Övrigt

Dessa hästar!

2009-12-19 00:45 #0 av: cina65

Idag har vi jobbat väldigt mycket med hanteringen av Daimler och det gick över förväntan.

Vi fick till och med lägga täcke på han utan reaktion alls, sen stod han där och var så fin i sitt nya täcke medans vi gick över till Dynamos box för att kolla hans ben, då hör vi något,  ritzzz!

Vad i hela fridens namn där står väl Daimler i boxen med en stor bit av täcket i munnen?Förvånad

Går in i boxen och tar bort det från hans mun och han liksom riktigt skäms, sänker huvudet och tittar under lugg som om han sa förlåt var inte arg på mej matte, jag kliar han i pannan och som svar på detta vänder han huvudet till andra sidan och .....RITZZZ

MEN VA GÖR DU NU? DUMMA HÄST. Han tar helt enkelt en tugga av andra sidan med så nu har han ett nytt täcke men extra ventilation, men han tyckte kanske inte om den lila färgen på täcket. Obestämd

Fick ta av täcket igen så han inte trsslar in sej i det om han får loss det mer och i morgon får jag väl ta fram symaskinen och se om jag kan sy ihopa det igen.

Dessa djur. Alltid lika underbara. Foten i munnen

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2009-12-20 20:42 #1 av: Dior

#0 de är roliga, nästan gämt.Skrattande Tycker mina är bra otacksamma ibland också. Gowlaz sliter ofta sönder sina täcken om jag råkat ta på honom något som blivit för varmt, eller helt enkelt onödigt, enligt honom. Sen klättrar han ur kryssgjordarna under magen och runt bakbena, utan att de förstörs.

Ett par shetland har som vana att alltid välta ur vattenhinkarna i sina boxar när de druckit sig otörstiga. 2åriga Melrose står alltid och plaskar i badkaret med sina smutsiga fossingar just som man varit där och rengjort och fyllt på nytt vatten. Gowlaz spelar boll med sin foderhink, Plannja vräker ur sitt hö från krubban, bort till sin pinkehörna och Leka river också ner sitt hö och bäddar in det i spånet... Man kan bli tokig för mindre.

Anmäl
2009-12-20 21:32 #2 av: kaka1234567

T älskar sit täcke har haft de när der bliv kalt och han älskar de.Står med huvudet nere i marken.Av att de är så varmt och skönt.En gammal kropp uppskatar en värme källa som hjälper kroppen nå upp till sin bäkvema kropps värme.han älskar sitt täcke och hatar när jag tar av de.Så Bebbe älskar de och är väldigt tacksam.Och han är väldigt försiktig om de.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2009-12-20 22:23 #3 av: Fiona

Hehe våran ardennervalack på 175 älskar att stoppa ner sina geggiga fossingar i badkaret! Lagom roligt att fylla på nytt fint och sen några minuter senare är det brunt igen! Har en klockren bild på det men hittar den inte nu Obestämd

Min kära Dodde gillar inte att få vänta på att komma ut. När man står inne i boxen och tar på honom täcket så nappar han tag i sin grimma utanför och släger ner den på golvet! Haha han är för rolig Kyss

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-12-20 23:27 #4 av: Dior

#3 Ha, det gör Gowlaz också, nappar efter täcket. vet att han igentligen inte tycker om täcken, men när det är kallt och/eller blött så behåller han det ändå på sig. Det är tacksamt. Men det är alltid ett väldans nappande när man, framförallt spänner fram på honom. tokfisenGlad

Anmäl
2009-12-20 23:32 #5 av: cina65

En sak till som Daimler gör och som gör han till den han är e att han så fort man hällt upp vatten till han doppar ner huvudet i vattenhon fyller munnen sen liksom silar han det mellan tänderna så det strålar ur han igen, och jag lovar att ingen i hans närhet är torr om man inte är beredd. Skrattande

första dagen jag hängde ett nytt täcke till han på boxen för att han skulle få lukta på det men vad gör han då, jo han drar in täcket i boxen och ställer sej och kissar ner det totalt. ObestämdFörvånad

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-25 21:47 #6 av: dundeer

Haha, ja och dess utbrytning kungar.. *suck* i morse kommer pappa in från stallet och säger att Pascall OCH Slätta står i stallgången.. Även fast båda hästarn hade Två lås på boxarna (+ ett knytet grimskaft på Pascalls box!) stog dom och åt hö i stallgången.

Ja ni kan ju bara gissa hur de såg ut? xp Alla saker låg välta och jaa herregud, Men men man älskar dom lika mkt för det! :)Kyss

Anmäl
2009-12-25 21:50 #7 av: Dior

#6 Tur att de inte fick tag på kraftfoder och blev sjuka. För visst gör de mycket tokigheter som en annan tycker är så charmigt och tokigtGlad

Anmäl
2009-12-25 21:52 #8 av: dundeer

#7 Ja när pappa kom in höll hjärtat på att stanna, Den j*veln lura oss att betfor hinken var tom...Skrikandes

Anmäl
2009-12-25 22:01 #9 av: kaka1234567

#8.Man ska låsa in sit förer i foder kamare.jag tror nästan de va en lag eller ska för as in en sådan inte säger.För att sådant inte ska hända de är en självklarhet att låsa foder .

Mvh kaka

Anmäl
2009-12-25 22:09 #10 av: Dior

#9 Jo, det står nog i lagen att man skall låsa in sitt foder. eller ha det "utom räckhåll för hästarna". Det har uppenbart både du och många många andra tolkat som "lås in". Men om man vänder på det. Säg att man tycker att man låser in sin häst istället. Boxar med galler, och svåra lås. Då förutsätter man inte hästen skall kunna komma ut. Gör den det ändå, ex. om man glömt klämma igen låset och fodret står inom räckhåll.

