Övrigt

Diskriminering!

2010-02-19 23:39 #0 av: Diizkmedel

Hej! Jag tycker det här är lite av en diskriminering.

Jag sökte på Anmälningar till Ponny akuten på google för att jag skulle se om det skulle komma igen till sommaren då jag har stora problem med min sommar ponny.

Men men. i alla fall så kommer då detta upp:

PONNY DRESSYR

OBS! Kontrollera att du fyller i rätt tävling Häst/Ponny/Arab och att du angett rätt klass och avdelning i din. anmälan. Alla avgifter betalas på plats..

Är inte detta lite av en diskriminering mot araber? Precis som att det skulle vara någon helt annan sort en en ponny/häst!

Anmäl
2010-02-20 10:50 #1 av: Tess-W

Min första reaktion är: Javisst, är araben lite av en unik ras, som inte kan klassas som "en i mängden"!Flört

Vore iof kul att höra varför de gjort den uppdelningen. Det är så många gånger man hört folk sett ner på de som kommer med sin arab på olika tävlingar/träningar, och fått höra: Och vad tror du att du skall kunna åstakomma med den, mot de "riktiga" hästarna?

Många har jag hört tar illa vid sig pga spydiga komentarer om just sin arab. Även jag. Reagerade som många andra först, blev irriterad, lite sårad och även arg. Idag känner jag helt annorlunda.

De som spydigt kritiserar araben har inte hängt med alls och sett/hört hur framgångsrik araben blivit i olika grenar. Och framförallt har de missat att lära känna araben, världens trevligaste, mångsidigaste (vackraste) häst! Stackars dem.

Fråga dem gärna. Vore, som sagt var kul att höra varför de gjort uppdelningen. Glad

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-02-20 11:42 #2 av: ForYourMalice

Mäh, araben är ju BÄTTRE än alla andra ponnyer och hästar, de är därför de har en klass för sigFlört

Kanske är för att araber kan vara både ponnyer och hästar?

Anmäl
2010-02-20 12:55 #3 av: Diizkmedel

#2 Ja det är ju klart! Oskyldig

#1 Ska fråga ;)

Anmäl
2010-02-20 16:59 #4 av: CoralReefs

En speciell uppdelning för en speciell häst=))

Dom som gnälle rpå araber är oftast avundsjuka dom dom själva är för dumma att hantera en så pass smart häst!

Anmäl
2010-02-20 21:11 #5 av: Diizkmedel

#4 Hållr med! =D

Anmäl
2010-02-21 20:20 #6 av: Fiona

Haha de va den sjukaste uppdelaningen jag sett x)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-02-21 23:08 #7 av: poppysmarsvin

Det är klart, vet man inte anledningen till det hela så ser det knepigt ut. 2004 ordnades SM för araber tillsammans med Västmanlands Ridsportsförbund i deras ordinarie tävlingar. Det betydde att i samma klass deltog hästar av alla raser, men naturligtvis var det enbart araberna som kunde delta i arab-SM Flört. Därför var man tvungen att ange i anmälan om det var en arab! Klart?

Sedan måste jag nog ge en viss motbild till att "alla" är så nedlåtande till araber... Jag har varit ute och tävlat både hoppning och dressyr på min arab, och har faktiskt ALDRIG mött några otrevligheter. Detsamma när man kommer till träningar för duktiga tränare. Visst har jag också hört saker som "för att vara arab är hon ju riktigt bra"... osv, men det tar inte jag för nedlåtande attityd faktiskt. Samma sak kan man få höra om "travare", fjordingar, tinker osv som  inte heller är jättevanliga på tävlingar. Duktiga ryttare/tränare har förstånd nog att uppskatta en duktig och bra häst oavsett vilken ras det är!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.