Grooming

Vad tycker ni?

2010-02-28 22:09 #0 av: cina65

Vilken ålder på en arab anser du vara en maxålder för att sälja en arab?

Dvs skulle du tycka att hästen var för gammal om den såldes vid 20 års ålder?

Jag köpte själv nyligen en arabvalack född -88 som i både kropp och uppförande beter sej mer som en 10 åring. Han har aldrig varit sjuk eller skadad och är hur gullig som helst och på samma gång så är han van vid det mesta och blir inte rädd för något, han älskar ridturer och går det för sakta kan han gärna hoppa till lite med baken, blir liksom en liten bockning som knappt märks.

Jag ångrar inte mitt köp utan tycker han är perfekt till mej att komma igång på innan jag ska upp på Daimler efter hans inridning. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-02-28 22:25 #1 av: GranoStall

Jag köpte min första häst, ett arabsto, när hon var 21 år. Fick nio fina år med henne och hon lärde mig massor. Idag skulle jag nog inte köpa en sådan gammal häst då jag inte tror att jag skulle utvecklas så mycket med en sådan häst, men är bra när man är nybörjare eller lite osäker att köpa en äldre häst.

Anmäl
2010-02-28 22:49 #2 av: cina65

#1 Jag köpte min för att jag blivit opererad i ryggen och är lite väl rädd om ryggen nu så det kändes som om det var ett bra beslut att ta då jag kan vara mer säker med han än med en unghäst tills jag kommit igen med ridningen. Mina förhoppningar är att ha kommit igång så pass att jag snarast möjligt efter Daimlers inridning är klar så jag kan koma ut och tävla han, men till en början har jag fått tag i en jätteduktig tjej som skall hjälpa till med inridning och även kommer att rida han sen tills jag komer igång igen.

Mvh Carina

Anmäl
2010-02-28 23:17 #3 av: GranoStall

#2 Då är det ju perfekt med en äldre lite säkrare häst. Hoppas det går bra för erGlad

Anmäl
2010-03-01 08:55 #4 av: Tess-W

Leka har ju hunnit och bli 22 år nu. Hon var 18 när hon kom och var tänkt som avelsto. Men så pigg och fräsch som hon var så var det en fröjd att rida henne. Så det gjorde att jag även fick tillbaka ridintresset ordentligt.

Hon tillhör förstås de jag inte vill ska byta hem igen, mycket pga åldern. Men det är även en individuell fråga, tycker jag. Sålde ett 20årigt russ för ett år sen som stormtrivs med sitt nya hem. Leka tror jag skulle ta en flytt lite sämre.

#2 Tror du gjorde rätt i att köpa en äldre man som kan hjälpa till att träna upp dig igen, precis som jag tycker Leka har gjort för mig. :)

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-01 12:21 #5 av: cina65

#4 Ja jag är säker på att jag valt rätt häst för att komma igång på, men är det så att det blir mycket gnäll på en del för att man sålt  en häst över 20 år?

Den jag köpte min  av har blivit påhoppad via mail där de tyckte att hon  var dum och inte tänkte på hästen pga att hn var så gammal och att man inte sålde en häst som  hade uppnått denna ålder.

Därför undrar jag om det är vanligt att folk reagerar på detta viset, jag menar om hästen är frisk och pigg och det då finns någon som vill ha en äldre häst ska detta väl inte spela någon roll såvida hästen inte skulle må dåligt av en flytt. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-01 12:52 #6 av: Tess-W

#5 Nej, är hästen pigg och frisk, och som du säger: yngre i sinnet, så är det väl bara toppen, om hästen kommer till ett nytt hem som tar tillvara på de sista åren. Istället för att den står kvar och inte användas. Då tror jag de kan "åldras snabbare"

Som jag skrev så är det förstås individuellt. Vissa hästar kan "kännas" äldre och då kanske den inte mår bra av att flytta runt, medans en annan är det bara en fördel för.

Och en 20årig arab är ju fortfarande rena ungdommen i många fallFlört

Gowlaz är ju faktiskt 20 år i år. (Men 3 i huv´et många ggr...) Han älskar att åka runt till olika ställen och utforska nya miljöer, och skulle inte ta skada av nån flytt.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.