OT - Off Topic

Våra hästar.

2009-12-20 00:53 #0 av: cina65

Här kan vi berätta lite mer om våra hästar och diskutera vad vi vill om deras framsteg, motgångar eller uppväxt osv.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-12-20 00:57 #1 av: cina65

Svar till NMarabian.

det måste vara en helt underbar känsla att få vara med om, jag har aldrig fått fram ett föl någon gång men det skall bli kul, förutom halvblodet så har vi även en shettis som skall föla så det blir dubbelt upp här. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-20 20:08 #2 av: MNarabian

Det är en känsla man inte kan beskriva hur det är att föda upp ens egna häst :) Åh och shettis föl är ju ett av det gulligaste som finns {#emotions_dlg.laughing}

Anmäl
2009-12-20 23:45 #3 av: cina65

#2 Ja jag hoppas bara att allt går bra och alla får vara friska.

Jag kan verkligen tänka mej att det är en upplevelse.

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-21 02:25 #4 av: MNarabian

#3 Ja jag för önska dig lycka till med allt fölande Skrattande

Oja, det är mycket arbete men jag kan säga att har man lyckats få fram den häst man vill ha så är man över lycklig sen Glad

Anmäl
2009-12-22 00:57 #5 av: cina65

#4 är jag helt säker på och detta kommer verkligen bli en upplevelse.

Tanken är väl att senare köpa ett arabsto som jag kan använda i avel men även som ridhäst. Men det får man se när det blir aktuellt, det kostar ju en hel del med. ObestämdGlad

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-22 01:06 #6 av: MNarabian

#5 Jaa :)

Okej vad kul :D Jag har2 arabsto här hemma, underbara är de :P Mitt ungsto som jag har fött upp ska jag ha som ridhäst men avla lite på henne för att hålla kvar henne och Smascs gener. Jo det kostar ju en hel del att ha häst :(

Anmäl
2009-12-22 01:18 #7 av: cina65

#6 Min tanke är att starta upp något inom arabavel samt ha lite privatlektioner vid sidan om men ska detta fungera får man ha en del hästar med.

men det kommer väl med tiden.

hur gamla är dina ston och hur länge har du haft dem?

och nu är jag kanske lite senil, men har du egen hingst?

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-22 01:23 #8 av: MNarabian

#7 Okej låter kanon ju :)

Den vita araben är 24 snart 25, vi har haft henne i 6 -7 år nu tror jag. Dotter till henne är 2,5 år och henne har vi fött upp. Sen har vi en shettis på 3 år som vi har haft i knappt ett halvår.

Vi hade, om du vet vem arabhingsten Smasc var så var det min/mammas häst.

Anmäl
2009-12-22 01:26 #9 av: cina65

#8 Tyvärr vet jag inget om hingsten Smasc,  finns han i livet än?

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-22 01:27 #10 av: MNarabian

# 9 Okej, han var en ganska känd avelshingst och blev en duktig westernhäst. Nej han finns tyvärr inte vid liv, han drunknade för 2 år sen när han var 9 år gammal.

Anmäl
2009-12-22 01:35 #11 av: cina65

#10 Men gud va hemskt, ja jag är ganska ny inom araberna.

Har sedan jag var 15 alltid velat ha just en arab men det har tyvärr inte blivit så då min mamma alltid sa att araberna var för mycket ridvana och tuffa ryttare pga deras nerver, så jag fick nöja mej med fjordingar och en korsning som det dock var ca 15% arab i.

nu avgör jag ju själv och när nu min gubbe kommit fram till att han också tycker om araber så är det bara att köra på.

Men vad var det som hände er hingst då, jag menar hur gick det till att han drunknade?

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-22 01:41 #12 av: MNarabian

# 11 Okej. Ja vi fick får första arab 1999 och sen har det bara blivit fler och de säger att araber är över stressade bla bla bla men det stämmer inte alls. Inte på min iaf, de beter sig som kor.

Vi vet inte vad som hände, det är ett mystierium som vi aldrig kommer få reda på exakt vad som hände. Han gick ute dygnet runt, hade grimma på sig för han var lite svår fångad. Så har han nog troligtvis blivit rädd. Och hästar springer först och tänker sen. Så han sprang, hoppade över staketet och sen trillade ner i ån och fastnade och kom aldrig upp.

Anmäl
2009-12-22 01:49 #13 av: cina65

#12 Gud va hemskt! Rynkar på näsan Måste ha blivit en chock för er. Har du lust kan du ju alltid sätta in han på sidans minneslund.

Nej jag tycker inte araberna är så särskillt nervösa av sej, jag har hellre en arab än ett fullblod i stallet.

Nu måste jag nog ta och hitta sängen. Godnatt

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-22 09:31 #14 av: Dior

#12 Ursch. Läste om Smasc redan då han var borta. Måste varit en riktig chockupplevelse för er. Min Plannja fick ett hingstföl efter honom för 3, eller 4 år sen. Szamor. Har bara sett honom på film, tyvär, men han har tydligen ett jättehärligt temprament.

Anmäl
2009-12-22 11:01 #15 av: MNarabian

#13 Jaa det var rätt hemskt. Men vi trodde först att han var stulen så va sa så här: Hellre att han har drunknat än att han är någonstans i världen men vi vet inte vart han är.

Nää precis. Ja jag håller mig till arabhästar, shettis också ^^

#14 Jo de, det värsta var under tiden han var borta och vi inte viste vart han var. Jag har hans sista avkomma, mitt ungsto Sweet-Heart. Och hon är sin pappa upp i dagen.

Anmäl
2009-12-25 21:32 #16 av: dundeer

Gud va hemsk att läsa detta! :/

#13 Jag har funderat ett tag, speciellt när jag läser dessa trådar där du skriver om daimler. Din rädsla måste ha börjat avta lite nu? :) jag reagera inte på en sak fören idag, men när du kom och hämtade hem han kunde vi ju hantera han innom allt möjligt, funderar bara vad som hände pojjken eftersom han är jätte snäll vid täckning m.m!  

Anmäl
2009-12-26 22:48 #17 av: cina65

#16 Han är snäll vid täckning här med, har aldrig påstått annat men att han bet sönder täcket är en helt annan sak. sen undrar jag hur mycket du har jobbat med denna killen egentligen?

Nej det är absolut inga problem med han mer än vad det är med andra hingstar och jag är inte rädd för han, däremot var jag väldigt försiktig med tanke på att jag blivit opererad i ryggen och inte ville riva upp denna skada igen, men rädd? Nej inte alls.

inläggen jag gör om Daimler här handlar om mina egna framsteg med honom och ingen annans och du måste ju förstå att om en häst flyttas så tar det lite tid innan hästen känner sej hemmastadd samtidigt som det tar tid för oss att komma underfund med dessa djur. Allt har liksom sin tid. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-26 23:04 #18 av: Dior

#17 Hästar kan reagera fullständigt obegripligt i andra miljöer har jag märkt. Plannja, lugnet själv, som aldrig reagerade på något, var allt annt än lugn och sansad första tiden hs oss. Idag är hon åter "lugnet själv", men har inte behandlat henne annorlunda, eller vant henne vid de saker hon reagerat på innan. Det var helt enkelt en vanesak för henne.

Apropå det där med täcken...

Gowlaz blir 20 i april. Haft täcken på sig alla år. Men ännu så river han sönder dem vid bogen om han tycker de blir för varma. Sen klättrar han ur mag-och bensnörnig utan att ha sönder dem. Så det gäller att verkligen välja täcke för väder här, helt klar.Skrattande

Anmäl
2009-12-26 23:18 #19 av: cina65

#17 Ja våra kära hästar kan vara eller bli mästare på sånt. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 01:39 #20 av: MNarabian

Läste era inlägg med hästars reaktion eller så i olika miljöer.

Våran hingst Smasc. Första året vi köpte han. Minsta lilla ljud vi gjorde och han flög i taket. Och då var det bara att träna träna träna. Och efter ett år var han som en kossa, eller värre än det! Han kunde stå och sova på en utställning men massa liv och ljud runt omkring.

Den bilden jag la upp nu är Smasc på Riks Elmia, vilket år det är kommer jag inte ihåg men här var han lite smått "uppumpad" Tungan ute

Anmäl
2009-12-27 01:54 #21 av: cina65

# 20 herregud vad vacker han var. Tungan ute

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 15:07 #22 av: Fiona

#20 Vilken snygging!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-12-27 16:11 #23 av: MNarabian

# 21, 22 Jo han var vacker. Men mycket vackrare i verklighet Glad

Anmäl
2009-12-27 20:56 #24 av: MNarabian

Kom på det med att det inte är min mor som ställer honom. Det är hans förra ägare Lillemo :)

Anmäl
2009-12-27 23:09 #25 av: MNarabian

Bilden är på Smasc hemma i hagen :) Han har lite gräsmage men hade hade semester :)

Anmäl
2009-12-27 23:23 #26 av: cina65

#25 mmm vilken goding alltså. Skrattande

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 23:28 #27 av: MNarabian

#26 haha jaa det var han. Saknar den hästen något oerhört mycket. För han hjälpte mig upp på hästryggen igen :')

Anmäl
2009-12-27 23:31 #28 av: cina65

#27 Kan tänka mej att du saknar han, vem hade inte gjort det?

