Avel

Arabkorsningar-enkla varianten

2010-02-12 19:14 #0 av: Tess-W

På flera andra sajter diskuteras det om vad som är rätt eller fel att korsa för raser.

Vore kul att höra era åsikter ang. korsningar med arabiskt fullblod.

Vilka raser skulle kunna passa ihop, och vilka passar mindre bra?

Efterssom ett AVELSARBETE är mer än att bara "producera" fram ett föl, så gör vi det enkelt nu. Utgå från enbart sto och hingst, alltså inte vad som finns bakåt i stammarna. Och se på en rastypisk arab, att korsa med annan rastypisk ras.

Vi gör det ännu enklare och skall bara ha fram en snygg och trevlig allroundhäst.

Vilka kombinationer skulle Du tro på, och vilka är helt, eller delvis uteslutna?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-02-12 19:22 #1 av: Elshira

Alla former av "ridponny aktiga" fungera ofta bra, araben är ju svåt att misslyckas totalt med. Hr sett en del riktigt trevliga korningar mellan t.ex fjordhäst x halvblod/arab osv. Men man får tänka på vad som kan gå "fel". OM vi tar en nu t.ex fjording så får man tänka på att inte korsa med en arab som är allt för spinkig utan mer av den grövre typen. Man vill undvika "jätte krop med mini ben" ungefär.

Men i princip alla raser där individerna har liknande kroppsbyggnad och som inte kan bli katastrofal om den ärver tunt av arab och grovt från en annan för att bli en oproportionerlig häst.

Anmäl
2010-02-12 19:59 #2 av: Tess-W

#1 Du tänker lite som jag gjort. Araben går ihop med det mesta (ihop med förnuftigt tänkande.)

Det finns några raser jag inte skulle vilja se korsas med arab, men inte heller med annan ras, efterssom de är så säregna, och ser framför mig en halvtokig extriör eller förvirrande gångarter. Däribland fjording, faktiskt. De andra är islandshästen, frieser och amerikansk travare.

Finns säkert jättebra individer korsade så här också, men för mig som inte har sett dem så mycket, eller inte alls, får som första reaktion att korsningen nog skall undvikas.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-12 20:16 #3 av: Fiona

Anglo ;) Fast dom innehåller å andra sidan redan en del arabblod!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-02-12 20:19 #4 av: Tess-W

#3 vad menar du? Skulle du inte vilja korsa arab med anglo, eller är det just den kombinationen du gillar?

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-12 20:22 #5 av: Elshira

#2 Islandshästar, shetland (många naturraser) och de absolut grövsta raserna (typ ardenner) är väll de jag kommer att tänka på i första hand. Men som du säger så är det raser som inte liknar någon annan~ som är svårt att korsa med då man inte har en aning om vad som kan "pluppa fram".

Men fjordingarna vill jag nog ändå höja en röst för då de har förändrats väldigt de senaste 20 åren, och idag finns det många som är av det lite lättare slaget och de är mer all-round än man kan tro^^ Så tar man någon som inte har det grövsta huvudet och någon med den lite längre halsen så blir det nog inte allt för tokigt =) Tittar man på hur de ska se ut så har de ju bra ridhäst kropp och är bäriga. Dock får man väll hoppas att man får lite extra gång från araben kanske ;)

Anmäl
2010-02-12 20:22 #6 av: Fiona

#4 Oj vad otydlig jag var, jag menar att jag skulle kunna korsa de två!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anmäl
2010-02-12 21:18 #7 av: CoralReefs

Dagens sport Frieser innehåller tydligen en hel del arabblod enligt de som kan. Dessa sportFiresrar är också hetsiga och nervösa vilket fivetvis skylls på araben=(( tråkigt faktiskt då min arab är inte i närheten så galen som de Friesrar jag träffat på.

Angående korsningar så finns det bara arab+arab för mig. Skulle inte vilja korsa araben med någon annan ras då jag anser att araben är helt perfekt och inget kan mäta sig med denna ras. Att korsa in andra raser skulle vara att förstöra det perfekta=)

Möjligen skulle jag kunna tänka mig ha araben lite högre typ runt 165 vora lagom men frågan är vad man skulle förlora då?

Anmäl
2010-02-12 21:21 #8 av: Elshira

#7 Själv vill jag ha mindre varianter och tycker att Welshen är bra att korsa med för att få en snygg och användbar avkomma med bra temprament ^^

Anmäl
2010-02-12 21:48 #9 av: Fiona

Jag skulle också vilja ha lite mer höjd på araberna!

Jenny

Anmäl
2010-02-12 22:35 #10 av: kaka1234567

Jag skulle alldrig para med tex irich cob eller någon sådan kraftig ras .Då den kan få fel byggnad .den kanske får en hraftig kropp med små arab ben och sliter ut på benen och orkar inte bära kropsmassan.

Max för mig är halvblod.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-02-13 01:16 #11 av: cina65

Jag har inga problem att para in araberna i våra andra hästar men det ska då vara en häst med ungefär samma kroppsbyggnad och smidighet men gärna högre.

jag läste en artikel för ett tag sedan, (ska försöka få in den här på sajten) där det berättas att de flesta av våra ridhästar från början skulle vara korsade med just araber för att få fram en vacker, klok, tålig och snabb häst och att detta följer med än idag.

Skulle jag få som jag ville så skulle jag köpt mej en PRE och korsat den med min arab utan att blinka, men kan även tänka mej andra korsningar dock är nog denna min favorit. Flört

Men alla skulle nog vilja kunna köpa en lite högre arab men detta är ju inte möjligt utan att korsa med tex fullblod.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-02-17 15:48 #12 av: ForYourMalice

Eftersom araben är en av ursprungsraserna och nästan alla raser vi har idag har arabblod i mer eller mindre grad i sig så ser jag absulut inga problem med att korsa araber med andra raser alls.

Jag har sett otroligt fina nordsvensk/arab och fjording/arab, otroligt nog, araben verkar passa att korsa med det mesta, har aldrig sett en "misslyckad" arabkorsning. Äger själv en arab/vbl, och han är otroligt snygg och välbyggd, han ser lite ut som en quarter och det är väldigt många som tror att han är quarter.

Samtidigt så tycker jag ju att araben är den ultimata hästrasen, höjden av perfektion. Precis som många andra här har uttryckt så önskar även jag lite mer höjd på araberna, de är i minsta laget vilket gör att de kanske inte kan användas till det man önskar eller av alla personer för den delen. Det finns få väldigt viktbärande araber, jag har bara sett en som verkligen lätt och ledigt hade kunnat ta 100kg ryttare men annars så kam an ju inte riktigt vara hur stor och lång som helst om man ska rida arab.

Jag vill personligen korsa mitt arabsto med en quarter, och få fram en "quarab"
Frieser/arab skulle jag också gärna ha.

Quaraber blir otroligt vackra hästar och förenar två extremt bra raser, och då jag vill använda min avkomma till western så är det ju två riktigt bra raser och jag vet att de fungerar bra tillsammans, har sett flera exempel på det.

Det är i alla fall min åsikt.

Länk till bild på SNYGG quarab;
http://www.agraria.org/equini/quarab1.JPG

Anmäl
2010-02-17 21:54 #13 av: ForYourMalice

Hittade en korsning mellan arab och ardenner (!)

Och den ser ju helt frisk och normal ut, väldigt fin faktiskt!

http://VvViiktoriia.bilddagboken.se/p/show.html?id=430225543&directlink=1

http://VvViiktoriia.bilddagboken.se/p/show.html?id=431881941&directlink=1

Vet inte om ni kan se dessa bilder omni inte är medlemmar på Bilddagboken men säg till isåfall så ska jag fråga henne om jag får låna hennes bilder och lägga upp härGlad

Anmäl
2010-02-17 22:14 #14 av: Tess-W

#12 Vilken drömbit!Kyss Men är det verkligen quarter i den, och inte paint??? Din vbl/arab är också en riktigt lyckad kombination, tycker jag, och även de du länkade till i #13.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-17 22:19 #15 av: ForYourMalice

Så vitt jag vet ska det vara quarter i den, men det är ju inte den enda fina quarter/arab korsningen, har sett några få på blocket också och jag tycker de är jättefina!

Tackar.. Ja han är snygg tycker jag, men när han showar så springer han som en travare med huvet rakt upp som en travisSkäms

Ja jag tycker ardenner/araben var riktigt fin1 Har sett riktigt fina arab/nordsvensk också, man blir förvånad när man hör det först men det blir fina hästar..

Anmäl
2010-02-25 20:03 #16 av: Tess-W

En dröm jag haft i många år är en svartskäckig arab. Alltså en ouppnåelig dröm Flört trodde jag innan jag såg denna bild (#12) För den ser ju verkligen ut som en skäckig arab (bara att den inte var svartskäck) Skrattande

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-25 20:29 #17 av: ForYourMalice

ja det skulle vara hur snyggt som helst md en sån arab! Precis som den på bilden fast svart istSkrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.