Övrigt

Kan du tänka dig betala?

2010-03-31 13:05 #0 av: poppysmarsvin

Jag blir så nyfiken faktiskt. Det är superintressant med alla diskussioner om vilka krav man borde ha på avelsdjur - och i hästsammanhang flödar verkligen åsikterna. Jag har varit med inom "araberiet" i 13 år nu, och har från början varit mest inriktad mot ridning/tävling men vill för den skull ha en vacker arab. Under alla dessa år jag varit med har jag hört hur missnöjda arabägare tycker att det avlas för dåligt, tävlas för dåligt, ordnas med träningar för araber för dåligt osv osv.

Min enkla fråga är helt enkelt;

Om du står i begrepp att köpa häst (arabiskt fullblod), kan du då tänka dig att betala över 50 000,- för en välutbildad och talangfull unghäst?

Det är motsvarande pris ca för ett halvblod i samma ålder och utbildningsnivå. Jag tänker mig då en 4 - 5 åring som är utbildad till motsvarande La-nivå dressyr (dock ej tävlad!).

Anmäl
2010-03-31 14:08 #1 av: Tess-W

Ja, absolut. Om resten är vad jag söker. Dvs extriör, storlek, stammen, kön och temprament. Nu har ju inte jag längre något intresse för dressyr, men är det istället western araben är utbildad i så hade jag inte tvekat.

Jag är själv på jakt efter en ny träning/tävlingskompis inom western. Att quarten är överlägsen inom dess grenar är väl känt. Men skulle jag stöta på en arab och en quarter i samma stolek, ålder och utbildningsnivå osv skulle jag ändå valt araben, även om den t.om varit dyrare.

Inte tillräckligt inriktad på att vinna en westerntävling? Nä, inte om det skulle betyda att jag fick välja en ras jag inte brinner för.

Det är arab jag vill ha! Glad

(Liten fråga tillbaka: Vad är det för "träningar för araber" du menar?)

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-31 14:34 #2 av: poppysmarsvin

Jag har varit med på flera olika forum genom åren, och det är många som har efterfrågat särskilda träningstillfällen för just ryttare som rider arabiska fullblod. Man har antingen känt sig lite osäker som ryttre, eller "utmobbad" på grund av "fel" ras i andra sammanhang.

Anmäl
2010-03-31 16:34 #3 av: Tess-W

#2 Det är illa. Då förstår jag att åtminstone yngre skulle vilja ha särskild träning för sig och sin arab. Mobbning kan väl då ses som en del av orsaken till varför araben inte visat sig lika mycket??

Jag är väl medveten om att det finns vissa grenar enbart för araber, och det är iof jättekul. Men jag har aldrig luskat reda på varför igentligen. Vill abslout inte tro på att de inte skulle kunna hävda sig mot andra raser.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-31 23:55 #4 av: Neywaz

Jag har betalat mer än 50.000:- för en ung outbildad arab. Och 50 för en tränad. Jag kan mycket väl betala det igen, hittar jag rätt häst köper jag den oavsett priset, till viss gräns förstås :) Har varit spekulant på två hästar för över 100 men de blev sålda.

Jag anser att många av dagens araber slumpas bort. Det finns för mycket buskavlade hästar ute och många okunniga köpare som ibland hellre väljer en billig häst med en målande annons framför en dyrare som i det fallet är bättre. Det är inte längre roligt att betala 15.000 kr och uppåt för betäckningsavgifter när man inte ens får tillbaka pengarna vid fölförsäljning...

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.