Jag skulle själv inte klara av att bli av med någon av mina hästar då dessa betyder allt för mej.

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 23:38 #29 av: MNarabian

#28 Nä precis. Hästar betyder mer än vad folk tror. Det är som jag säger till alla mina kompisar och de andra: Jag har inte hästar som hobby, de är min livsstil. Skulle inte klara mig utan de nu.

Anmäl
2009-12-27 23:43 #30 av: cina65

#29 Nej hobby kan man inte kalla det för en hobby är något man gör när man vill och känner för det men en häst måste ha sin skötsel även om man inte orkar en dag, alltstå en livstil eller vad man nu kan kalla det definitivt inte en hobby i alla fall, i mina ögon är det en hobby att gå och simma, ut och cykla, gympa eller något annat.

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 23:52 #31 av: MNarabian

#30 precis, men vissa säger att det är en hobby. Men att rida på ridskola kan vara en hobby, men att ha häst hemma är ingen hobby.

Anmäl
2009-12-28 00:10 #32 av: cina65

#31 Just det håller med dej fullständigt.Skrattande

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-28 00:26 #33 av: MNarabian

#32 Jag har lovat mig själv att aldrig gå på den ridskolan jag gick på innan. Om den ridskolan kommer finnas när jag har barn så ska inte de heller rida där. Usch, aldrig mer.

Anmäl
2009-12-28 00:51 #34 av: cina65

#33 måste ha varit en hemsk ridskola det?

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-28 14:30 #35 av: MNarabian

#34 Jo det kan jag lova! Det var det. Lyssnade inte på en när man ville byta häst för man kände att man inte skulle klara av den. Jag fick ridskolans största häst och jag ville byta för jag kände: Nej jag kommer inte kunna klara av henne. Men det fick jag inte. Det slutade med att jag hade bommar och hinderstöd på mig och hästen rullade över mig.

Sen slutade det med att det tog mig 1 år innan jag satt på en hästrygg igen (blev rädd för att rida mina egna hästar hemma)

Min mamma trodde att jag skulle lägga hästar på hyllan. Jag var skräckslagen av att rida häst efter den olyckan och ridskolans tappe av att inte lyssna på mig.

Anmäl
2009-12-29 01:19 #36 av: cina65

#35 Men herregud, vilken tur att dom kom tillbaka igen då. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-29 14:09 #37 av: MNarabian

#36 Hehe jaa, det är tack vare Smasc som jag är på hästryggen igen Glad Han var 6 år när jag red han men han verkade vara 25 år när jag red för han tog det väldigt långsamt och försiktigt Skrattande

Anmäl
2009-12-30 02:10 #38 av: cina65

#37 Men gud tänk om min arabhingst kunde vara lika lugn Skrattande vilken dröm det hade varit.

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-30 17:42 #39 av: MNarabian

#38 Hehe jaa ibland trodde man att man drömde så lugn han var. Men jag kan säga att det går i gener. Vår första häst Nicodar är släkt med Smasc på ett litet avstånd. Och Nicodar var lugnet själv. Blev aldrig rädd för något och ÄLSKADE små barn. Han tog mig och min bror som barn, fast det var vi, jag var 8 och brorsan 10. OCh vi kunde leka med han i hagen, krypa under honom :)

Anmäl
2009-12-31 15:37 #40 av: cina65

#39 Låter som underbara hästar ni lyckats få tag i. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-01-03 22:04 #41 av: MNarabian

#40 Rena rama turen :P Haha nää men de blir ju så, har en lugn miljö runt omkring så blir de ju lugna i sinnet :)

Anmäl
2010-01-03 22:19 #42 av: cina65

#41 Ja det har ju en stor inverkan.Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-01-04 14:15 #43 av: MNarabian

#42 Jaa, så det är nog därför vi har haft så lugna hästar :)

Det är bara gammla Mia som är rädd och så men det är sen hon var misshandlad. Så man får tar det väääääldigt lugnt med henne.

