Övrigt

Täcke, eller inte???

2010-01-05 12:58 #0 av: Dior

Det snöar mycket...!Skrattande 

Och är ju jättekallt dygnet runt. Vissa kvällar när jag tar in hästarna är det nollgradigt, eller t.om någon minusgrad inne i stallet. Men det värms upp ganska fort igen så fort hästarna kommit in.

Alla våra "stall-hästar" bär termotäcken på sig ute, och travaren får även ha ett fleccetäcke på sig inne under natten.

Plannja skall ju ha ett tidigt föl i år, och jag vill inte gärna täcka henne för mycket, just för att fölet skall tåla kylan bättre sen.

Men hon har i stort sätt ingen vinterpäls alls. Inte Gowlaz heller. Fritt på hö dygnet runt, och kraftfoder morgon och kväll, men jag funderar på om ett innetäcke ändå är så fel... Hur skulle ni resonera?

Känns inte jättekul att slita av dem de varma goa termotäckena och näcka dem i minusgrader när de kommer in, även om tempraturen stiger strax.

Gowlaz avskyr täcken, så han blir inte lycklig om han dessutom skall få ha ett på natten. Leka ser ut som ett murmeldjur i all sin päls, men älskar sina täcken. Frågan är om det bara späder på så att hon fryser mer under dagen sen.

Och så var det ju det där med Plannja då...

Anmäl
2010-01-06 21:27 #1 av: GranoStall

Nu har vi de flesta hästarna på lösdrift. Men när vi haft dem inne har vi låtit täckena sitta på. Dock har vi kallt i stallet.

Så länge en häst har mat fryser dem ju i och för sig inte.

Anmäl
2010-01-06 21:50 #2 av: Dior

#1 Jag har levt med den teorin också, och därför gett alla min fritt på grovfoder, dygnet runt, plus kraft efter behov. Men idag så ser jag lite annorlunda.

Anmäl
2010-01-06 21:51 #3 av: kaka1234567

Jag skulle täckat.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-01-06 21:54 #4 av: Dior

Alla mina är täckade nu. Gowlaz får jag tyvär ta av täcket på. Trots att han inte har nämnvärt mycket vinterpäls, och står i en box precis vid en ytterdörr som har frost på insidan så svettas token(!!!)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.