Foder

Foder till dräktigt sto

2010-03-06 20:22 #0 av: Tess-W

Nu behöver jag lite tips och råd om foder.

Plannja är beräknad den 23 mars och vägrar äta upp sin mat. Hon är inte supermager, men långt ifrån överviktig. Vill heller inte ha henne för fet, men gärna några extra kg.

Det pga att hon ser likadan ut nu, som sist hon fick föl, och under första veckan, då hon hade sitt förra föl så rasade hon skrämmande mycket i vikt. Vill inte att det händer igen.

Hon får idag fritt på hö/hösilage, men lämnar alltid ca 2kg av de 4 som hon får till natten. 2.5 lite kornkross + 1liter betfor, uppdelat morgonoch kväll (+ b-vitaminer och mineraler på kvällen).

Av frukosten lämnar hon ofta 1liter kraft. Hon får alltså inte i sig allt. Har provat Hippo Alfa Grov, men trots liten giva så fick hon proteinchock här för ett tag sen. Vill inte gärna exprimentera för mycket nu i slutskedet, men om det finns ett dunderfoder att ge efteråt, så hon inte rasar så mycket som sist, så tar jag tacksamt emot all info om detta.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-06 23:05 #1 av: GranoStall

Vi brukar alltid stödfodra våra dräktiga ston och unghästar som behöver med Krafft groov 125. De hästar som fallit ur har snabbt fått bättre hull.

Anmäl
2010-03-06 23:41 #2 av: cina65

#1 Håller med här, Jag ger kraft groov 125 samt avel-ung (musli)

Avel/ung ger jag mitt dräktiga sto samt min unghingst.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-03-07 00:11 #3 av: Tess-W

Aha, nästa inköp här alltså.

Hur har ni övergått till detta från er gamla foderstat? Nu har jag ju inte läst på om hur mycket de skall ha, eller rättare sagt , hur mycket Plannja skall ha. Med efterssom hon fick sin proteinchock (knölar och svettningar) så är jag förstås lite nojjig...)

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-07 00:18 #4 av: cina65

#3 Börja med någon dl kraft groov 125 som du blöter upp som med betforen, sen står det bak på säcken med avel/ung hur mycket dom skall ha men där skall man dra ner lite på höet när dom får detta.

Jag ger min arab 4 dl av detta nu, men innan fick han ett kilo för han skulle gå upp i vikt, med hjälp av detta och kraft har han gått upp så pass i vikt att han ser smått fet ut. Obestämd

Men fråga i butiken för att vara säker på hur du ska börja.

Förstår att du är nojig.

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-07 00:22 #5 av: Tess-W

#4 Okej. Ja, nojig är jag. Inte minst för att jag vet att kornkross redan innehåller så mycket protein, så jag tycker det är svårt att mäta in något annat. Men jag skall göra ett försök, helt klart, för några kg till på henne skadar inte.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-07 00:26 #6 av: cina65

#5 Du behöver inte ge kornkross för det finns i avel/ung det med.

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-07 10:41 #7 av: GranoStall

Mitt sto fick vandes in med några dl i taget tills hon var uppe i två kg. Var det min häst skulle jag ta bort kornet och istället ge groov.  Har för mig att hästar inte tar upp korn så bra. Min syster som har bra koll på foder är inte hemma just nu men ska fråga henne om korn när hon kommer hem.

Anmäl
2010-03-07 15:42 #8 av: Tess-W

Plannja har alltid fungerat bra på kornkross tidigare. Däremot havre är inget för henne.

Jag försökte smyga in groov till henne, men det var då hon fick proteinchocken. Att byta ut all korn mot enbart groov direkt vågar jag nog inte. Har även försökt med hackad lucern, men det äter hon inte gärna alls. :/

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-10 10:02 #9 av: Tess-W

Vetrinären var här igår och då passade jag på att fråga henne om Plannja. Hon tyckte inte det var nödvändigt att mixtra med nytt foder så här sent, och tyckte hon var fin i hull. Däremot direkt efter fölningen, så rekomenderade hon Alfa Grov (utan extra korn), om hon återigen skulle börja skjunka i vikt, som sist.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-10 14:58 #10 av: cina65

Va bra då behöver du inte oroa dej för detta nu i alla fall. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-10 15:47 #11 av: Tess-W

#10 Njae. Inte lika mycket längre, i alla fall

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-10 19:49 #12 av: cina65

#11 Men himmel! Då har du börjat räkna ner dagarna nu då, snart dags med fölisen ju FlörtSkrattande.

Himmel vad spännande, jag får då vänta 2 månader till suck....Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-11 08:19 #13 av: Tess-W

#12 Ja, jag började räkna ner nästan vid nyår redanSkrattande Skall bli jättekul, men lite nervöst förstås. Är kanske överdrivet nojig, men så rädd att liten skall gå och vricka benen i den djupa snön eller de hala vägarna..Rynkar på näsan

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-11 09:35 #14 av: Elshira

Om hästarna har ett fullvärdigt grovfoder och kompleteras med de vitaminer/mineraler som annars fattas (dvs får i sig allt de annars ska) är det bara lite extra kalcium och en gnutta protein som behövs extra under dräktigheten.

Anmäl
2010-03-11 23:45 #15 av: cina65

#13 Ja jag förstår dej, jag är själv väldigt nojig, jullan fick feber förra veckan och jag låg väl på telefonen och ringde vetrinär, men dom tyckte väl inte det var så hög feber att vi behövde bekymmra oss, men herregud jag e som jag e och tog ut en stol och satt i stallet med henne hela dagarna tills jag såg hon var ok igen, natten hade jag väckning varannan timme och nu när hon e ok så får man äntligen sova ut igen. Så jag förstår dej för man blir nog gärna lite extra nojig när dom skall ha föl. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-29 21:27 #16 av: Zondell

Det är väldigt svårt att rekommendera ett kraftfoder utan att ha tillgång till analysvärdet på grovfodret. Skriv gärna ner det så kan jag hjälpa dig att räkna.

Annat att tänka på med dräktiga ston:

Tillägg i % av underhållsbehov

Dräktighetsmånad 8-9 +15%

10 + 25%

11 + 30%

Ang proteinbehov så räknar man med kvot 12 - alltså 12 ggr  smältbart råprotein per MJ i tillägget ovan.

Vid digivning behöver stoet 100% i digivningsmånad 1-3 och sedan 70% fram tills det att fölet är avvant. Även hör kvot 12 i tillägget för digivning.

Ang korn:

Kornets halt av högvärdigt protein är lägre än havrens. Detsamma gäller halten av fett och fibrer, vilka är viktiga för hästen välbefinnande. Kornet har däremot ett ganska högt innehåll av energi, men denna energi är av ett slag som man vet att hästar inte har särskilt lätt att tillgodogöra sig. Korn bör dessutom krossas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig dess näringsinnehåll. 

Du behöver alltså ha ett grovfoder med bra proteinhalt för att fodra ett dräktigt sto med korn som tillskott.

Du bör också se till att hon får i sig alla mineraler och selen som hon behöver.

Anmäl
2010-05-12 23:08 #17 av: Zondell

Hur har det gått med stoet och FÖLET?

Anmäl
2010-05-13 00:12 #18 av: Tess-W

#17 Efterssom hon fick proteinknölar och svettningar/feber (?) när jag försökte öka på något nytt, så gav jag upp det.

Hon var riktigt fin i hull när fölet kom, lite för fin, för hon var på väg att tunna ur. Det insåg jag när hennes aptit ökade drastiskt. Så jag gick över HELT till Hippo Alfa Grow, nästan direkt, och ökade succesivt.

Hon tunnade ändå ut, trots fritt på BRA hö, dygnet runt, avmaskningsmedel och sina 6kg utav "groven" som jag delat upp under morgon och kväll. Så jag ökade med 1 kg extra som hon fick till middag och då ökade hon direkt. Är inte alls lika "åpen" på maten och nöjdare när den tar slut. Tänk vad ett enda kg kan göra, av SJU!

Så, 3kg Hippo Alfa Grow (+ 1kg betfor som hon tycker så mycket om) morgon, och lika mycket på kvällen, samt 1kg Hippo Alfa Grow som middagsmål gjrorde dunder.  Fölet är i superfint hull han ocksåGlad

Mvh/Therese

Anmäl
2010-05-24 23:21 #19 av: Zondell

Grattis till fölet och till att allt tycks gått bra!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.