Stall, Hagar & Transporter

Inne eller ute?

2010-02-20 14:32 #0 av: Tess-W

Har ni era/n häst/ar inne eller ute idag? KAN ni ha dem ute?

Här står alla inne, och jag funderar på om jag överhuvudtaget kommer att kunna ha dem ute i morgon, eller de närmsta dagarna. Shettisarna går kanske i ena hagen, men de stora kommer bara att kunna ta ett mindre kliv över översta tråden på flera ställen i alla 5 hagarna (trots att de skjunker en bit) Om de kommer kunna röra sig alls.

Över metern med snö här nu. Vad gör man???

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-02-20 15:23 #1 av: kaka1234567

Men går inte alla dina hästar ihopp??

Kan inte alla gå ihopp anars hade du nog kunna göra en stor hage där alla gick ihopp så skulle du slippa ha massa hästar som gick över stängsel.

Men om du har hingstar kan du ju ha dem i skilda hagar med höga stängsel.medan de andra går ihopp.

Om T vore min skulle han gå ut ovs.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-02-20 15:59 #2 av: Tess-W

#1 Alla ston går ihop. Gowlaz har såklart egen hage, och sen har jag en hage till de 4 unghingstarna.

Problemet är att det inte går att göra något åt hagarna nu. De är drygt 1-2 hektar/st, nya stolpar i backen är ju uteslutet, och att sätta ytterligare en tråd på de befintliga stolparna är meningslöst. Ca 3dm av stolptopparna är synliga, och 1 meter snö på backen.

I unghingstarnas skogshage kan det gå att ha de större ute i. Där går det att skotta fram de stolpar som snön är för hög vid. Så det blir nog att dela upp dem och ha dem ute i omgångar...:/

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-20 16:08 #3 av: kaka1234567

Gud vad jobbig de kan va med stora hagar men de är bra att ha de =)

Ja du får antakligen dela upp och ha olika skift de är väldigt jobbigt när de är så men ha du provat att ha dem ute.Eller går de över staketet och sticker ???

Mvh kaka

Anmäl
2010-02-20 16:52 #4 av: GranoStall

Våra går ute med ligghall och mycket skog i en mkt stor hage. Men i kväll ska Illuztra och hennes föl på 6 måns föl få komma in i stallet för att vila lite.

Anmäl
2010-02-20 18:15 #5 av: Tess-W

Försökte få ett par bilder på hagen med ligghall, dock genom fönstret, så de blev lite suddiga

1

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-20 18:15 #6 av: Tess-W

2

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-20 18:17 #7 av: Tess-W

Gubben har lånat grannens större traktor och skall försöka sig på att skotta fram stolparna i padocken, så vi kan ha hästar där också nu.

Lite enklare att skotta fram den, än hela hagarnaSkrattande

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-20 18:18 #8 av: Tess-W

"Vart tog den gröna fina saaben vägen?"....

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-20 18:57 #9 av: kaka1234567

oj då men hästarna är ju tunga och sjunger så kanske se blir bra endå??

Mvh kaka

Anmäl
2010-02-20 19:06 #10 av: Tess-W

#9 Jag hoppas på det. Gör ett försök imorgon, för idag har det varit ordentligt med snöfall och storm, så ingen ville ut. Inte äns Plannja eller Esset som annars brukar bli lite småstressade över att stå inne med än 30 minuter efter frukosten.

Blir att gå på prommenader med dem i annat fallTungan ute

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-20 21:04 #11 av: cina65

Ja jag har då mina inne vid oväder, sen ser det ju ut som om du inte har så mycket staket kvar, hur går det med elrepen? kan du ha elen kopplad när allt är under snö?

jag e kanske lite stollig men jag har inte ström på om linorna ligger nere i snön men då får hästarna vara inne om jag ska iväg någonstanns.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-02-20 21:26 #12 av: Tess-W

#11 Jag håller mig hemma så ofta det går på dessa vägar. Efter mina dagar inom rallysporten (och framförallt, efter att jag fick barn) så har jag blivit lite "löjlig" med att köra bil på halt väglag. För många avåkningar...) Passar perfekt, efterssom jag nu räknar med att ha någon lös häst nångång hela tiden.

El har vi inte haft på flera månader, men har ännu inte haft någon rymling. Påpekade det för gubben igår, att vi måste ha mycket nöjda hästar, trots snön, som inte har smitit.

Men de måste ju ut och röra på sig, även om det bara handlar om ett par-tre timmar. Dessutom ligger det drivor med snö över gödselstan så dit kommer man inte hur lätt som helst. Alltså hade det underlättat om de kunde gå ute några timmar också.

Avskyr snön!!!

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-21 22:52 #13 av: cina65

#12 Mmm förstår dej, jag hatar osså snön. Kan mina hästar pga väder inte vara ute så brukar jag gå ut och gå med dom men nu har jag ju inte lika många som dej. Flört Kan ju bli lite jobbigt och kallt om man skall vara ute och gå med hästar hela dagen. Obestämd

Våra hagar är helt igensnöade och de stora hästarna har snö till långt över hasen och står mest still och väntar på att få komma in igen, de små har snö upp till magarna det är tom så Coffee har snö upp över halva magen på vissa ställen i hagen och nu i helgen kom det ju mer snö, sen har till råga på allt lovat mer på tisdag. Skrikandes

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-21 23:16 #14 av: Tess-W

Har legat halvdö hela dagen idag (feber, bihålsinflammation osv.) Men solen sken och vi slapp mer snö idag. Så hästarna fick gå ut, och tack och lov så kom de inte i närheten av staketen som låg djupast. Så det har allt fungerat.

Gubben har varit bussig och tagit hela stallet idag (bortsätt från utsläppet som jag var med på)

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-21 23:16 #15 av: poppysmarsvin

OJ vad snö!!! Men det ser faktiskt liknande ut hemma här också... Jag har hagen avspärrad på vintrarna så våra fyra hästar inte har så stort område samt att de inte trampar sönder marken när det inte är växtsäsong. Men idag hade de ändå lyckats ta sig ut i "stora" hagen på något vis! De är annars inte särskilt rymningsbenägna, men misstänker att de lyckats ta sig igenom på ett av avspärrningarna... Det var för mörkt i kväll att kolla, men måste ju ut och "simma" i snön i morgon innan jag kan släppa ut dem... Men GISSES vad lyckliga de var!!! Welshponnyn som är ca 120 cm var alldeles svettig på bringan och arabflickornas ögon bara lyyyste! Jag kommer öppna till stora hagen nu faktiskt! Det är ju ingen risk att marken blir "nertrampad" nu med ca 80 cm snö överallt....

Anmäl
2010-02-21 23:18 #16 av: Tess-W

Men visst har det kommit en hel del.

#13 Ursch, ja jag har också hört att det skall komma mer snöSkrikandes Fy bubblan

Mvh/Therese

Anmäl
2010-02-22 00:28 #17 av: cina65

#16 Ser faktiskt ut som om vi har samma snömängd, det är ju så att tyvärr har jag bosatt mej nedaför en ås och allt skitväder kommer förbi oss innan det drar vidare, det kan ligga ett par cm snö i Eslöv ca 2 mil från mitt och då är vi totalt insnöade här för all snö som skulle landat i eslöv blåste nog hundan hit av den där vinden som alltid blåser här, fast de andra runt om e nog glada för allt oväder kommer alltid att drabba oss.

Nu ska jag gå ut och raka snö från stalltaket så det inte rasar in, kommer bara mer hela tiden ju och ingen rast får man. Skrikandes

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-24 17:25 #18 av: Elshira

Här har vi ordentligt höga hagar redan från början (1.4-1.6 m bortåt och runt 1.8-2.0 m hemåt). Så här är hagarna inga problem trots den extrema snömängden =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.