Varning

OT. Arg så jag kokar!!!

2009-11-16 11:55 #0 av: Dior

Akta er, allihopa som skall sälja hästar för att bli bedragen, bestulen och överkörd av oseriösa köpare.

Fick precis reda på att en av våra uppfödingar som såldes för ett tag sen nu har skickats vidare, trots att jag hade förköpsrätten, dock bara muntligt.

Och då har hon fortfarande inte betalat oss vad hon är skyldig, så vi har fått skicka henne till Kronofogden. Nu är hon inte kontaktbar sen några månader tillbaka, och jag är så arg att jag kryper ur skinnet snart. Och detta är bara en liten del av vad hon har gjort, det falska %¤¤%"%/(=)(*%#%/"¤&

Gaaah! Skrikandes så var min dag förstörd...men nu har jag i alla fall fått kastat ur mig lite galla

Anmäl
2009-11-16 13:36 #1 av: PillanN

Jag förstår att du är både arg och besviken. Vad är det med folk egentligen?! Hur de kan sova gott om nätterna undrar man ju Skrikandes Har du någon aning om vart hästen finns nu? Om du vet det kan du ju hämta hem hästen om du tar polis med dig,då den inte är färdigbetald om jag förstått rätt.Har "din"köpare inte gjort en fullbetalning så har denne begått ett brott genom att sälja nått som inte är dennes,och den som i sin tur köpt(?) den ligger tyvärr lika illa till. Det där med att köpt i god tro gäller inte längre som det det gjorde förr.

Kan hända att jag uppfattat fel.Har den "er"köpare sålt vidare hästen?

Vilket som så hoppas jag det löser sig.Inte konstigt att man blir misstänksam mot folk när man råkar ut för sånt där.

Lycka till!

Anmäl
2009-11-16 13:56 #2 av: Dior

#1 Tyvär är det mer invecklat än så.

Detta stoföl bytte vi (mot en ett sto som visade sig ha fång och inte alls de utställningsmeriter som hon uppgett) Men vi kom överräns, via telefon att vi skulle ha förköpsrätt, på stoet vi bytte mot.

Det är betalningen för resan hem med stofölets mamma som vi ännu inte fått. Och det var inte granngården, precis...

Det är inte heller det ända hon gjort. Utan gick in och ändrade stavningen på stofölets namn. Vi var dumma nog att skicka med id-handlingarna till passet, och på så sätt kunde hon även roffa åt sig fölbidraget.

Den nya ägaren har dock inte gjort något fel, och jag hoppas hon är en bättre människa. Men det känns inte kul att denna första räpa skall få hålla på som hon gör utan att få tillbaka.

Pengarna är väl ändå det minsta jag kan begära att få tillbaka. Att vi lämnade ifrån oss papprena är väl något vi får "skylla oss själva för". Men min inställning till att tro gott om personer som ger sken av att vara så bra, försvann fullständigt av denna "affär".

Mycket trist, måste jag säga

Anmäl
2009-11-16 19:32 #3 av: Fiona

Usch då försåt rtat du är arg!

Min moster kompis skulle sälja sin travare och gick med på avbetlaning. Hästen skulle kostat 12 000 men hon fick 1 000 kr och sen drog hon som hade köpt hästen med hästen utan att betala ett öre mer. Dock så har jag lyckats spåra hästen nu så vi får se vad som händer!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-11-16 20:32 #4 av: kaka1234567

Here gud att folka kan göra såSkrikandes

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-11-16 20:44 #5 av: Dior

#3 Fy tusan vad jobbigt. Inte nog med att förlora pengarna, men att samtidigt veta att hästen är hos en oseriös person. Visseligen kan människan ändå vara en bra person för hästen, men det är ändå aldrig kul för säljaren.

Var påväg att råka ut för det i vintras, med två shetlandston som jag skulle leasa ut. Hon hade då inga planer alls på att betala, men däremot att flytta. En del skulle hon betala i "höform" så en dag kom en man med ett lastbilslass och lasta av. Efteråt fick vi räkningen på hela beloppet. Det belopp HON skulle betalt.

Snacka om att jag vara arg, kopplade på släpet och hämtade mina hästar, just som hennes flyttbil kom. Veckorna senare fick jag reda på att hon hade djurförbud.

Men skenet bedrog där också, eller är det jag som är så korkad och tror gott.

Anmäl
2009-11-16 21:49 #6 av: Fiona

#5 Dessa männsikor alltså *morr*! Hur kan man ens med ?!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-11-16 23:32 #7 av: cina65

#5 Ja man ska passa sej för folk idag och det gäller ju nog på båda hållen får jag säga. Rynkar på näsan

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-11-17 23:40 #8 av: satin

Fy lider med dig.
Vet att det inte går att lita på någon.
Min bästa vän sålde sin ponny till en nära vän
som fått rida hästen gratis en lång period.
När den sen va såld till schysst kompispris med all utrustning
och noga inskrivet i kontraktet att säljaren skulle ha förköpsrätt.
Blev ponnyn till salu på nätet utan att överhuvudtaget
kontakta säljaren angående återköp.
Det pinsamma är dessutom att köparen inte kan fatta varför de inte är vänner längre.
Detta har gjort min vän djupt deprimerad och lett till ett antal psykologbesök och inläggning på psyket.
Så min erfarenhet det är inte värt att sälja.

Anmäl
2009-11-18 00:49 #9 av: cina65

#8 Det är alltid tråkigt med oseriösa köpare men det är ju tur att långt ifrån alla är sådana och om alla slutade sälja så hade det slutat med att ingen mer än uppfödarna hade hästar ju.

Det är alltid en risk att ta när man säljer ett djur och väldigt tråkigt när man råkar ut för sånt.

Tyvärr måste jag säga att det går på två håll, för det finns ju även oseriösa säljare ute på marknaden så man ska verkligen akta sej och se till att man har alla papper klara samt även se till att dessa gäller juridiskt.

Hoppas verkligen din vän blir återställd och att hästen fick det bra.

#5 Tur du kom dit och fick hämtat hästarna i tid, annars vet man ju inte var dom hade hamnat till slut. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-18 08:44 #10 av: satin

#9 Precis, klart det finns oseriösa säljare också,
det har jag själv råkat ut för.
Jag menar att det inte går att lita på någon inte ens en vän.
Därför hoppas jag att jag aldrig ska behöva sälja.

Anmäl
2009-11-18 10:03 #11 av: Dior

#9 Absolut finns det oseriösa säljare. Har råkat ut för dem också.

Anmäl
2009-11-18 13:40 #12 av: cina65

#10 Ja jag tror att sk vänner skall man nog passa sej att göra affärer med på båda håll.

Mvh Carina

Anmäl
2009-11-18 13:40 #13 av: cina65

#10 Ja jag tror att sk vänner skall man nog passa sej att göra affärer med på båda håll.

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.