Övrigt

Lastträning.

2010-03-09 23:02 #0 av: cina65

Japp nu har vi börjat lastträna Daimler och visst det gick lite fortare att få på han denna gången men den där lemmen är ju livsfarlig den.

Efter 1,5 timme skuttade han upp på lemmen och in i transporten, och gud vad fort det gick när han väl tog sej in.....hmm men i alla fall så ick han stå där en stund och pusta innan vi tog ut han igen.

HA!!! vad inbillade vi oss???? Han skulle minsann inte alls backa ut på den där lemmen, han hade ju kommit in nu och bara det var ju hemskt, skulle han nu behöva gå ut och dessutom backa ner? Nähä du jag vänder mej om tänkte han väl men det gick ju inte för någon stod och höll fast han i longerlinan där framme. Efter mycket om och men provar han ett steg ut på lemmen skutt in igen IHHHH den e ju farlig!

Helt plötsligt tvärvänder hästen sej i släpet och står nu med baken framme vid bommen och huvudet ut därbak, vi hann inte med alls där och sen var det ett skutt till och han var ute. Jag lovar denna hästen är helt otrolig, att han överhuvudtaget kom runt begriper jag inte och det är ju inte första gången han gör en sådan sak, fast förra gången kröp han under bommen fram och gick ut genom den lilla dörren där framme.

Vi sprang fram till han för och kolla han, men ikke en skråma hade han fått.

Nu bryr jag mej ikke om vad gubben säger för nu byter jag in släpen jag har mot ett med fronutlastning innan det händer en olycka.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-03-10 08:52 #1 av: Tess-W

Jag tycker du har kommit en bra bit på vägen i alla fall med honom. Ni är så duktiga båda två.

Ett släp med frontutlastning har vi också haft planer på att skaffa oss. Nu har vi en som vi kan välja att ha ramp, eller bara dörrar, och att bara ha dörrar har många gånger varit enklare bara det.

Men ut sen har det inte känts tryggt att inte ha rampen vid urlastning.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-10 15:03 #2 av: cina65

#1 Jag vill definitivt ha rampen på fronturlastat släp men skulle vilja slippa den där bak då Daimler inte vill gå upp på den men det går hur bra som helst med step up och sen går det bra med rampen ut om det är frontutlastning, han vill verkligen inte backa ner på den hemska rampen Rynkar på näsan

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-12 10:34 #3 av: Elshira

Vi brukade själva vända våra hästar i transporten fårr då vi inte hande fronturlastning om de var lite rädda för rampen osv, dock hade vi extra bred transport.

Gör man de några gånger och de lär sig att rampen inte är något farligt när de ska backa ur den.

men är de väldigt rädda för just rampen (och inte att gå in i själva transporten) så kan ju en ide vara att ställa transporten i hagen och börja mata på rampen. Först längst ner vid den och sedan stegvis lägga det högre och högre upp (och även in i transporten) så lär de sig snart att den inte är farliga att gå/stå på =)

Anmäl
2010-03-12 11:14 #4 av: yadhayezibas

Du kan använda dig av de sju lekarna på Natural horsemanship ifokus för att få en lugnare och lättare lastning av din vackra Daimler. Här hittar du dom http://naturalhorsemanship.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=00323156-3b50-4ada-ad34-fb256b265414

Glad 

Anmäl
2010-03-13 01:55 #5 av: cina65

Tack för era tips, vi har hållit på med NH nu ett tag och tack vare det har vi kommit så långt som vi gjort, tyvärr funkar det inte med att ställa ut transporten i hagen, det var et första jag tänkte på och ge han maten där, men då brydde han sej inte om maten. Foten i munnen

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-13 02:29 #6 av: Elshira

# Pröva med att lägga lite äppel eller morotsbotar?^^

Anmäl
2010-03-13 19:42 #7 av: cina65

#6 Ja det har vi gjort han har fått en hel rad han kan följa längs lämmen och in i transporten men se nej... han är väldigt smart denna kille, går inte lura han inte. Skäms

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-13 19:47 #8 av: Elshira

#7 Vilken luring!

Anmäl
2010-03-13 19:51 #9 av: cina65

#8 Ja han är verkligen en luring, så fort jag tar en transport med step up går han rakt upp och sen av om det är frontutlastning.  Jag vågar inte riktigt lasta han igen på det jag har hemma eftersom han kommer fastna för eller senare om han ska hålla på att vända sej om när han går ut, släpet är för smalt för en sån stor kille. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-14 11:07 #10 av: kaka1234567

Oh jag orkar inte förklara vd du ska göra lite tröt äfter tävlingen mm.

men du kanske kan läga ut en sådan tråd på NH ??

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-03-14 14:28 #11 av: Fiona

Dom visade på Ponnyakuten hur man kunde lasta svårlastaade hästar och det gick väldigt bra för den tjej som testade. Avsnitten finns att se på SVTplay om du är intresserad

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-03-14 17:49 #12 av: Elshira

#11 Det är jätte bra tipps för att få dem in, men fungerar ju tyvärr inte för att få hästen att backa bättre (antar jag).

Anmäl
2010-03-14 19:02 #13 av: kaka1234567

Tycker inte ponnyakuten vissar ett bra sätt monty har så mcyket bättre sät.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-14 19:25 #14 av: Fiona

#12 Nej det är ju sant men det låter som att det tar ett tag att få på honom också ;)

#13 Det är ju upp till var och en, jag personligen ser inget fel i det dom gör och är inte insatt i NH men man får ju göra det som passar en själv bäst.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Anmäl
2010-03-14 19:33 #15 av: Elshira

Jag tycker Tobbe har en bra balans mellan NH och "vanlig" hästhantering. Han kombinerar de båda på ett bra sätt enligt mig i.af :)

Anmäl
2010-03-14 19:44 #16 av: kaka1234567

Men de finns så mycket trevligare sätt för hästen hur ofta tycker en häst om när man petar på en. Men de är inte de som är grejen tänk om hästen va spö rädd då hade nog tobbe inte kunna fixa de.

De går att få in och träna hästen utan något spö eller något alls bara en grimma och förtroend de bygger all slags ridning på. Inte bara NH men nh brukar erbjuda mycket smartare, snällare och lugnare val. De va de jag syftade på de han gjorde tyckte jag inte. Så onödigt med de där spöt.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-14 20:39 #17 av: Fiona

#16 Som sagt så har alla olika synsätt på vilken metod som är bäst så vi kan väl hoppa den disskussionen ;)

Jenny

Anmäl
2010-03-14 20:49 #18 av: Elshira

Jag tycker NH tänket absolut är något man alltid ska ha med sig i allt man gör, men man får trots allt tänka på hästens natur med. Lika naturligt som att de är flyktdjur är det att ha en ledare. De flesta hästar accepterar oss som ledare men inte alla.

Förtroendet kan man träna mycket med och kolla långt med, men respekten kommer inte från ödmjukhet utan kommer ifrån att man visar vem som bestämmer. Med det sagt betyder det ju inte att man ska klappa på sin häst som en annan häst hade gjort, men att vara bestämd och visa vem som är bossen kan ibland vara nödvändigt det med.

Ett exempel på när man ska visa vem som bestämmer är när jag har hästar som går på klockrent och är jätte duktiga att åka transport men kan vara envisa (vad det gäller övrig hantering med) och en vacker dag totalvägra gå in i transporten oavsett om man tar det lugnt och/eller locckar med godis.

När jag vet att hästen inte är rädd utan bara allmänt fjantig och "tvär" kan jag ta mig till "våld". Dvs jag får helt enkelt ryta i ordentligt och klappa till dem (ja inte så det på mig som mäniska hade känt smärta i.af) för att markera och visa vem som är bossen.

Det är något jag ser som naturligt och ibland nödvändigt, men givetvis ska jag då veta orsaken. Jag skulle ju inte göra så på en häst som TS pratar om exempelvis.

Anmäl
2010-03-14 21:16 #19 av: Fiona

#18 Håller helt med dig där!

Jenny

Anmäl
2010-03-14 22:00 #20 av: kaka1234567

Ja ha så kalppa till hästen vissar vem som är bossen. Ja de låter ju klokt. Så at vissa väm soom bästemer på et lungt sät är inget optimalt nej de låter inte som de.

de är sont som vanligt ridfolk tycker och kommer alldrig gåvidare eller lära sig Nh med ett sådant tänk syndd.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-14 22:09 #21 av: Fiona

#20 Alla hästar behöver en ledare! Hästar som går i flock, tamt eller vilt, har en flockledare som styr flocken genom olika beteenden. Det är stora & kraftfulla djur vi håller på med och det blir rent livsfarligt om dom inte har respekt för oss. Sen så är ju NH i grund och botten vad dom förr kallade "rent bonnförnuft"... Sen är det klart att man bygger förtroende genom NH träning också men jag tex har aldrig gjort något sånt och jag kommer bra överens med mina hästar utan något våld, men jag har visat vem det är som bestämmer när det behövs. Det betyder inte att jag klappar till mina hästar i tid och otid

Blev lite rörigt men ni fattar grejen

Kanske borde starta en ny tråd om detta så vi inte förstör TS tråd

Jenny

Anmäl
2010-03-14 22:11 #22 av: Elshira

#20 Läs gärna min defenition av "klappa till" igen... En häst i hagen visar den andre ven som bestämmer först genom gester (min blr då liknande men efter som jag inte kan härma allt använder jag också rösten). Lyssnar de inte på det så kommer en spark, men nej jag sparkar inte till hästen utan jag klappar till den på rumpan lite hårdare än man brukar klappa dem när man berömmer dem (jag brukar dock smeka). Men det som en markering (utan smärta) tillsammans med rösten får de flästa hästar ett reagera och vakna upp ur sin envishet.

Dock ska det ju endat vara vid envishet inte vid rädla eller brist på förtoende. Men precis som vi mäniskor så har även hästar dåliga dagar då allt är pest ^^

De hästen gör då är att den accepterar mig som ledare, jag är bossen så att säga, medan man med NH tränar förtroendet vilket också är nödvändigt oavsett. Men för mig så krävs båda delarna. Jag använder ungrfär samma om jag har att göra med "hingstiga hingstar" som är åt det aggressiva hållet. Dvs de reser sig eller hugger för att de känner för det och vill visa vem som är "kungen".

Men även där är ju "hingst-aggresiv" och aggresiv pga en tidigare händelse olika saker och åter igen måste man känna hästen och orsaken till beteendet för att kunna handla. Aggressiv pga en tidigare händelse behandlas ju givetvis med förtroendeövningar och ren snällhet.

Anmäl
2010-03-14 22:21 #23 av: kaka1234567

Ja starta en ny tråd de börjag bli OT så jag tar bort inläggen snart.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-14 22:33 #24 av: Elshira

#23 Varför fortsätter du själv diskutera då? Att starta en ny tråd kan jag förrstå men att ta bort inlägg bara för att du känner för det är ju lite övrdrivet... Då blandar du bara in din personliga åsikt i ditt arbete som medarbetare.

Anmäl
2010-03-14 22:39 #25 av: kaka1234567

Ja jag råka väl bli distraherad av er och ville få ut min åsikt.

och holl tonen nu.

Och varför skulle de va över drivet att ta bort inlägg?

Vad ska de där betyda??

Nu bär de iväg enu längre ta deta via PM med mig de hör inte hitt inte i dena tråd.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-14 22:42 #26 av: cina65

Jag tror att min min ända chans är att skaffa ny transport med fronturlastning, eftersom det är tydligt att han verkligen är totalt livrädd för lämmen och vägrar backa ner på den.

Jag är jätte tacksam för alla råd och tips och vi har provat det mesta med denna killen, nu kommer det hit en kille och rider in han till mej om en månads tid och får väl se vad han kan åstakomma med hjälp av hans metoder, men tom han som sysslar med alla möjliga hästar tycke att det nog var lämpligast att byta släp och se hur det går då.

Så nu får jag sälja släpen vi har så jag kan köpa nytt. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-14 22:45 #28 av: kaka1234567

Tycka till carina =)

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-14 22:46 #29 av: Fiona

Ja du känner ju din häst bäst :) När ni bytt släp så berätta gärna hur det går!

Jenny

Anmäl
2010-03-14 22:52 #30 av: cina65

#29 Ja det gör jag men jag tar tacksamt emot tips och råd under tiden för vi kommer fortsätta prova under tiden tills jag hittar nytt eller rättare sagt får sålt den 2 jag har så jag kan köpa det jag hittat innan det blir sålt. Obestämd

Men som sagt var, alla råd är dyrbara.

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-14 23:06 #31 av: Elshira

Även om det hade gått att lösa helt med övningar för att få hästen att lita på dig så är det himla skönt med frontutlastning! ^^  Det är bara att träna och träna och ha gott om tid så ska du snart se att det lönar sig! =)

Anmäl
2010-03-15 00:02 #32 av: cina65

Ja vi håller på här, men det känns som om man stångar sej blodig.

Men sen är det ju så att saker och ting har en viss förmåga att bara vända, så rätt vad det är går han kanske rakt på och backar ut igen Oskyldig det är i alla fall en dröm jag har. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-03-15 00:25 #33 av: Elshira

Har själv haft en arab som både föddes och dog på gården utan att aldrig någonsin lämna den mer än till fots. Vi hade kört hö en dag så transporten stod öppen framför stallet så jag tänkte "vi kan ju pröva bara".

Han klampade på som om han aldrig gjort annat än åka transport, men backa ja då stod han som fastgjuten! Inte ens ett steg ut på luckan! Det var bara till att vänta och knalla ut xD

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.