnen också kan ta ut han om dom vill, skall prova med nosludd och går inte det ska jag se om han klarar av att ha repgrimma istället eller något annat.

Jag är glad att jag sluppit skadorna du fått på dina och hoppas verkligen det vänder för dej nu. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
2009-11-29 00:57
#2

#1 Skönt att slippa allt. *Avundas*

Vi brukar ha stora bekymmer med hålväggar här, och har ännu inte klurat ut varför. Alla tips hittills har inte riktigt stämt. Men nu kommer alltså lite annat och ställer till det också.

Förvisso, flera hästar, flera skade/sjukdomsfall. Men tycker att vi, vissa år är lite väl drabbade.

Troll i stall och hagar, jodå, mängder uppenbart. Och de är till salu, mot "lyckopeng". (Troll mot lyckopeng…hmm)

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
2009-11-29 01:13
#3

#2 Jaha du men jag vill inte köpa dom i alla fall, även om hästarna är friska och mår bra här så har jag ändå haft en del att stå i, så tyvärr får du nog behålla dom där, men du kan ju försöka tämja dem Flört.

Vad menar du med hålväggar? Är det hovarna du menar då?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
2009-11-29 08:47
#4

#3  Ja, hålväggar i hovarna. Nu har det varit lugnt med det. Två av dem har kvar lite, men förra året var hemskt. Då var det väl bara två som slapp undan istället. Men det var förmodligen gruset vi la in vid ingången då. Vassa små saker som borrade sig in i hovarna och skapade hålväggar. Men innan vi kom på att det var gruset, så stod vi som två levande frågetecken här.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Fiona
2009-11-29 17:14
#5

Gud vad tråkigt för dig!

Det är ju oftast så att en olycka aldrig kommer ensam, våra hästar har klrarat sig bra de senaste 15 åren men förra året var ett riktigt rötår. Ardennerstoet fick förlossningsfång och var tvungen att tas bort i nov/dec. Ardennerfölisens ben var så skevt så han hade aldrig hållt när han blivit stor & tung så han fick också avlivas i dec. Ett av fjordstona blev sämre och sämre efter sin korsförlaming och fick även hon tas bort i dec. Ett av de andra fjordstona skadae sig i hagen och fick en strålbensfraktur.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

cina65
2009-11-29 17:26
#6

#4 Har du provat fodertran på hovarna?

Jag har inte testat det själv men en kompis använder det och det är väldigt effektivt på hovsprickor har jag sett med egna ögon, så det borde ju kunna hjälpa på dina hästar med. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Annons:
Dior
2009-11-29 21:19
#7

#5 Oj, jisses. Ja, det var ju mindre roligt med så tragiska bortgångar. Vi har sluppit att ta bort många, om man räknar med antalet vi har och har haft. En unghingst (arab) fick vi förstås ta bort strax innan jul förra året, pga ihopväxt tunntarm som inte gick att rädda. Sen var det ett shetlandsto 2004, har jag för mig som vi förlorade när vetrinären slet sönder henne vid en fölning.

#6 Nja. Nä, det har jag inte provat, men vet inte om det hjälper mot hålväggar? Det är ju inte samma sak som sprickor, för det har de inte. Utan det är underifrån så kryper det upp grus i själva hovväggen. Och det är, enligt vår hovslagre, väldigt vanligt denna kletiga period ute. Men förra året var det extremt. Som tur var verkar det vart just detta grus, för det är så klart borta nu, och vi har haft mindre av det i år. (än så länge)

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Fiona
2009-11-29 21:29
#8

#7 Tur det! Men gud slet sönder ?!:S Misstag eller ej erfare vet.?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Dior
2009-11-29 21:44
#9

#8 stressad/oengagerad/numera anmäld…

Joda. Först ville han inte äns komma när jag ringde och sa att vi behövde hjälp med en fölunge som satt fast. När han, efter många om och men kom, så slet han ut fölet med kätting, utan att invänta några värkar, så stoet föll ner i spakat med ett skrik. Slängde till oss en räkning 20 minuter efter ankomst och for iväg. 30 minuter senare var hon borta.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Fiona
2009-11-29 21:56
#10

#9 Men gud vad hemskt Förvånad Tur att han är anmäld, vilka idioter det finns Skrikandes Vet du om anmälan har lett någonstans?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Dior
2009-11-29 21:58
#11

#10 Tyvär inte. Jag var inte första som anmälde honom, men vetrinärer är inte enkla att komma åt.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Fiona
2009-11-29 22:02
#12

#11 Okej, något vidare gott rykte lär han ju inte ha iaf!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Fiona
2009-11-29 22:04
#13

#11 Okej, något vidare gott rykte lär han ju inte ha iaf!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
Dior
2009-11-29 22:04
#14

#12 Nix. (Som tur var)

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

LaSadie
2009-11-29 23:35
#15

Gud vad hemskt… Stackars sto… Klarade sig fölet?

Dior
2009-11-30 00:05
#16

#15 Inte efter att kättingen dragits runt, och… ja. Fölet skulle ut. Det var vettens mål. Men på vilket sätt… Det var där det felades.

En nära bekant hade ett år ett otroligt feläge på sitt sto. Svansen, var det enda som kom. Men den vetrinären hon fick ut kämpade i över två timmar, och fick på ett mycket försiktigt sätt såga ut fölet, som då redan var borta. Använde både smärtstillande och kramplösande medel. (någor våran inte fick) Idag har stoet ett otroligt vackert och välskapt föl vid sidan, och fick inga som helst men.

Så visst finns det vetrinärer som har valt rätta yrket också. Tyvär inte den vi fick hit.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
2009-11-30 00:41
#17

#16 Gud va hemskt, det är ju inget man hoppas ska hända ens djur.

Nej jag vet att det inte är samma sak med hålväggar och sprickor, men tänkte att detta här fodertranet verkar ju vara ett undermedel om man ska lyssna på de som testat det, så jag tänkte att då kanske det funkade på det med. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
2009-12-02 22:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Idag fick Gangster komma ut igen. Behöver jag tala om att han var lyckligFlört

Men det är väl ända nackdelen med kylan nu, att han såg ut att ömma lite när han gick på det knöggliga. Inte så konstigt, men trist för honom, att inte kunna bralla ur sig all sig energi.

Hjälp mig hålla tummarna nu, för att det är en klok liten ponny som inte skaver upp sig igenGlad

(bild från förra året)

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
2009-12-03 00:22
#19

#18 Håller verkligen tummarna för dej. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
2009-12-03 15:09
#20

Gangster ser ut att må fin fint idag också.

Men vad hittade jag i morses, om inte en ny kolik-kuse. Jouke såg så hängig ut när jag släppte första "boxhästen", stod en bit från flocken och ville inte ha av höt jag kom fram med. Magen såg aningen svullen ut, men det var aktivitet i den. När jag kom ut med sista hästen hade hon lagt sig ner. Gav henne parrafinolja och gick en runda med henne. Efter ett par timmar släppte hon en hög, och en djup suck. Sen kan jag ge mig tusan på att hon log. Öronen spetsades, och hon höjde huvudet, innan hon började småtakta. 

Då släppte jag henne, och hon travade bort till sonen, Jack, för att ge honom en slurk. Det är nu snart 1 timme sen och jag hoppas det var allt för denna gången.

Till helgen skall vi iväg och kika på ny häst, lååångt bort. Men med dessa gårdstroll vågar jag ju knappt åka till affären längre.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Annons:
cina65
2009-12-03 17:53
#21

#20 Vad spännande, vad är det för en häst du skall titta på?Glad

Men herregud vilken otur du har, lider verkligen med dej.

Jag har köpt hem loppfrö som tydligen skall hjälpa mot akut kolik, men hoppas jag slipper använda det. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
2009-12-03 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 Det är ett 5årigt quartersto, till gubben, vi skall kika på.

Loppfrö har jag hört om lite, ja. Att jag inte hann och läsa det innan jag åkte iväg för att köpa spån. Får ta en extra tur i morgon och köpa det.

Nu är Jouke helt okej igen, men med tanke på att lilla Ella fick det flera gånger under loppet av ett par dygn, och däremellan frisk, så har jag absolut inte släppt oron än.

Så hon och bebben fick komma in inatt, i värmen. Misstänker nämnligen att det är frosten som är boven denna gången. Frosten och att jag inte kan servera dem ljummet vatten. Gråter

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
2009-12-03 21:09
#23

Gud va tråkigt, men loppfrö kan du även ge som förebyggande mot kolik, tex om du anar att ett kolikanfall kan dyka upp.

Jag köpte en 7 kg låda och den varar ca 1-2 veckor beroende på hur stora hästarna är och kostar mellan 3-400 kr.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
2009-12-04 15:51
#24

Jouke hade mer kolik i morses när jag kom ut. Så det var bara att ringa hem gubben, efterssom båda barnen var hemma också.

Så himla märkligt, tyckte jag, när det var full knorr i magen, hon bajsade (koblaja-löst, visseligen) och kissade. Men hon var åter igen lite svullen över magen, uppdragen i buken, och åt inget.

Vi förberedde en tur till sjukhuset, och då plötsligt blev hon pigg igen. Svullnaden släppte och aptiten kom tillbaka. Så vi ringde vetrinären och hörde vad hon trodde det kunde bero på, och vad vi skulle hitta på härnest med henne.

Vetrinären trodde hon fått i sig nåt olämpligt som get fart på magen, och då även lite knip och svullnad som vi 2benta också kan få. Vetrinären trodde inte hon skulle kunna göra mer än vi redan gjort om hon kom ut. Sjukhuset trodde hon inte vara aktuellt än heller. Utan att vi bara skulle avvakta ett tag till.

Så det har vi gjort, och hon är fortfarande pigg och äter nu också. Men att åka iväg i morgon är inte aktuellt, utan vi har skjutit på det till söndag nu först, så får vi se hur Jouke mår i morgon.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

cina65
2009-12-04 23:14
#25

Gud hoppas verkligen det blir bättre, det är svårt det där med vad dom får i sej, framför allt om man har ensilage för tyvärr vet man inte vad man får för ogräs däri. Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: