Foder

Hur ser era foderstat ut?

2009-12-13 18:54 #0 av: [japptravare]

Som rubriken lyder :P

Anmäl
2009-12-15 23:32 #1 av: cina65

Min foderstat är inte direkt uträknad men dom får fri tillgång till ensilage samt kraftfoder efter behov.

Arabhingst- ca 3 dl betfor och 3 dl kraft som blöts upp var morgon och kväll samt  ca 1 kg havrefri musli uppdelat på morgon och kväll.

Halvblodssto- 5 dl betfor och 1 dl kraft samt 1 kg musli avel/ung.

Arabvalack- 5 dl betfor och 1 kg kornkross morgon och kväll.

Shettisstoet äter enbart ensilage samt att hon får 1 dl avel/ung musli om dagen och det får hon mest för att de andra får för hon behöver det inte alls.

Sen tillkommer mineraler och ev vitaminer som dom behöver.

Ensilage äter de stora hästarna nog en 15-20 kg om dagen medan shettisen äter ca 6 kg.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-12-16 08:31 #2 av: Dior

Alla våra får fri tillgång på hösilage ute på dagen, och de som går på lösdrift har då förstås dygnet runt. De 6 som står inne får fritt på hö på natten.

Arabhingsten får sen 5dl betfor, 5dl kornkross, 2dl havrekross och 3dl hackad lusern på morgonen, samma på kvällen + b-vitaminer.

Ena arabstoet får 8dl betfor, 1kg kornkross och ca 4dl hackad lusern, morgon och kväll, samt b-vitaminer på kvällen.

Andra stoet får 5dl betfor, 1dl kornkross och 2dl havre, morgon och kväll (+b-vitamin)

Travaren får 5dl betfor, 5dl kornkross, 5dl hackad lusern morgon och kväll (+ b-vitamin)

Welsh mountainstoet får 5dl betfor, 3dl havre, 2dl hackad lusern, morgon och kväll, samt b-vitamin och parrafinolja, just nu på kvällen.

Shettishingsten får 5dl betfor, 5dl kornkross och 5dl havrekross, morgon och kväll.

Ettårshingstarna (shettisar) får 5dl betfor, 3 dl kornkross och 5dl havre, morgon och kväll (+b-vitamin)

Av shettisstona på lösdriften ger vi tre av fölstona 3dl betfor, samt 5dl kornkross och 3dl havre på kvällen. Resten får 5dl havre på kvällen.

Anmäl
2009-12-17 21:33 #3 av: GranoStall

Våra hästar får i princip fri tillgång på hösilage.

Mitt dräktiga och digivande sto får även 2 kg krafft groov 125.

Mitt 1 års sto och mitt års föl får ½ kg krafr groov 125 var.

Arabvalacken som rids får bara hösilage.

Anmäl
2010-01-08 20:25 #4 av: Dior

Har ökat ganska regält på kraftfoder sen kylan satte in. Både havre, korn och betforn har ökats hos samtliga i stallet. Shettisarna på lösdriften och unghingstarna har jag dubblat på tidigare giva.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.