Övrigt

Min Blogg-Tess-W

2010-01-23 19:22 #0 av: Tess-W

Denna tiden på året verkar det som om många har alldeles för mycket att göra.

Jag är en av dem. Tycker inte jag gör annat än att springa med foder, vatten, täcken eller mockekärran. Ridningen har jag motvilligt tagit en paus ifrån. Då och då drar vi en repa i hagen, jag och Gowlaz, där det är mycket snö= inte lika halt. Annars är det bara ispadock eller skog full av skogsmaskiner att välja på.

Har börjat tömköra ena shetlandstoet och tränsvänja 2årshingstarna, men annars blir det mest borstning på resten.

Knappt det, får jag säga, efterssom min äldsta son började i skolan i hösten och det har visat sig att de kommer hem med läxor som jag och de flesta föräldrar tycker lärare skall lära ut.

Visst, allt hinns kanske inte med under en skoldag, men vad sjutton, hade jag velat ha hemundervisning så hade jag inte sagt annat. I skolan tycks det bara vara skridskoåkning, pulkaåkning, ritning och kuddkrig. Resten får de lära sig hemma :/

Hur som helst, så har Hugos klasskompis varit hemma hos oss idag, och de har åkt pulka för glatta livet, vi har bakat och spelat spel.

När han åkte hem så var det bara att rusa ut och ta hästarna i snorblåsten och isregnet som var. Alldeles för tidigt, men det var flera av dem som stod å gormade vid ingången när de såg mig vid pulkabacken utanför.

Så de kom in, och sen kastade jag barnen i ett bad. Gubben är nu ute och hjälper mig att mocka och ströa lösdriftarna som jag varken hunnit eller orkat idag, och sen skall jag ut och borsta lite på mina kärlekar.

Orken är inte heller på jättetopp, denna årstid. Måste börja sola lite solarium som i alla fall ger mig massor av energi. (Skall bara "orka" lägga mig och göra ingenting, ett tag också...)

Nä, just nu känns det som att jag bara gör en massa måsten och försöker hinna, och orka ta hand om sig själv ibland också. Funkar inget vidare. Skönt att vi är på andra sidan året nu i alla fall, så man kan känna att våren faktiskt kommer närmare för varje dag.

I flera år har jag velat flytta upp till Norrland, efterssom jag tycker det är så himla fin natur där. Har liksom inte tänkt på det där med snön och kylan. Idag vill jag (nog) hellre flytta till Australien.

För det är inte enkelt att förställa sig, att snön faktiskt skall bort en dag också, även här.

Som tur var kan man leva ganska gott på hoppet Flört

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-01-30 14:35 #1 av: Tess-W

Jaha, då sitter man här med en dunderförkylning och sprängande bihålor. Nyser konstant och det gillade inte mina ponnisar när hovslagaren var här för ett par dagar sen. De yngsta flög i luften varje gång så gubben fick ta över med att hålla tillslut.

Kallt som attans ute och jag har lyckats övertala gubben om att han fixar allt utearbete idag. Mycket tacksamt. Min älskade overall råkade jag slita sönder dragkedjan på härom dagen, samma dag som mina tjocka goa känger sprack i böjvecket, så jag har frusit häcken av mig de senaste dagarna ute. Skall iväg i morgon och köpa nytt är det tänkt.

Efterssom jag råkade parkera bilen i ett dike, dagen innan vi skulle hämta hem gubbens nya kuse så blev den resan åter igen uppskuten. Blir vansinnigt frustrerad över detta. SkrikandesKanske är det inte meningen att hon ska hit?!Obestämd

Dior, som ju är såld har heller inte kommit iväg som det var tänkt, efterssom det blev oväder just den dagen. Men han åker (som det ser ut nu) på onsdag. Längtar tills han åker, för även om det är ett rätt beslut, så känns det jobbigt att se och pyssla om honom just nu.

Men så har det varit med alla mina som skall säljas så jag skall väl helt enkelt inte pyssla med avel.

Nu börjar det i alla fall kännas att man är lite mer på rätt väg mot våren. Även om vädret av någon konstig anledning bestämt sig för frysa ut vintern ordentligt innan solen får ta över, så är det ändå ljusare längre på dagarna, vårfåglarna har redan hittat hit (stackarna) Så nu räknar jag dagarna.

Fyra veckor kvar innan jag får börja fölvaka på Plannja. Spännande spännande!Glad

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-02 10:10 #2 av: Tess-W

Ännu mer snö. Är så trött på det här nu så jag spyr åt det nu. Från i förrgår till i går kom det ca 1dm, och idag väntas ytterligare 1dm. Stalldörren fick jag skotta mig in genom och gödselstacken kommer jag inte upp på längre. Får lägga gödslet utanför boxarna och låta gubben köra ut det när han kommer hem.

Vattnet i stallet har inte frusit på ett tag, men däremot vattnet i brunnen vid vattenkranen.

När Leka kommer ut i hagen så går hon inte bort till balen direkt som hon brukar, utan vänder och ställer sig vid ingången, i väntan på intag. Plannja och Esset gör likadant, men tar sig några få tuggor först.

Gillar inte att ha dem inne på dagen, men inte heller att se dem ute och att de så gärna vill in. Får se hur länge de blir ute idag. Skall visst bli ordentligt snöigt, och blåsigt i eftermiddag också.

Skall försöka ta mig in till Nossebro idag för att köpa foder. Lagom kul. Kom knappt ut från gårdsplanen i morses när Hugo skulle till bussen.

Vill ha VÅÅÅR, SOMMAR, VÄRME!!!

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-14 20:53 #3 av: Tess-W

Förkylningen har nu gått över till gubben istället. Själv har jag haft en värk utan dess like i några dagar. (Fibromyalgi) Tidigare har det varit småstunder under dagen, nu har det varit konstant under flera dygn. Så allt är inte direkt på topp.

Hästarnas energi är däremot dubbelt upp mot min och i morses var det full rulle ute i hagarna. Ja, Plannja har förstås inte så mycket ork. Hon står mest bara och...står. Rund som tusan men har inte en tillstymelse till juver. Det såg jag däremot, igår att Leka har...! Hur tolkar man det???

I morgon kommer hovslagaren igen och skall slå på ordentliga skor på Gowlaz och ena shettisen. Trots värken så är ridabstinensen på topp, så nån jäkla värk ska banne mig inte stoppa upp min ridning.

Nu skall mina små kärlekar få komma in och få sig lite kvällsmat.

Önskar er alla en trevlig söndagskväll!

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-15 21:22 #4 av: Fiona

Roligt att läsa om hur de går för er :) Kämpa på, snart borde våren dyka upp!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-02-15 23:06 #5 av: Tess-W

#4 Åhh, jaa, jag hoppas verkligen det... Längtar ihjäl mig efter värmen nu.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-23 09:45 #6 av: Tess-W

23/2-2010

Så faller snön här igen, med galet stora flingor. I går en vän till oss över och hjälpte till med att skotta av taken, både på huset och stallet. Hustaket har knarrat och knakat ett par dygn, och det är ju dumt att utmana ödet genom att låta bli att skotta.

Febern kommer och går och förkylningen håller i sig. Men igår kväll kände jag mig tillfälligt lite bättre när jag var och tog in hästarna. Kunde då inte låta bli att ta en liten skrittrunda på Gowlaz, barbacka. Men efterssom det var mörkt, och padocken ser ut som den gör så blev det bara runt på gården.

Det tyckte Gowlaz var kul, men tillslut snubblade vi ut på ett djupare parti så halva hästen försvann och han började hoppa fram. Det var inte jag beredd på alls, så jag gjorde en störtdykning ner i snön. Hamnade på magen, och efterssom jag inte sjönk nämnvärt, så kändes det lite annorlunda att ligga där och kravla brevid Gowlaz mage. Han var bussig att stanna hos mig så jag kunde hänga mig på honom och bli utdragen ur snön. Blev ingen mer ridning sen, för jag hade snö innanför kläderna och det var inte jätteskönt.

Så nu har jag "ramlat" av Gowlaz för första gången också.

Idag blir det att åka och hämta mer foder och spån, ved och hösilage. Samt att skotta fram gången till gödselstan.

Mår jag bättre ikväll så skall jag pyssla lite med 2årshingstarna, BamBam och Gangster, som jag håller på att tränsvänja mm.

Ha en bra dag!

Mvh/Therese

Anmäl