Övrigt

Tävla med smärtstillande medel

2009-12-05 19:18 #0 av: Dior

Enligt Peter Kallings skriver veterinärer från hela världen nu ett brev till det Internationella Ridsportförbundet, FEI, i protest mot tillåtandet av smärtstillande medel. 

Många veterinärer är upprörda över FEIs beslut, och enligt Kallings pågår det en "febril mailkonversation" mellan de mest erkända veterinärerna inom hästvärlden, skriver Norran.
I brevet till FEI går veterinärerna helt emot det beslut som FEIs ordförande prinsessan Haya godkände.

Den nya regeländringen tillåter smärtstillande medel med åtta mikrogram/milliliter från och med årsskiftet, istället för nuvarande nolltolerans.

Källa:Ridsport

Anmäl
2009-12-05 19:24 #1 av: Dior

http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/11/173.shtml

Här går det att läsa mer om det, på engelska.

Tycker det är helt otroligt att något sånt här skall bli "okej", och tycker det är strongt av de vetrinärer som går emot.

Anmäl
2009-12-05 19:41 #2 av: kaka1234567

NU hännger jag inte med de är alltrå en tyttare som har en skadad häst eller har ont.Och för att den ska kunna gåvidare i tävlingen ska den få smärtstillande.Om de är så gud vad hämskt.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-12-05 21:19 #3 av: Dior

15 välrenommerade internationella veterinärer vädjar i ett brev till FEIs ordförande HKH prinsessan Haya att ompröva godkännandet av den så kallade progressiva listan.

Svenska veterinären och dopningsexperten Peter Kallings är en av veterinärerna som har undertecknat brevet tillsammans med bland annat veterinärer som sitter, eller har suttit, i FEIs veterinärkommitté.
- Syftet med brevet är att markera hur vi ser på det här som veterinärer, och det absurda i beslutet som har fattats, säger Peter Kallings.

I och med att den progressiva listan har godkänts blir det tillåtet att tävla hästar som har relativt höga halter av olika slags smärtstillande substanser i blodet. Något som inte har varit tillåtet på 20 år.
- I brevet påminner vi om den debatt som föregick förbudet mot bland annat fenylbutazon. De som sitter i FEIs styrelse nu var inte med på den tiden. Det var ungefär samma snack då som det är nu om huvudvärkstabletter, säger Peter Kallings som funderar på sin egen roll som dopningskontrollveterinär åt FEI i framtiden.
- Jag får fråga mig själv om jag vill arbeta i ett system som tillåter det här.

I brevet uttrycker veterinärerna sin djupaste oro för sporten och tävlingshästarna om beslutet kvarstår. De påminner också om att den progressiva listan går tvärs emot djurskyddslagen i många europeiska länder.
Fler brev från internationella veterinärer är att vänta, bland annat från dem som arbetar med distansritt och de engelska veterinärerna.
- Det är ett unisont motstånd mot det här beslutet, säger Peter Kalllings.

Källa: Ridsport

Anmäl
2009-12-05 23:43 #4 av: cina65

Alltså, detta är ju inte klokt, då kan ju vem som helst tävla med en häst som egentligen inte kan tävla eller tränas pga smärta, nä fy attan säger jag, rena djurplågeriet ju.Skrikandes

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-12-05 23:54 #5 av: kaka1234567

Ja ,djurplåderi sjukt ,hämskt och synd om hästen SkrikandesGråterRynkar på näsan

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-12-07 11:52 #6 av: Dior

#5 Håller med, fullständigt. Djurplågeri.

För er som vill protestera mot detta, så går det att göra det här:

http://www.no-fei.com 

Anmäl
2009-12-07 12:44 #7 av: cina65

#6 Så nu har jag skrivet under, får verkligen hoppas det leder till en ändring.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-12-07 22:30 #8 av: [John-Weinerhall]

Jag har också skrivit under.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.