Utställning

exteriör

2010-03-10 10:51 #0 av: Zofie.old

Hejsan!
Jag är själv inte så insatt i "arabvärlden", men har ett arabsto som jag rider dressyr på.
Har funderat rätt länge på hur rastypsik hon är, för jag får alltid höra att hon ser ut som en welsh eller arabkorsning men nästan ingen tror hon är ren arab.

Har funderat på att ställa ut henne på sportcupen till sommaren bara för att få höra vad folk tycker om henne, men tänkte fråga er som kan arab här först!

Är hon för grov? Fel modell? Vad är det som är "fel" isf? Ngt som är bra?

Tacksam för svar! :)

Anmäl
2010-03-10 10:53 #1 av: Zofie.old

en huvuvdbild också :D

Anmäl
2010-03-10 14:56 #2 av: cina65

Det är inget fel på henne, men ja hon är grov. Vad har hon för stam?

I mina ögon ser hon inte ut som en korsning utan mer som en grov arab. Araberna som visas upp på utställningarna är för det mesta väldigt smäckra.

Jag har själv en arabhingst som kan bli rätt så grov och jag skall ställa ut han så snart han är redo för detta, man kan ju inte mer än prova och även om någon säger att hästen inte duger till den eller liknar nån annan ras så låter jag en dommare avgöra det eller någon som sysslar med detta till vardags och är insatt i arabhästar.

Jag tycker din häst är jättevacker. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-03-11 16:18 #3 av: supernova

Jag tycker absolut inte att hon ser specielt grov ut. Hon ser i mina ögon väldigt fin ut exteriört med bra överlinje, trevlig hals och ett vackert huvud (av det jag kan se på bilderna). Är det "arab" folk elle "vanligt" hästfolk som sagt att hon ser ut som en korsning? Har erfarenheten av att "vanliga" hästmänniskor kan ha svårt att acceptera att en arab kan gå bra i dressyr. Därför brukar frågan oftast bli om det är welsh (som förövrigt inte är någon grov ras, men mycket mer erkända som tävlingsindivider) i stammen.

Hur hög är hon? Är hon visad på premiering?

Tränar du din häst ordentligt på att ställa upp en "utställningsarab" tror jag absolut att hon skulle kunna platsa på dom vanliga utställningarna exteriört mässigt i alla fall.

Anmäl
2010-03-11 16:50 #4 av: Elshira

Hon är "grov" i mina arabögon set (men har själv haft en riktig broiler som var som var byggd som ett grovt halvblod i kroppen).

I och med att hon är av lite mer ridponnymodell än "show/öken-modellen" så kan jag faktiskt hålla med som Welsh Mountainuppfödare att det är en gnutta welsh över henne! Tycker huvudet och rumpan är lite "Welshig" och ponnyaktig (på ett sött och stilfullt sätt) och därför så skulle jag nog själv också tippat på en sådan korsning. Men jag skulle själv inte se det som något dåligt då welsharna är väldigt snygga ridponnyer med visst arabutseende (som de ska ha).

Men araberna blir ju som uppfödaren vill ha dem - de finns ju i alla modeller och storlekar! Har själv haft en hingst som såg ut som en riktigt flott ridponny med det där "söta" istället för "extrema" huvudet och inte lika långt (men fortfarande snyggt) kors.

Så ja det är bara ett bevis på mångfalden och ett "bevis" på att araben finns et par led bak i Welsharna ;)

Anmäl
2010-03-11 19:09 #5 av: yadhayezibas

Jag tycker att hon ser jättefin och välskött ut. Enda felet som jag kan se är att hon har kort man.FlörtGladFlört

Anmäl
2010-03-11 21:39 #6 av: kaka1234567

Enligt mig är hon ganska grov men också väldigt vältränad ett muskelbär vilket gör att hon ser enu grövre ut. Men som ovan sa att de flästa vill inte acceptera att araber kan gå dressyr. Och frågar om grövre raser men welsh är enligt mig inte så gäte grova men bra tävlings ras.

men de är bästa att ställa ut och få en komentar av en som värkligen kan deta inte de vanliga tävlings nördarna som inte ens vill se en arab.

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-03-11 22:09 #7 av: Elshira

Det är en underbart vacker ridhäst i vilket fall som! Ser ut att vara en "mage" jag skulle vilja använda till min egen hingst för en arab/welsh partbred!

Anmäl
2010-03-12 09:18 #8 av: Zofie.old

#2 Hon är e. JE Amadeuz u. Norma ue. Expo :)

#3 Det är "vanligt" folk som trott att hon är någon korsning, kommer ofta folk fram och frågar på tävlingar om vilken ras hon är ;) Men som du sa så har många svårt att se araber i dressyren, så det är väldigt många som blir snopna! Speciellt på dom nationella tävlingarna, men jag tycker det är kul! Brukar bara vara jag som har ren arab i startfältet :) Hon är 145 cm och aldrig visad!

4 + 7# Ja, jag tycker också det är lite mer ridponny modell på henne, men då är jag väldigt dålig på att avgöra exteriör för olika raser! 
Men trevligt att höra! :D

#5, klart hon ska ha kort man, hon är ju dressyrponny och måste kunna ha knoppar ;)

6# Jo, hon är relativt välmusklad nu! Lite mer överlinje så är det toppen sen.

Kul att höra att ni tycker hon är såpass fin! Har bilder på henne när hon är tanigare samt bilder från att hon är ung som jag kan ladda upp om någon är intresserad :)

Anmäl
2010-03-12 10:05 #9 av: yadhayezibas

Jag vill gärna se Glad Såg en sak till som skulle vara önskvärt- lite större ögon. Förstår att du vill ha knoppar men på show skulle de inte gilla en kort man.. Flört 

Men som sagt jag tycker att hon är jättevacker, älskar fuxar! Glad

Anmäl
2010-03-12 10:27 #10 av: Elshira

Vad det gäller kort man, är det någon som vet hur petiga (i.af svenska) dommare brukar vara på sådant på utställning?

Jag håller ju själv på med Welsh Mountain och de ska absolut inte ha så kort man, men är de ridhästar och tävlas mycket så är det ju så och det enda som påverkas då är att rastypen sjunker någon poäng. Är de så snälla bland araberna eller är det likgilltigt med att släpa in en skabbräv i ringen ungefär...?

Om man nu vill visa men ändå rida dressyr så kan man ju även ha lång man och göra en läta längst mankammen på tävling istället. Men efter som hon trots allt är av s snygg "ridmodell" hade jag nog själv ändå haft kort man på ditt sto.

Tycker det är väldigt praktiskt med dessa flätor och har det dessutom på hemmaplan till de hästar som "spar ut manen" då det går betydligt snabbare att göra än vanliga flätor (man får tänka på att de inte stramar när de böjer sig ner bara)^^

Anmäl
2010-03-12 13:00 #11 av: Zofie.old

# 9, bilderna kommer i ett inlägg under :D Och ja, ögonen har jag också tänk på nångång, så det är nog sant :)

#10, visst kan man ha en fläta ist, men jag tycker inte det är alls lika snyggt Oskyldig

Anmäl
2010-03-12 13:04 #12 av: Zofie.old

Såhär såg hon ut förra vintern! rätt fin i hull, men omusklad och lite "uppdragen"

Anmäl
2010-03-12 13:05 #13 av: Zofie.old

Såhär såg hon ut när jag fick henne:

Anmäl
2010-03-12 13:06 #14 av: Zofie.old

& såhär

Anmäl
2010-03-12 13:07 #15 av: Zofie.old

kanske ska lägga till att hon är 3 år på dom nedersta bilderna, #12 är hon 7 år på och dom jag la in först är hon 8 år på :)

Anmäl
2010-03-12 17:54 #16 av: kaka1234567

#14 hade en riel under hals omusklad och benig.

#13 värkade inter riktigt orka samla sig och tun och omusklad. Du har värkligen fot hene riktigt fin.

#12. där ser hon knapt utt som sig själv.

Du har fott hene till en fin häst

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-03-12 17:59 #17 av: yadhayezibas

Oj vilken skillnad. Glad 

Anmäl
2010-03-12 18:10 #18 av: Tess-W

Håller med Kaka. Vilken enorm skillnad.

Du har gjort ett dunderfint jobb med henne (men manen..*host host*Flört)

Tycker hon ser jättefin ut. Grövre modell, javisst, men väldigt harmoniskt propotionerlig, vad jag kunde urskilja på den första bilden. Hade också önskat större ögon, men för övrigt som en "flott arab av grövre modell" helt enkelt. Och vilken underbar nyans av fuxKyss

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-13 00:55 #19 av: Zofie.old

Taaack allihopa :D Kul att höra!

#18, ja, hon har himla fin fuxfärg :D Så röd!

Anmäl
2010-07-23 20:18 #20 av: Zofie.old

Nu har jag en ny bild på henne, finare än någonsin (båda i hull, kropp och ridning Flört)
Bilden är från Arab SM/EM i år när hon fick prova hingstens utställningstränsGlad 

Blev ju tyvärr ingen utställning för henne, krockade så med dressyrklasserna..  Men jag har funderat på att åka på någon liten "amatör-utställning" (för det borde väl finnas? Förvånad)
Är ju som sagt inte så insatt...
En fråga till, hur tusan får jag henne till att showa lite?! Hon är ju totalt orädd för ALLT! Spön med plast på bryr hon sig inte om, hon spetsar öronen och nosar på det, petflaskor med grus i funkar heller inte.. Går ju inte få henne uppjagad, lilla dressyrtanten Cool
I ridningen har hon faktiskt en relativt bra trav med luft i, brukar få 7or på gångarterna på nationella tävlingar, men springer jag med henne är den jättekort och markbunden.. haha! Hon visar sig helt enkelt inte bra alls. Men, det är väl bara träning antar jag?
Springer hon lös i ridhuset showar hon faktiskt lite! Då travar hon riktigt, riktigt bra (säger jag som är dressyrnörd). Dom kanske inte vill ha riktigt samma trav som man vill ha på ridhästar (tex. vid bedömning för 3åriga halvblod). Antar att det ska vara mer showigt som sagt!

Säg nu vad ni tycker om henne på nya bilden! Både konstruktiv och positiv kritik önskas!

Anmäl
2010-07-23 22:22 #21 av: yadhayezibas

Urläcker häst du har där! Och jag har sett henne live på EM Skrattande

Om du ska få henne lite "uppjagad" på show så måste du träna in det eftersom hon är lugn. Så hon vet att när matte gör si lr så då ska jag showa Skrattande 

Anmäl
2010-07-23 23:48 #22 av: Zofie.old

Jaså, du var där och kollade alltså!  SkrattandeKul! och tack förresten.

Hon ska dock säljas nu till hösten, så vet ni någon som letar söt & snäll d-ponny på 8 år med SM-kval så Flört

Hm, ja okej.. Jag har ju som sagt noll koll på det här med araber egentligen, men är bekant med en här i stan, som håller på mycket med utställning och avel, ska nog fråga henne om lite hjälp!

Anmäl
2010-07-24 02:17 #23 av: yadhayezibas

Jag tog 450 bilder så kanske har jag nån bild på henne in action Flört

Anmäl
2010-07-24 06:40 #24 av: Zofie.old

Åååh va kul! Skrattande om du vill och orkar får du väldigt gärna kolla om du har bilder på henne!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.