Övrigt

Vad kan det vara?

2009-12-03 20:30 #0 av: Dior

Upptäckte för ett par dagar sen att Plannja har, predis under mankammen, ett..sår, eller nåt. Det ser ut som torkat var, i bubblor, som det kan se ut på sommaren om insekter ätit på virvlarna. Men nu?

Inget blod, och inget märkvärt sår. Bara, skumt. Finns det insekter som bits nu? Älglöss? Kölden hade inte knäppt till än den dagen jag upptäckte det.

Anmäl
2009-12-03 20:51 #1 av: cina65

Du har inte höns i stallet?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-12-03 20:54 #2 av: Dior

#1 Njae. Skulle väl vara jag själv, vissa stunder/dagFlört

Nä, inga fjädrar i stallet.Skrattande

Anmäl
2009-12-03 21:03 #3 av: cina65

Okey lite konstigt men skulle det vara älgloppor hade du nog sett det för dom ska visst vara hiskeligt stora enligt min moster, dom fick det på sina hästar en höst.

Jag har märkt här på Jullan att hon kliar sej väldigt mycket och trodde hon var varm pga vinterpälsen men tyvärr hade hon fått något skit på sej men jag har behandlat henne med swift on( eller vad det nu hette).

Man gjorde ungefär som med hundarna men man skulle dra det längs hela ryggen och utesluta där sadeln sitter, tog lite tid innan det försvann ca 14 dagar men sen har dom skydd en bra tid efter.

Jag behandlade då alla hästarna så dom andra inte skulle få det dom med.

Det kan ju vara löss, men kolla i manen och pannluggen om det finns antydan till vita ägg.

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-03 22:01 #4 av: Dior

#3 Jag har kollat löss, då jag hört att de brukar vara aktiva denna årstid. Men ingen har det. Ingen kliar sig (och vi har träd i hagen) ingen annan av de 18 i hagen har nåt sånt här heller. Det är förresten i storlek som en krona. Alltså inte så stort.

Jag pillade bort varskorpan och letade efter sår, men fann inget. Dagen efter fanns denna bubbla igen, så jag pillade bort igen och smorde med aloevera. Den har minskat, och kommer säkert att försvinna. Men det är så frustrerande att inte VETA vad det är. 

Anmäl
2009-12-03 22:19 #5 av: cina65

Hm ja det kan jag förstå, det kan inte vara något hon fått från träden?

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-03 23:02 #6 av: Dior

#5 Vi har bara ca 5 skrangliga ungbjörkar i den hagen...???Obestämd

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.