Utställning

Svart smink - häst

2010-04-01 10:06 #0 av: Elshira

Jag tänkte fråga vart det finns svart vaselin eller liknande som man kan avända runt ögonen och vart man kan få tag på dessa produkter?

Annars, bad "brukar" ni ha istället, någon form av mänskligt smink?

Jag vet att svart smink inte är uppskattat och jag använder det aldrig annars, men jag har en Welsh Mountain hingst som av någon helt okänd anledning tappat  pigment runt mule och ögon.

Nej han är inte skimmel, han är fux(!) och det är inte prickvis som skimmlar brukar kunna tappa utan lite större partier åt gången (har kommit helt plötsligt). Dessutom blir han inte helt rosa utan har fortfarande på mulen t.ex en svag antydan av det svarta kvar.

Tacksam för tipps!

Anmäl
2010-04-01 12:40 #1 av: SaraDoos

färgat smink är inte tillåtet på arab-utställningar.

Jag har en burk från Mustang med ofärgat 'smink' som är otroligt glansigt, Ultra Highlighter heter den. Men den täcker inte pigmentfläckar (de är ju inte helt ovanligt att araber har pigmentfläckar, en av mina hade det).

Barnolja och våtservetter (såna man har till bebisar typ) är bra att ha i hästarnas smink-låda också.

Anmäl
2010-04-01 13:02 #2 av: Elshira

#1 Jag vet vad man kan använda i vanliga fall, använder baby oil eller vaselin Tungan ute

Jag visste inte att det var helt förbjudet på arabsidan idag, jag trodde det bara var "ej önskvärt" (som det är på Welshar) :)

Men som sagt, kanske finns det någon som var med på "den gamla goda tiden" som har några tipps? Glad

Anmäl
2010-04-01 13:15 #3 av: SaraDoos

#2 jag var med i arabsvängen 15-20 år tebax - då var det inte heller tillåtet. Innan dess vet jag inte.

I USA finns det kanske nåt - där är väl det mesta tillåtet... Obestämd

Anmäl
2010-04-01 13:16 #4 av: SaraDoos

Hmm, kanske det är ändrat nu? Till 'ej önskvärt' även på arabsidan?

Jag sålde ju min sista arab för 3 år sedan och har kanske inte riktigt koll längre...

Anmäl
2010-04-01 13:23 #5 av: Elshira

#3 Jag är väll mest medveten om det som skedde på 80-90 talet. Är faktiskt inte säker på om det var "förbjudet" då, men jag vet att det finns bilder på flera svenska hingstar med svart smink.

Kanske var det så att man tummade lite på reglerna så länge det gjordes med måtta =) På welsh Sidan är färjat hovlack och glitter förbjudet, men har sett båda delar utan uteslutning.

Anmäl
2010-04-01 14:10 #6 av: SaraDoos

Jag har nog bara upplevt en uteslutning - det var på tidigt 90-tal (Halmstad tror jag) som någon kom med hästar och inga vaccinationsintyg. De fick inte delta och det blev ett jäklans rabalder.

1990 var jag på  min första arab-utställning, innan dess har jag iiingen koll Glad kommer ihåg att vita hovar sandpapprades och sen oljades/lackades. De var verkligen kritvita... fast så gör man kanske även idag... Obestämd

Anmäl
2010-04-01 15:14 #7 av: Elshira

#6 Tvålad stålull fungerar bra det med, lack är dock för onödigt för min smak  Oskyldig

Men som sagt är det ingen som vet något om svart smink?

Anmäl
2010-04-01 16:30 #8 av: JenD

Vi har svart smink i stallet, ska kolla vad det heter och var det är köpt. Vi använder det på araberna till fotograferingar bara eftersom det är förbjudet på show..

Anmäl
2010-04-01 16:58 #9 av: Elshira

#8 Tack så mycket!Skrattande

Anmäl
2010-04-02 11:08 #10 av: Tess-W

Nu är jag också nyfiken på vad för smink man kan användaGlad

Hade varit roligt att för skoj skull kleta över Lekas rosa fläckar som uppkommit på äldre dagar, och se hur hon ser ut utan.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-04-03 09:21 #11 av: JenD

Sorry Elshira, har glömt kolla Skäms Ska göra det idag!

Anmäl
2010-04-03 22:34 #12 av: GranoStall

Vi har köpt svart smink när vi var i England. Kan beställas men kommer inte ihåg företaget vi köpte av.

Anmäl
2010-04-04 13:52 #13 av: Elshira

#12 Har du bara namnet kan man ju antagligen söka på det ändå =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.