Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2647 ggr
JBfoto
2009-11-18 14:22

HJÄÄÄLP!!!

Behöver verkligen höra om nån varit med om liknande…

Mitt 9 åriga arabstokom in från hagen igårkväll med stolpar till ben:S Benen var jätte svullna hårda och varma så var ut en 30-40 min och gick med henne med lite förbättring på fram men lika dåligt på bak:/

Idag så när jag kom till stallet på morgon (hon hade hunnnit vara ute i hagen nån timme) så tog jagmed henne på en promenad igen men det var värre idag benen var nästan lika tjocka som hovarna :S Men blev lite bättre efter promenad 40-50 min och sen lite kylning då jag rengjorde benen för att kunna kolla bättre efter sår vilket jag inte hitta…

Ingen feber eller liknande…

Har nån hära varitmed om detta nån gång?

Svara gärna!

Annons:
CoralReefs
2009-11-18 14:37
#1

oj! Nej tyvärr=( men jag hoppas hon blir bra snart!

JBfoto
2009-11-18 15:53
#2

Jag blir typ galen nog för att nu är iallafall frambena inte lika hårdalängre men fortfarande varma och svullna :(

Dior
2009-11-18 15:54
#3

#0 Ring och lyssna med vetrinären. Var det alla 4 som var svullna?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Fiona
2009-11-18 18:53
#4

Jag hade också ringt vetten på stört!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

PillanN
2009-11-18 18:56
#5

#0 Har du nyligen bytt foder eller ökat fodermängd i samband med mindre motion eller liknande?

Är det väldigt mkt lera i hagen?

De är de vanligaste orsakerna till symptomen du beskriver som jag känner till.

CoralReefs
2009-11-18 23:49
#6

#5 vet du varför det kan ge svullnader på ben om man byter eller ökar på fodret?

Nu blir man livrädd för att byta foder..=(

Annons:
cina65
2009-11-19 01:01
#7

#6 Det är inte så vanligt om man ökar fodret om man gör detta med måtta alltså inte ökar allt på en gång men däremot om man bytar foder kan detta orsaka en hel del problem, men jag själv har inte hört att det enbart skulle ge svullna ben utan det är tarmfloran som blir rubbad och kan ge fång och diverse problem.

Leriga hagar kan däremot ställa till en hel del med hovar och ben på hästarna och mugg eller rasp osv är en del av problemen där.

Har han blivit jagad av andra hästar i hagen kanske? Om mina hästar rusar runt och leker och stojar i hagen och den är lerig kan dom också vara lite varma i benen då detta blir en överansträngning för benen.

Din häst kanske har gått omkull i hagen, jag hade definitivt ringt vetrinären på en gång så man vet att det inte är något allvarligt.

Håller tummarna för dej och hoppas Pillan kan svara mer på det där med fodret för det blev jag verkligen nyfiken på, sånt är ju alltid bra att veta.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

PillanN
2009-11-19 18:37
#8

Jag tror inte foderbyte eller ökad fodermängd(kraftfoder) ger enbart svullna ben,utan påverkar även allmäntillståndet på olika sätt.

Ärligt talat så vet jag inte riktigt vad det är som gör att det kan bli så. Detta är något jag lärde mig för jätte jätte många år sedan av en gammal "hästfarbror" Glad.

Har du ridit ovanligt mkt på hårt underlag så kan ju benen bli överansträngda.Jag skulle nog spola benen med kallt vatten ett par ggr och boxvila, sen om svullnaden går ner innan man ringer ut vet.

Ska absolut försöka ta reda på orsaken foder-svullna ben Glad

JBfoto
2009-11-19 19:01
#9

Tack för alla svar vi har för en vecka sen bytt foder coh jag har just dargit ner på fodret då hon som sagt gått ner till en hel del vila :)

Jo hagarna är rena lervällingen kan däremot med glädje säga att igår såg det mycket bättre ut på kvällen efter ännu en timmes promenad och sen lite linement som jag óch skötarn massera in sen linda vi för natten så idag vet jag inte hur det ser ut har inte hunnit ut till stallet än:) Men hoppas med ljus och lykta att det är bättre idag:)

Har börjat fundera på om det kan vara så att nya fodret kanske är för kraftigt för den lilla del motion hon får för med gamla fodret har det då aldrig varit nått besvär med dessa besvär oavsett om hon stått stilla i hagen pga. halka :/

ÄR fundersam iallafall men hoppas det blir bra nu tog då bort allt kraftfoder så nu är det bara betfor morötter och hö hon äter :)

// Josse

JBfoto
2009-11-19 19:02
#10

#8 - Hennes vintervila har börjat för ungefär 3 veckor sen då vi har våra hästar barfota på vintern och det just nu rent ut sagt har varit skit väder :/ Så det är uteslutet :)

Dior
2009-11-27 20:30
#11

#10 Hur går det för henne?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Upp till toppen
Annons: