Annons:
Etikettvård-skötsel
Läst 2221 ggr
CoralReefs
2/19/10, 9:30 PM

Hjälp! Min häst attackerar andra människor!

Har lite problem med min arabkille som blir 4 år i juni.

Han har börjat att attackera andra som går in i hagen!

Han går ihop med tre gamlingar, en islandshäst och två nordisar. Min kille är lägst i rang men titt som tätt försöker han klättra och får smisk av de andra.

 Nu har han börjat gå på människorna i stället=(

Speciellt en som har hand om utsläppen och lunchfodringen på vardagarna, hon går ut med hö i plastpåsar och då håller han sig undan eftersom de andra hästarn aär där. När hon lämnat av höet och går tillbaka med tomma kassar så har han kommit i full galopp mot henne, tvärnitat, vänts sig om och sparkat bakut. Igår träffade han plastkassen hon höll i handen!

Mot mig gör han aldrig så och har aldrig sparkat mot mig i hagen. Han har kommit rusandes några gånger coh sen nitat mitt framför mig och stannat.

Förstår att det är ett dominansbeteende och då han är unghäst så testar han MEN vad skall jag göra? Hur kan man lösa detta problem och framför altl hur skall hon som blir attackerad göra för att få han att sluta?

Annons:
Tess-W
2/19/10, 10:35 PM
#1

Jag kan tänka mig att det har å göra med att denna gosse försöker "skrämma" henne till att ge honom först. Sen förstår han nog inte samtidgt att de andra tar för sig oavsett om han får först och mest. Men jag utgår också från att högarna med hö är fler, helst dubbelt så många som antal hästar i hagen.

Är det inte du, som ägare, utan en annan som han inte känner, så skulle jag råda henne till att ha med sig en lång pisk in i hagen, med plastpåse i enden. Att hon viftar med den och får honom ifrån sig, visar avståndet som är tolerant.

Även hästar emellan har ett visst avstånd emellan tills de känner sig trygga ihop. En pisk med påse behöver inte bli något otäckt, om man inte gör det otäckt, utan bara som en avståndspelare.

Själv använder jag mig av det både vid lek och avstånd. Fungerar fint att kombinera, så länge man själv känner gränsen till vart det kan blir läskigt. Kan gå utan påse också, men oftast snabbast respons med påse.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

kaka1234567
2/19/10, 10:41 PM
#2

Bra fråda du just nu har jag inte tid att be svare men gör ett lika dan tråd på NH.Där får du bra svar och oftast rätt snabbt.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CoralReefs
2/19/10, 11:34 PM
#3

#1 Han "känner" henne då hon äger de andra hästarna i stallet. Högarna är många och han får äta i fred. Ibland står han tom med det ena stoet och äter ur samma hög.

Hmmm tror du han skulle reagera på spö och påse? V har övat massor just med spö och påsar så alla slags påsar har han haft runt på hela kroppen och bryr sig inte om dessa. Samam sak med spöet..jag har nuddat han med spöet överallt plus vevat med det överallt. Faktiskt så har han noll respekt för spö.

#2 jo jag har lagt upp en likadan tråd där redan

Upp till toppen
Annons: