Vård & Skötsel

Rent o vitt

2009-11-11 19:57 #0 av: Dior

Vad använder du/ni till de vita partierna på era/n häst/ar, för att hålla dem vita?

(oj, många / blev dFlört)

Anmäl
2009-11-11 20:05 #1 av: Dior

Det är ju så jättetråkigt att borsta och borsta och ändå syns gula och gråbruna fläckar lite varstans. Själv använder jag gärna grillkol på kissefläckarna och HockusPockus-spray på riktigt ingrodda lerfläckar, man och svans. Är det varmare ute kommer shampot fram till man och svans.

Glans-sprayer tycker jag hjälper man och svans att hindra smuts till att fästa ordentligt. Utan smuts och trollflätor blir det mindre slitage också.

Anmäl
2009-11-11 20:13 #2 av: AnneN

Vet att folk med vita hundar iallafall ofta använder galltvål på fläckar av alla de slag, borde ju fungera på hästar också

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-11-12 00:59 #8 av: PillanN

Upptäckte av en slump för många år sedan när jag hade en helvit ponny vad som funkade bäs. Doggman hundschampo med balsam i!!! Använder det ff fast på alla hästar oavsett om jag ska bada hela hästen eller små partier =)Finns att köpa på de flesta matvaruaffärer.

Även galltvål funkar bra ibland men jag tycker den torkar ut så pass att fläckarna nästan suger sig fast ännu mer.

Anmäl
2009-11-12 16:45 #9 av: Dior

Doggman? Det skall jag ta och testa.

Ursäkta en dum fråga, men...Vad är "galltvål"????

Anmäl
2009-11-12 16:49 #10 av: AnneN

#9 Här finns en helt egen sida om galltvål

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-11-12 17:04 #11 av: Dior

Lät lite läbbigt med oxgalla i, men som de skrivit i innehållsförklaringen, så är ju faktiskt galla till för att bryta ner fett. Så den är säkert jättebra i alla fallSkrattande(Eller kanske t.om PGA det!)

Undrar vad vanlig tvål igentligen innehållerObestämd Har aldrig tänkt på att fundera på det tidigare...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.