Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2396 ggr
CoralReefs
11/5/09, 12:10 AM

Mugg

Nu har min gosse fått lite mugg.

Det är bara ytters få skorpor som sitter i karleden på framhovarna. Den ena är det lite mer än den andra.

Tyvärr är delar av hagen ganska leriga och det finns ingen annan hage att tillgå just nu.

Har fått massor med tips ..jodopax, skillingarydssalva elelr helosan och hovtjära ovanpå det för att skydda. Vad tror ni om den kombinationen?

Hur lång tid brukar det ta innan det läker ut?

Vad har ni för tips?

Annons:
cina65
11/5/09, 12:38 AM
#1

Tvätta karlederna med ljummet vatten och mild barntvål och smörj med helosan eller helst Inotyol som finns på apoteket, den skyddar karleden när han är ute i hagen.

Jodopax tar du om det blir varigt inte annars, men du måste smörja det så det är mjukt.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cina65
11/5/09, 12:42 AM
#2

Läkningstiden är svår att säga då det är rätt olika, min häst kunde ha det någon dag upp till 14 dagar.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

CoralReefs
11/5/09, 9:27 AM
#3

Ok tack=))

Skrapar man bort skorpan är det inte varigt men på väg att bli säkert.

Tack för tipset

Dior
11/5/09, 5:19 PM
#4

Inotyolen är suverän. Skulle använda den i morses på ett sto som fått lite rodnad vid ena bakhoven, och upptäckte då att…hmm, tuben/pastan hade blivit stenhård. Mindes då (var länge sen jag behövde använda den) att den gärna blir trög vid kyla. Så numera får den komma in i huset, och inte ligga i stallet…

Aloe Vera-gelen (tycker jag tjatar om min aloevera-gel överalltFlört) är jättebra den också.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CoralReefs
11/5/09, 6:53 PM
#5

Men aloe veran försvinner ju så fort han kommer ut i hagen igen=(

Dior
11/5/09, 9:39 PM
#6

#5 Jag tvättar på kvällen, enbart med ljummet vatten, utan att pilla bort skorpor. Torkar torrt och smörjer med gelen. På morgonen innan utgång så smörjer jag med Inotyolen. Glad

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Annons:
kaka1234567
11/5/09, 10:42 PM
#7

Jag skulle smeta på honung på karleden.Sen skulle jag ta bomul med honung på kletat.Och lindda bennet.Tango är ovan vid benskydd bak och trivdes bettre med lindder.=ch när du linndar kan du linda lite lösare runt karleden.

Men de förslagen ovan är lika bra enligt mig men honung är nästan bättre tycker jag så de är så mjuck görande och kletigt.Så att de blir sommen hina så .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CoralReefs
11/8/09, 2:55 AM
#8

Min pålle går på lösdrift dvs han är ute dygnet runt och har tillgång till ligghall som han går ut och in som han vill i…så ett alternativ för hagen är det enda möjliga.

Har tvättat iaf och lagt på skillingarydssalva, helson , alovera och någon karledssalva samt microcid i olia omgångar hovtära ovanpå för att skydda. Det verkar ha fungerat då det har blivit míndre skorpor. Tror bäst effekt var med skillingarydssalvan…..honung har jag inte provat så det ska jag kanske göra det också=)

kaka1234567
11/8/09, 8:59 PM
#9

#8.de är bra att de gott bra med dem salverna mm.

Ja prova honung då de blir klibigt och mjuck görande och som en hinna som skyddar.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Valkyrie
12/14/10, 8:50 AM
#10

Men det är inte bra att stänga in värmen med en linda.
Kleta på honung och låt vara, muggen frodas bättre i värme och fukt vilket det lär bli.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaka1234567
3/8/11, 9:29 PM
#11

Då ska man inte ha lindor alls ovs villken salva man har.

Så då blir de sama sak med alla salvor

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cina65
3/10/11, 8:23 PM
#12

Om muggen blivit så pass att det är infekterat skall man i första hand ta ut vetrinär men om man ser att det inte blir bra kan man lägga ett omslag med jodopax över natten och ta bort det på morgonen sen smörja och låta det lufta. Man skall inte stänga in det med lindor hela tiden utan lufta mellan omläggen. Jag har själv fått bort mugg genom omslag med jodopax över natten och jag behövde då enbart göra detta två nätter sen kletade jag bara på inotyol vilken jag tycker är det bästa vid blött underlag då den håller torrt och skyddar bra.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: