Övrigt

En glad "upptäckt"

2010-03-02 14:35 #0 av: poppysmarsvin

Visserligen var det meningen från början. Visserligen har jag hoppats och hoppats. Men man kan ju aldrig veta innan hur det kommer att bli! Hängar ni med Flört?

Mitt söta ungsto har varit ett sådant där "rangelstaket" sedan hon föddes i princip. Hon har alltid varit begåvad med lååånga ben men har ändå gett intryck av att vara lite "pyttig" då hon absolut inte kan beskyllas för att vara grov... I förhållande till sin mamma har hon alltid sett liten ut.

I går mätte vi henne lite tappert med tumstock och planka. Jag ville bara kolla om hon är lika hög som morsan på ett ungefär... Min "lilla" Welwette som är född 2005 är minst 159 cm!!! Gissa om jag blev överraskad och LYCKLIG! Hon har lagt sin energi på att växa på höjden i stället för bredden. Det senare kommer ju förr eller senare i alla fall...

Morsan Wossna är 157 cm - dock inte officiellt mätt - så min förhoppning har varit att dottern skulle bli åtminstonde lika hög - gärna högre. Tanken med att använda Om El Tanam var bland annat att få en hingst med stor utstrålning som visat på god ridbarhet och som är hög. Det ser med andra ord ut som jag tänkte rätt GladGlad.

Dessutom är hon en underbar personlighet som är härlig att jobba med. Det känns som en jackpot faktiskt!

Jag har inga bilder av henne i denna dator jag skriver på nu, så jag länkar helt enkelt till en annan sida där jag har bilder på henne. Där finns kort på mamma Wossna också.

Anmäl
2010-03-07 01:53 #1 av: cina65

Hon var ju jättefin, man ser på henne att hon blir hög. Hur hög var pappan till henne?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-03-07 10:15 #2 av: poppysmarsvin

Jag tor Om El Tanam är 161 cm, men jag skriver ur "minnet" nu. Men jag valde honom bland annat för sin mankhöjd.

Anmäl
2010-03-07 17:37 #3 av: cina65

Ja det tror jag du gjorde rätt i, hon har blivit väldigt fin.

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-09 10:38 #4 av: poppysmarsvin

Tack Glad! Jag ska ta nya kort av båda i sommar. Det blev lite konstig vinkel på särskilt Welwette... Hennes huvud ser mkt större ut på kortet än det egentligen är.

Anmäl
2010-03-09 13:54 #5 av: cina65

Haha ja ibland när man skall fota dom så får man ha tur om korten blir bra, eller rättare sagt man får nog ha tur varje gång för det är väldigt sällan dom står stilla när man har kameran med sej. Obestämd

Det är precis som om dom vet att man skall ta kort och det tycker inte dom eller så skall dom stila sej så in i norden att man antingen får suddiga bilder eller bara får rumpan med på bilden bara för att dom sprang för fort förbi kameran, eller så ställer dom upp sej allra längst ner i hagen så man bara ser en liten prick på bilden. Hmm Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-09 17:10 #6 av: poppysmarsvin

Tell me about it...

Anmäl
2010-03-10 08:57 #7 av: Tess-W

De ser jättefina ut båda två, trots storleken, får jag säga. Kan tycka att de kan tappa en del arabtyp när de kommer upp för mycket i storlek, men som sagt, dessa gillade jag.Glad

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-12 21:10 #8 av: Fiona

Åh vad lyxigt med en stor arab! Roligt för dig :) Om el Tanam är riktigt läcker! Fina bilder & hästar ni har :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-03-13 00:00 #9 av: poppysmarsvin

Alltid kul när folk gillar ens hästar :-)! Även om de är "för stora"... ;-)

Jag börjar nog luta lite åt att det är mer en myt det där att arabtypen går förlorad i samma takt som mankhöjden ökar. Dels finns det faktiskt flera olika typer av araber som man brukar benämn med land (egyptisk, polsk, Crabbet - engelsk, rysk osv). Just Om El Tanam tycker jag är ett lysande exempel på en vältypad arab "trots" sin storlek. Jag tror att "superchampionen" Medalj också hör till modell större.

Personligen tycker jag det ÄR ett problem med för små araber. Det är svårt att få folk intresserade av hästar som är 150 cm när de letar tävlingskompisar. Lite samma problem har man inom Conemaraaveln också. De som stannar som D-ponny kan gå för ganska mycket pengar om de visar sig ha talang. Samma talang men två cm "för mycket" är de inte värda en bråkdel så mycket...

Welwette är fortfarande ett "skrangelstaket", men håller faktiskt på att bli lite mer "häst". Det ska bli väldigt spännande att se hur hon utvecklas nu i sommar då hon faktiskt blir 5 år. Ljuvlig i skallen är hon hur som helst :-)!

På bilden kommer hennes mor i full kareta med sonen i sadeln. Kolla hans hälar...

Anmäl
2010-03-13 00:14 #10 av: Fiona

#9 Jätte fin pålla :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.