Utrustning

Sadeljakt till arab.

2010-02-28 02:26 #0 av: cina65

Nu börjar jag tröttna på detta evinerliga letandet efter sadel till min arab, har haft sadel på han när han kom hem till mej men den går inte ner över ryggen på han nu då han ökat kraftigt i både hull och blivit musklad.

Har haft ute flera sadlar på prov men ingen vill passa, antingen går de inte ner över ryggen på han eller så är de för långa och ger då ryggproblem.

Varför i hela fridens namn ska det vara så svårt att hitta sadel till en arab??

Någon som har tips på något ställe där de säljer utrustning mer inriktade på araber? Obestämd

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-02-28 18:19 #1 av: kaka1234567

Har du provat bomlös ??

Även om den bomlösa är lite förlång gör de ju oinget då den formar sig effter dens kropp.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-02-28 20:28 #2 av: mazze

www.arabsadlar.com de har just nu utförsälning av det som finns kvar.

Anmäl
2010-02-28 21:53 #3 av: cina65

Jag tackar för tipsen, men jag tror inte jag vill köpa helt ny sadel till han som vi skall ha när vi rider in han då risken för skador på sadeln är stor. Tror jag vill vänta med att köpa ny eller så får det nog vara en billigare modell tills inridningen är klar eller hur hade ni gjort? Oskyldig

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-28 21:53 #4 av: GranoStall

Jag har prestige sadel till mitt arabsto och ska köpa en till min valack också. En av Sverige bästa sadelmakare tipsade om att de sadlarna ofta passar till araberna. Köpte min på russdog i Uppsala, utprovad av deras sadelutprovare.

Anmäl
2010-03-01 01:09 #5 av: Elshira

Jag har nästan alltid använt stubben siegfrid till våra araber (tjocka som smala). De går att hitta begagnade för runt 5000 kr och är fina kvalitetssadlar.

Anmäl
2010-03-01 01:39 #6 av: kaka1234567

Jag tror stubben rex skulle sitta bra på en arab.Jag ska se vad T har för sadel han är ju arab korsning och har en kort kropp typ 125-135 i vissa täcken.Ich den värkade ganska bra.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-01 01:42 #7 av: Elshira

Tja då kan jag väll passa på att säga att mina sadlar legat på D-ponnyer 125-135 i täckesstorlek för det mesta =) Grannen har även de en siegfrid till sina travare.

Jag tycker i.af du ska ta dig en titt på stubben sadlarna - någon modell som verkar passa ^^

Anmäl
2010-03-01 01:43 #8 av: cina65

Okey jag ska försöka hitta en stubben och prova på han.

Tar tacksamt emot alla tips. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-01 01:58 #9 av: kaka1234567

Mitt tips är stubben rex en riktigt bra sadel. Jag har för mig att T hande en sådan någon gong tills han fick sin finna dressyr sadel.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-01 02:22 #10 av: cina65

Mm jag skall också ha en dressyrsadel och vill ha en sådan på en gång då jag endast rider dressyr.Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-01 08:38 #11 av: Tess-W

#10 Försök att lägga ut egen annons där det står att den skall ligga på arab. Det var så jag, efter flera års letande äntligen hittade min som passade. Kan ju vara någon vänlig själ som haft sadeln på sin arab och nu vill sälja.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-01 11:32 #12 av: kaka1234567

Dressyr sadel är nog de svoraste att hitta till en arab.

Araber är lite som ponnys och de är inte ofta man ser ponnys med värsta dressyr sadlarna tyvärr.

Men De finns ju.

Jag kan titta på hur T är och kan fråga lite om hur den är. Villka mot mm och vad de är för märke. Men jag tror inte den skulle passa en arab eftersom T är en korsning men kan har oerhört kort kropp.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-01 12:08 #13 av: cina65

Tack, det ska jag göra, har även fått tag på en bomlös som legat på arab innan och ska få låna hem den och prova på han  ch passar den så  köper jag den så länge. Suck tcker det verkar vara en hel del jobb med att hitta utrustning till våra kär araber. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-01 13:16 #14 av: CoralReefs

Zaldi kör jag och den ligger kalasfint!

Nu har min valack växt ur sin så jag har en nästan ny zaldi royal till salu.

Har även två westernsadlar, den ena ären arabsadel och den andra något vidare. båda korta och rundskurna (till salu)

Anmäl
2010-03-01 13:37 #15 av: cina65

#14 låter verkligen intresant, vad har du tänkt dej för pris för sadlarna? Du kan ju pm:a mej. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-03 00:05 #16 av: PaulineH

jag har haft lite samma problem med min grabb, som mäter knappt 1,46 över marken och är vansinnigt kort i kroppen på alla håll - korta ben, kort rygg och någorlunda kort hals. Till och med huvudet är kort som attans (har i dagsläget inköpt 6 olika nosgrimmor sedan förra sommaren - ingen passar...).

På honom fick vi faktiskt en Stubben Avalon att passa. 17 tror jag den var. Passade grabben alldeles perfekt, men några större storlekar kunde nog bli för långa. Stubben och zaldi har jag annars sett rätt många rida sina araber i.

Ironiskt nog tykte inte min bak att denna sadeln passade ett dugg till mig, trots mina hemmagjorda stödstoppningar gjorda av handdukar och sadelöverdrag, så den är på väg ut till försäljning innom snar framtid.

...Så ja, jag kan relatera till ditt sadelproblem!

Har utöver den gått en torsion dressage att ligga fint, samt min nya westernsadel - en garland gold. Men som sagt, de är ganska kluriga, dessa araber...

Anmäl
2010-03-03 02:12 #17 av: cina65

#16 Ja det ska gudarna veta att dom är. Saken är den att min arab också är väldigt kort i kroppen samtidigt som han numera är väldigt grov. Han har växt till sej rejält sedan i somras och sadlarna jag har och som passade han då går inte ens ner över ryggen, utan den sadel jag behöver bör då vara väldigt vid i bommen. Suck.

westernsadel skulle nog passa men vill inte rida in i en sådan samtidigt som mitt ridintresse ligger mer åt dressyr hållet. Hm dilemma dilemma. Tyst

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-04 23:33 #18 av: PaulineH

17# hmm... Min mamma hade ett liknande problem med sin unghäst förra året. Allt vad för smalt så att säga. Till och med sadelutprovaren började få idébrist.:P Hästen i fråga är alltså extremt bred och lite platt över ryggen, dock inte "fet-grov" utan bara jäkligt bred över rygg och revben. för arab en ganska normal manke och varken speciellt böjd eller rak i ryggen. 1,60 hög men med en kort rygg för att vara såpass hög.

Till sist hittade vi en Henri De Rivel Antenor dressyrsadel som passade riktigt trevligt. Ganska kort sadel, men väldigt vid och låg inte an så nära ryggraden, som jag ibland upplever att vissa sadlar kan göra utan hade en bred kanal. Har inte ridit i den själv, men mor min gillar den skarpt då den ger rejält med knästöd och sätter dig i en ganska korrekt sits. Har du möjlighet att pröva den någonstans så kan det ju vara värt att titta på?

Vi hittade bara en ny, vilket gjorde att den kanske låg lite högre i pris (tänker på om du nu ska ha sadel till en häst som kommer ändras mycket), men det kanske finns fler ute på begagnat-marknaden nu.

Anmäl
2010-03-05 01:16 #19 av: cina65

#18 Tack för tipset det skall jag kontrollera upp. Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-17 12:51 #20 av: Lothar

Själv har vi en Wellington elite fit 4 på vår dam, inget annat passar, nu är hon lite extra rund om magen för tillfället men den ligger riktigt bra! Hon är också väldigt bred över ryggen och normal manke.

maria

Anmäl
2010-04-19 13:46 #21 av: poppysmarsvin

Jag har också bara positivt att säga om Zaldi! Och en Zaldi Royal Super (allround mot hopp) är helt ok att rida dressyr i också då den har ett lite djupare säte. Sådana finns det ofta att få begagnade.

Många dressyrsadlar är ju sk. kilbossade idag, vilket jag tror man i möjligaste mån ska undvika på araberna faktiskt. Deras revben går ofta inte alls så långt bak som man kan tro, så en bossa som "snabbt rundar av uppåt" är att föredra på dessa "omöjliga" ryggar.

Jag rider i en Isabelle Werth syntet (dressyr) som funkar ganska ok, men mitt sto är nog inte riktigt så kortryggad som många andra araber. Denna sadel går att byta ut koppjärnet i själv. Men DRÖMMEN är ju en tillpassad Grand Gilbert.... (Passier)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.