Anmäl
2010-01-04 17:06 #44 av: SaraDoos

Nog för att Smasc var snygg, men ni skulle sett honom TRAVA *dreggel* det där var en riktig trav-maskin Skrattande Jag har ju bara sett honom på utställningar, men han var väldigt iögonfallande så jag kan verkligen se honom framför mig

Anmäl
2010-01-07 22:14 #45 av: MNarabian

#44 jag såg han trava måååånga gånger eftersom jag och min mor var de som ägde han sist när han avled. Men du ska bara veta hur det är att sitta på ryggen när han travar! Man flyger fram och skumpar inte ur sadeln ett smack!

Anmäl
2010-01-20 23:03 #46 av: Heeenny

Världens finaste Arab kille som jag har börjat rida in,
Gazibo, han är 3 år & Hingst..

ingen lätt häst & väldigt speciell. Han litar inte på vem som helst,
men jag ahr verkligen blivit tok förälskad i honom!

Anmäl
2010-01-22 18:25 #47 av: Dior

#46 Åh, jisses vilken härlig bus-look, han hade på den bildenGlad

Förstår att du blivit förälskad i honom. Svårt att inte bliFlörtSkrattande

Anmäl
2010-01-22 20:25 #48 av: JenD

#46 Vilken söt Skrattande Liknar en av unghingstarna på jobbet ganska mycket faktiskt.

Anmäl
2010-01-23 12:09 #49 av: MNarabian

#46 - Riktigt söt arab Skrattande

På bilden jag har är det på mitt lilla arabsto Sweet-Heart som är efter Smasc, hon fyller 3 i juni Flört

Anmäl
2010-01-23 20:17 #50 av: kaka1234567

Jag orkar inte bärätta om T men han är i alla fal en arabkorsning.

Hans pappa va polsk halvblod man kan se på huvudet attt de går ihopp som en aran men sen på sluten komer de ut.tackvare halvblods avlet.hanss pappa gjorde han med ett lite konstigt huvud de kan man ändast se i värkligheten.För kunudet är som en arab en sen nlirde nästan en utot stikande bit på slutet va nossen.de har han ärvt avv pappa så arab korsning är han värkligen hehe.

På dena bild ser han värkligen ut som en arab medan på ennannan vet man inte riktigt vad han är.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-01-23 20:19 #51 av: kaka1234567

Medan på den här bilden ser han inte riktigt klok ut.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-01-26 07:53 #52 av: Heeenny

# 47 #48 # 49 Tack så jätte mycket! har tagit lite nya bilder i helgen, på hela hästen, jag kastar in en sen när jag kommer ifrån jobbet Flört

Anmäl
2010-02-17 00:15 #53 av: Heeenny

det händer inte så mycket här så tänkte att jag kastar in en bild på hela pojken jag har. :)

Anmäl
2010-02-19 00:29 #54 av: Liiniz

#13 Precis som det finns fördomar mot araber så finns det även mot fullblod xD Fullblod verkar väldigt stressade och nerviga, de som oftast är nerviga är det oftast pga träningen men de flesta är inte så stressade, har hållt på med fullblod inom galoppen sen jag var elva (är snart 19) och för mig är de supertrevliga och goa (inte alla precis som med alla andra raser, sådant beror ju oftast på hur hästen är individuellt =P) =)

Det är ju alltid olika, ville bara påpeka dock då det många anklagar araber för att vara lät det som om du gjorde lite också, och du har klart rätt till din åsikt, ville bara berätta hur jag ser det =P Har hållt på med även araber =P

Menar inget illa elr kränkande btw =P

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-02-19 20:33 #55 av: cina65

#54 Förstår vad du menar och jag vet att det finns jättegoa fullblod med och jag tycker det är jättefina ståtliga hästar, det jag ville ha sagt med detta var väl ungefär samma som du skrev men utryckte mej klumpigt såg jag nu, samt att en del ord fallit bort i sammanhanget. Skäms

Jag delar din uppfattning helt men vill hellre ha araber i stallet än fullblod för oavsett så har nog fublodet lite mer humör och har lättare för att bli uppjagat än vad vissa andra raser har. Rätta mej om jag har fel, detta är vad jag lärt mej i alla fall. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-19 21:02 #56 av: Liiniz

#55 Ja klart att de kan ha mer humör men det beror oftast på dess bakgrund =P

Om en häst är i träning och man går för fort fram elr pressar hästen för mkt så får man ju helt klart en mer stressad häst, förblir oftast stressad hela livet (behöver inte vara så dock)=P Jag har varit i galoppstall sen jag var 11 men nu så är jag ibland ute på landet och rider lite fullblod och de är helt annorlunda i temperament jämfört med vissa på banan. Så det jag mest vill ha sagt är att miljön spelar en stor roll, vilket det gör med alla hästraser =) Men visst är fullblod uppavlade för att springa snabbt men det jag har märkt är att många hästar ärver enormt mkt temperament från föräldrarna =P

Araber är ju jättesnygga och oftast väldigt stabila men kan lika lätt som fullblod bli stressade (iaf vad jag har märkt då jag har hållt på och rida båda raserna) rätta mig om du tycker att jag har fel =)

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-02-19 21:26 #57 av: cina65

#56 Nej du har helt rätt i vad du säger, det beror givetvis på hur do hanteras samt deras bakgrund, skulle jag skaffa ett fullblod så skulle jag nog köpa ett föl och fixa allt själv för då vet man ju vad man har.

Visst kan araber vara nerviga dom med, jag vet det av arfarenhet med min egen hingst här samt min valack som trots sina 21 år kan hoppa och studsa för minsta lilla.

Jag har även en korsning halvblod/ fullblod som är världens snällaste dam.

Tyvärr har jag inte under min levnadstid när jag letat häst hittat några lugna och stabila fullblod men det beror väl kanske på deras uppväxt osv.

Så nej tror inte du har fel i vad du skriver. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-19 21:58 #58 av: Liiniz

#57 Tror att du skulle göra rätt i att köpa ett föl om du skulle köpa ett fullblod =P Sj så om jag nu kommer köpa ett fullblod (vilket jag förmodligen kommer att göra) så kommer jag köpa en åring som inte är inriden elr nåt så man kan starta från skratch ;)

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-02-19 22:56 #59 av: cina65

#58 Ja jag tror det är det bästa. Men det tar nog ett tag innan det blir aktuellt för just nu har jag fullt i stallet och en massa hagar att stängsla, sen får man se när allt e klart på gården samt att Daimler har blivit inriden vilket har högsta prioritet här i dagsläget Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-20 19:47 #60 av: Liiniz

#59 Oj va kul, lycks till =) Ja det är ju bäst att ha en "bebis" åt gången =P

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-02-20 20:54 #61 av: cina65

#60 Tack det kan jag behöva.....Foten i munnen Ja jag vill kunna konsentrera mej på att allt blir bra med honom och att han får en bra start.

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-20 22:16 #62 av: Liiniz

#61 Varsågod =) Det e mest att man ska ta det lugnt, i hästens takt =) Avsluta medans det går bra elr vad man nu ska säga =P Och ha lite vila med jämna mellanrum så att hästen kan smälta allt nyt och spännande som händer =) Jag tror att det kommer gå bra, starta gärna en tråd sen där du kan berätta om hur det går =D hade varit kul att läsa om =D

Red in en unghingst en gång, fick höra att han hade varit mkt hanterad och hade blivit sutten på innan jag började ha hand om honom, men sanningen var att inget av det var sant =P Fick verkligen starta om från skratch men han blev en supertrevlig och stabil häst sen, till skillnad från att vara en häst som attackerar en, en som man inte kan ens leda till hagen utan problem xD När jag började om med honom så tog jag det väldigt lugnt, då skötaren före mig förmodligen hade gått för fort fram med honom eller vad man ska kalla det =P hade kunnat berätta om den hästen i evigheter så det är bäst jag slutar skriva om honom innan det blir för långt inlägg =P Att hästarna får smälta det som hänt tror jag är en stor hjälp =)

Men verkligen lycka till, tror att det kommer gå jättebra =D

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-02-21 22:44 #63 av: cina65

#62 Ja jag kommer starta en tråd nu i dagarna som rör honom, där man kan följa med hela vägen från det att han kom hit tills han är inriden och klar.

Detta kommer säkert att bli en kille att verkligen jobba med då vi fick börja om från början med han direkt när han kom hem, allt var bara rena döden men med rätt inställning och envishet kunde vi börja jobba med han som borsta, och leda.

Idag kan vi rengöra hela hästen, kratsa hovar runt om, verka, och gå ut och gå med de andra hästarna samt ensam, vi har lagt täcke på han vilka han gärna käkar upp Förvånad, sadel och träns acccepteras både i stall och på promenad, ja listan blir oändlig om jag skulle ta upp allt vad vi gått igenom och vad som hänt sedan denna killen gick av transporten här hemma. Men gode gud vad jag älskar min lille prins...Kyss

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.