Eller om man har fodret inlåst, men sista personen glömde stänga/låsa ordentligt, och boxdörren går upp....

Många saker spelar in. Finns hästar som tar sig igenom låsta dörrar/boxar som man inte räknat med. Själv har jag inte upplevt det ännu, men vet flera andra som gjort det.

Anmäl
2009-12-27 15:11 #17 av: Fiona

Hehe Dodde är en sån lekfarbror, han är äldst i hagen med sina 14 år men är ändå den som får igång buset. Så fort dom kommer ut i hagen så är han på och nappar på ardennerhästarna (speciellt tvååringen) och tillslut så kommer dom igång ordentligt och börjar stegra, lägga sig på knä & sparka. Ser för roligt ut när han och en biffig ardenner står och busar, speciellt när dom stegrar!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2009-12-27 15:54 #18 av: Dior

#17 Oja, det kan jag tänka mig =)

Anmäl
2009-12-27 20:18 #19 av: MNarabian

#0 När din häst drog av ena sidan av täcket. Så då efter han hade gjort det så kliade du han i pannan. När man gör det på en häst kan de ta det som ett beröm för det de gör, det kan nog vara därför han slet av andra sidan :P

Men eftersom det var första gången han hade täcke? Så kan man ju inte bli arg :) Så länge han inte gör det igen ^^

Anmäl
2009-12-27 21:41 #20 av: kaka1234567

#19.Fast de berömet vore nog lite försent.de är som att låta hästen bita av täcket och låta den ca max en min och sen slåden så är de försent.Så de va försent att beroma enligt mig.

Mvh kaka

Anmäl
2009-12-27 22:33 #21 av: MNarabian

#20 vem har sagt att man ska slå den när den biter av täcket? :s

Vad jag menade med det jag skrev var att när hon kliade den i pannan så trodde nog hästen att det var ok att bita i täcket och därför gjorde om det. Men det är väll ett misstag alla gör.

Men om hästen skulle fortsätta bita så ska man ju se till så att den slutar med det (inte slå hästen utan visa på ett bra sett att man inte får slita sönder sitt eget täcke)

Anmäl
2009-12-27 22:39 #22 av: cina65

#19 Nej det får man hoppas han inte gör. Skrattande Även om man blir lite sur kan man ändå inte göra annat än skratta åt det hela för det så väldigt komiskt ut, han såg ju så stolt ut Obestämd.

#20 berömm fick han inte men jag kanske gosade med han för snabbt så det blev ett beröm av det. Skäms

Men jag skulle då rakt aldrig i hela mitt liv slå på någon häst.

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 22:41 #23 av: MNarabian

#22 Nä precis. Det var som jag sa innan, alla kan ju göra misstag. Men håller han fortfarande på att bita i täcket? Eller har han slutat :)

Anmäl
2009-12-27 22:58 #24 av: cina65

#23 Jag låter han ha täcket på korta stunder nu så han får vänja sej vid att ha det på sej, han vill inte ha det men han tolererar att ha det en liten stund sen börjar han dra i det och då tar jag av det innan han hinner dra sönder fler. men det blir längre och längre tid innan han sätter igång. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2009-12-27 22:59 #25 av: kaka1234567

#21.Nej jag vett att du inte sa slog men de va ett tex vistte inte vad jag skulleta för ordval då jag skulle iväg och skulle beskriva fort.

Och de anndra uppfata jag med.Bara att om man kommer fram till den äfter 10 sek eller mer och säger till den så är de ju oftast försent och då fattar den inte varför.Och få tänkte jag att de borde bli samma sak med beröm.

Carina jag vet j att du aldrig slå en häst känner dig för väl Flört

Mvh kaka

Anmäl
2009-12-27 23:00 #26 av: MNarabian

#24 Okej men med tiden kommer han nog sluta och acceptera att ha täcke på sig. Sen kommer han nog märka hur skönt det är att ha täcke på sig så slipper han bli så blöt och dan ;)

Anmäl
2009-12-27 23:02 #27 av: cina65

#25 Nej jag tänkte också det och att det blev ett missförstånd från min sida, inga problem.  Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-01-04 21:54 #28 av: Dior

Hagens vakt...ponny!

Hehe. Hade ute Jordbruksverket/Hälsa och miljö för ett tag sen, för att kolla den nya lösdriften. De gjorde samtidigt en rutinkontroll över alla kusar, den andra lösdriften osv osv osv.

Skrattade gott när han ville in i stora hagen och kika på hästarna längre bort, och mer eller mindre sprang ut när detta charmtroll kom rusande mot honom, tätt följd av 4 andra föl, 2 1åringar och 1 2åring. Men lilla Fanny hade verkligen bakoåtslickade öron och såg jätteelak ut. Min goa fisgris som bara vill ha lite kel och gosSkrattande

Anmäl
2010-01-04 21:57 #29 av: kaka1234567

Gud jag är kär sluta reta mig dior du vet att jag gillar pluttisar.

Mvh kaka

Anmäl
2010-01-04 22:01 #30 av: Dior

Visst e hon söt! Och har ett störthärligt tempramentSkrattande

Anmäl
2010-01-04 22:09 #31 av: kaka1234567

ÅÅÅÅ gud pussa ihjäl henne när du kommer till satllet FlörtGlad

Mvh kaka

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.