Övrigt

Sadlar..

2010-02-11 22:53 #0 av: schnecke

Jag har hört att om man ska sadla ett Arabsikt fullblod så ska man ej dra i för hårt och för snabbt för då kan dom svimma för dom har någon speciell Nerv där sadeljorden sitter, visst är det sant? Jag tar det iaf jätte försiktigt efter jag har hört det! Även fast jag har vart försiktig innan!

Anmäl
2010-02-11 23:17 #1 av: Elshira

Vad jag vet så kan det drabba alla hästar (precis lika mycket?). Själv spänner jag alltid lite halvlöst för att sedan spänna ett hål i taget på varje sida och skiftar sida tills gjorden sitter som den ska.

Men det är snarare för att jag inte vill gjorden ska trycka mer på den ena sidan än den andra osv. Sedan tycker jag det verkar vara trevligare för hästen att ta det lite sakta istället för att bara rycka och snörpa ihop allt på engång :P

Anmäl
2010-02-11 23:18 #2 av: kaka1234567

Vad jag vet är de så på alla hästar de är inte bara araben och man ska va gäte försigtigt med alla hästar.Även om de inte skulle haft en sådan nerv.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-02-12 16:47 #3 av: schnecke

Okej. Jaa..

Anmäl
2010-02-12 20:18 #4 av: Fiona

De har jag aldrig hört gällande någon ras, man måste väl få dra jätte hårt för att få dom att svimma? Förvånad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-02-12 20:32 #5 av: schnecke

jaa, och vääääldigt snabbt!

Anmäl
2010-02-12 20:32 #6 av: Elshira

#4 Det är inte pga att de inte kans andas som de svimmar, utan pga en nerv (som finns på alla hästar) som kommer i kläm mer eller mindre på vissa hästar som orsakar obehag etc.

Anmäl