Foder

Ratar hö???

2010-01-09 17:55 #0 av: Dior

Mina installade hästar får alltid hö på natten, hösilage ute på dagen. De som går på lösdrift har bara fått hösilage.

Nu sist ställde vi in en av varje i hagen men ingen äter av hö´t. Det är absolut inget fel på det, så varför väljer de att bara äta hösilage?

Tänkte att hö´t skulle torka upp i magarna lite osv. men det var visst inget som uppskattadesRynkar på näsan

Anmäl
2010-01-09 18:14 #1 av: kaka1234567

Ensilage är muket lättaare att tyga och har mer smak .Höt är lite svårare att tygga och äta är ensilage.Därför brukat hästarna först äta dem mindre höstråna först .

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-01-19 19:00 #2 av: StuteriSolo

Om hästarna får välja så äter de hellre ensilage, så dina hästar bekräftar teorierna Skrattande Om det är väldigt blött eller fint så äter de gärna hö eller halm med mer fibrer, annars sparas det tills det inte finns något annat.

Anmäl
2010-01-19 19:11 #3 av: Dior

#2 Joda, 18 levande exempel i samma hage, om samma höSkrattande

Vi, mer eller tvingade dem att äta lite hö också, pga av magarna, innan vi körde in en ny silagebal. När magarna blev bättre fick de in en ny silagebal och de rusade bort och åt som om de inte fått mat på en vecka.

(Och jag som för några år sen var så emot silage för jag tyckte det var sliskigt och luktade illa...)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.