Avel

Nedärvning av färg

2010-02-01 20:23 #0 av: Fidelina

Vad jag förstått, föds många araber med annan färg än den slutfärg de får som vuxna.

Hur ser man om ett föl kommer att bli skimmel som vuxen?

Hur gamla brukar de vara när de "skiftat färg" färdigt?

/Fidelina

Sajtvärd för www.alternativfamiljen.ifokus.se

"Behandla jorden väl. Du har inte fått den av dina föräldrar utan lånat den av dina barn." (Kenyanskt ordspråk)

Anmäl
2010-02-01 21:08 #1 av: Tess-W

Om pälsen är ljusare i botten på hårstrået så blir dem, i regel skimmlar som äldre. Dessutom om de är ljusa runt ögonen, så brukar de också skimmla av med åldern. Och åldern kan variera. Vissa börjar skimmla av sig redan vid 1-2 år, andra inte förrän senare. 5 år, vet jag en som var innan han började skimmla av. Finns säkert äldre.

Vet även två ston med ljusare färg på djupet (föddes bruna) och förblev bruna. Ena mamman svart, andra fux, och pappan skimmel till de båda. (Två olika id-kontrollanter)

Det fick helt enkelt skickas in ett nytt signalementbeskrivning på dessa två.

Sen kan man titta på de dominerande färgerna som finns och gämnföra med föräldrarnas. Skimmel är dominant. Men det är även ex. fux. Om fuxen i kombinationen däremot bär mycket skimmel bakom sig så kan det slå igenom på en avkomma. Då har man ett litet hum om vart det kan sluta.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-02-01 21:50 #2 av: Fidelina

Tack jättesnälla för ett utförligt svar!

Jag är spekulant på welsh cob, där många föl föds relativt ljusa (ljusbruna t ex) men sedan mörknar allteftersom, så där är det ju lite tvärtom mot vad det är för araber. Men jag tycker ju att araber också är otroligt vackra och trevliga så jag kan ju samtidigt inte låta bli att kika på era hästar också. :-)

Finns det någon förklaring till varför skimmel är en dominant färg? Egentligen är det ju ganska konstigt att en så ljus färg kan vara dominant. Eller tänker jag galet?

/Fidelina

"Behandla jorden väl. Du har inte fått den av dina föräldrar utan lånat den av dina barn." (Kenyanskt ordspråk)

Anmäl
2010-02-01 22:14 #3 av: PaulineH

2#

Nu är jag inte helt bra på att förklara saker och ting, men ska väl försöka mig på en light-variant iaf!;)

Skimmel är ju egentligen ingen grundfärg, utan orsakas av en gen som lägger sig "ovanpå" och maskerar den riktiga färgen.

Alla hästar är i grund och botten antingen Svarta eller Fux. Brun tex orsakas av en gen som på svarta hästar får det svarta att täcka enbart vissa delar iställer för hela hästen. En fux som bär samma gen syns det däremor inte på. Det finns en uppsjö av olika gener som "modifierar" en specifik färg på olika ställen på hästen. Så den där genrella reglen att desto mörkare färg, desto dominantare stämmer mycket sällan om man bara ser till fenotypen.

Skimmel är alltså egentligen en mutation i en gen som lägger sig ovanpå dessa grundfärger, och får hästen att successivt tappa färg genom att maskera självaste grundfärgen. Man kan väl kalla det att den "avpigmenteras". Lite som när människor blir gråhåriga, fast i speed-variant och orsakas av en annan typ av gen.

Mutationen i sig uppstod hos en individ för ett par tusen år sedan, och alla idag levande skimmlar är alltså ättlingar till denna hästen.

hehe, hoppas det bringar lite ljus över det hela iaf! :)

Anmäl
2010-02-01 22:26 #4 av: Fidelina

# 3 Tack! Så då är alla skimlar muterade?

Men hur nedärvs då vita tecken? Och vad krävs för att en arab ska förbli helsvart?

/Fidelina

Anmäl
2010-02-01 22:41 #5 av: PaulineH

4# Mja, beror på hur man ser på det. Egentligen baseras ju all evolution på mutationer i gener!;) De små mutationer som leder till förändringar som gynnas av förhållandena bevaras då denna índivid får fördelar och får mer avkommor - de som däremot inte fungerar försvinner ofta just för att de leder till en svagare individ.

Så om man ska vara korekt så är allt orsakat av mutationer.

Just vad skimmelfärgen gäller så vet jag inte exakt vad som gjort att den blivit så utbredd, men det finns många som anser att just människans smak haft stort inflytande då vi velat ha vita hästar.

Vita tecken orsakas av helt annorlunda genuppsättningar. Det är något som tillkommer redan i fosterstadie, där även skinnet under är rosa och inte bara håret. Genetiken bakom det lämnar jag dock till någon annan att förklara, annars kommer jag bara att kladda till det.:P

För att en arab ska bli svart krävs antingen en svart och en fux "basgen" som grundfärg, eller två svarta. Sen ska hästen inte ha någon Agouti (som gör svarta hästar bruna), eller någon skimmelgen.

Anmäl
2010-02-02 11:21 #6 av: Elshira

Lite OT: Men jag funderar bara hur jag kunde få en konstantskimmel (såg ut som ljusbrun (typ dammig xD) men men gråa hår jämnt över hela kroppen om man tittade noga).

Mamma var flugskimmel (samt en bloody shoulder teckning) med 2 skimmelföräldrar (vet inte om de var flug), pappa flugskimmel med flugskimmel pappa samt brunskimmel mamma.

Hur lyckades jag få en konstantskimmel då? xD

Anmäl
2010-02-02 12:13 #7 av: Tess-W

#6 Ibland sker under :D

Var inne och kikade i stammen på ett sto jag var intreserad av. Pappan är skimmel liksom hans far, mamman brun. Stoets mor är fux, och hennes mor och far samt båda dessas föräldrar är skimmlar, medans stoet själv är brun.

Också lite märkligt, tycker jag. 

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-02-02 13:26 #8 av: poppysmarsvin

#1 En liten rättning bara... Fux är ett recessivt anlag. Det betyder att båda föräldrarna måste ha anlaget för att avkomman ska få färgen. En fux är alltså homozygot - vilket betyder att den har fuxanlaget i dubbel uppsättning. Två fuxar får enbart fuxfärgad avkomma! Fuxanlaget är "dolt" hos hästar med annan färg (om det finns alltså!), vilket kan betyda att en skimmel mycket väl kan ha anlag för fux. Två sådana skimlar (där båda har anlag för fux) kan alltså få ett fuxfärgat föl. Men Två fuxar kan aldrig få en skimmel.

Däremot finns det flera skimlar som är registrerade fuxar eftersom de föddes som fuxar... Inte helt ovanligt bland ponny tex. Själv födde jag upp en welsh mountain som idag är helvit. Hon föddes som guldfux och kunde alltså ha fått "fel färg" i registreringen om jag hade haft mindre kunskap. I raser där skimmel är vanligt behöver man vara lite observant på "fölfärgen". Det är nästan aldrig som en skimmel föds "vit", utan har oftast en annan grundfärg.

Genetik är VANSINNIGT spännande och roligt, och blir bara mer spännande ju mer man lär sig Skrattande!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.