Foder

Hö-2009= dåliga värden??

2010-01-22 19:18 #0 av: Dior

Har fått höra att det kommit fram att hö´t från år 2009 har haft dåliga värden (proteinvärden, framförallt)

Hästar har tappat massa och muskler, och det analyserade hö´t har inte varit helt posetivt, det heller.

Själv har jag sett på två av mina installade som fått hö att de tappat muskler. Resten får hösilage och de ser fina ut.

Har inte analyserat hö, utan har köpt av en mjölkbonde som fått fina värden på sin mjölk och posetivt omdöme av sina kor. Nej, man kan inte gämnföra en häst med en ko, men med det höga kraven på mjölk och ko-hållning som hålls idag, så har jag hittills kunnat känna mig trygg med att att fodra mina hästar med samma foder. (Rödklöver=tabu)

Skillnad på hö och hösilage? Ingen aning. Men finns det här någon som vet, så delge gärna med vad du vet, eller hört.

Anmäl
2011-01-11 17:50 #1 av: pluttanna

Men du, även mjälkbönder tillskottsfodrar med kraftfoder och väljer proteinfoder om dom har dåligt med protein i sitt grovfoder, så att mjölken får rätta värdet ;)

Anmäl
2011-01-21 09:07 #2 av: Tess-W

#1 Självklart, precis som hästägare ;)

Saken var den att bonden som vi köpte av också behövde fodra mer än vanligt med annat pga de sämre värdena som var då i hö´t.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2011-01-23 23:32 #3 av: cina65

Jag fick höra i Fredags att även 2010 år hö har sämre värden än vad som är vanligt och får nog säga att jag märkt av detta på mina hästar. Hoppas det blir bättre iår.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.