Utrustning

Padd?

2010-03-17 14:20 #0 av: CoralReefs

Har införskaffat en bomlös sadel, barefoot stella som jag bara älskar! Har även en haf pad till den. Tycker dock att dessa specialpaddar är skitfula och vill använda mina vanliga schabrak inunder och därför inföskaffade jag mig en interpad (med skitoinlägg) som ersätter specialpadden och läggs mellan schabrak och bomlös sadel.

Vad jag har läst skall alla specialpaddar ha en kanal för ryggradsfrihet men jag tycker inte denna interpad har någon kanal, den är bara delad.

Jag har mailat företaget jag klöpt den av och enligt dom så är det ingen fara, dom har massa islänningar som dom rider bomlöst med denna pad. Får ingen riktig förklaring på det med kanal och ryggradsfrihelt dock.

Vad säger ni andra? Lämpar sig denna paden ändå och hur fungerar den för att ej belasta ryggen?

Anmäl
2010-03-17 22:13 #1 av: Elshira

Padden får ju inte ligga och trycka på ryggraden så därför har man ju normalt sett en kanal. Något jag alltid gör när jag lägger på en sadel (vanlig) är att jag drar upp schabraket ordentligt i sadelns kanal. Du kan ju pröva att göra så och se när du kommer hem från ridturen om det fortfarande finns mellanrum mellan padden och ryggraden. Gör det inte det så tycker jag du ska gå tillbaka till din gammla padd eller hitta något som lämpar sig bättre.

Anmäl
2010-03-17 23:03 #2 av: CoralReefs

i manken finns det mellanrum kvar men frågan är som den håller sig hela vägen.

Enligt försäljingsstället skall den kunna användas som en specialpad ihop med ett schabrak men ja..jag vill bara veta hur då kanalen är så liten...Så här ser paden ut

Anmäl
2010-03-17 23:12 #3 av: Elshira

Jag tycker det ser ut som att även om padden ger rum för manken så kommer den trycka bak på ryggen. Men som sagt titta nästa gång du rider och se hur det ser ut efter en ridtur. Det är bara att stoppa in några fungar och känna om det är lite att röra sig på eller om det är trångt och ligger an mot ryggraden.

Anmäl
2010-03-17 23:54 #4 av: kaka1234567

Man ska ha en så bra bomlös sadel så  att de ej ska behövas padd har jag läst. Den bomlösa saden ska kunna ge ryggradsfrihet utan att ha sperial paddar. Men man kan ju alltid ta ett fårskinns shabrak  eller deta vilket man nu vill ha /som gör en kanal under den bomlösa saden.

sen kan du ju ha shabrak sen bad och sadel ovan så mycket kan de väll inte på verka ??

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-03-17 23:58 #5 av: Elshira

#4 Det bästa måste ju vara sadlar som inte behöver padd! Men vet flera tillverkare som skriver ut att specialpaddarna som finns till behövs och ska användas. Jag vet inte om så är fallat för TS, men kan man lösa det med paddarna lika bra (finns ju så många med padd så så dåligt kan det väll inte vara?) så är det väll bättre istället för att behöva sälja sadeln.

Men å andra sidan, säljer TS den och skaffar en som inte behöver padd under så behöver hon ju bara ha ett schabrak under^^

Anmäl
2010-03-18 00:01 #6 av: kaka1234567

Jag vet inte om de är så dåligt !! För jag har hört att den ska va så bra att ingen padd ska behövas.

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-18 00:16 #7 av: CoralReefs

Min sadel är en barefoot stell amed uppbyggda paneler som bildar en kanal men enligt försäljningsstället sa dom att man bör använda en specialpad ändå för säkerhets skull.

#4 Dessa pads är specialpads för bomlösa med stoppade paneler

Jag är ute efter enbart en pad som är avlastande för att slippa ha en massa olika specialpads så som dels inte är så snygga och dels inte så många att välja på sen är priset helt anna tpå dessa. Jag vill kunna använda alla mina snygga schabrak här hemma men då bör jag ju ha något avlastande emellan.

Anmäl
2010-03-18 00:20 #8 av: kaka1234567

En av dem är till bomlös den anndra är ju till vanliga sadlar också man kan användas till bomlös lika bra =)

Mvh kaka

Anmäl
2010-03-18 15:16 #9 av: Neywaz

Det är skillnad på bomsadel och bomlös sadel. En bomsadel ska inte behöva padd om den ligger bra. En bomlös sadel måste i de flesta fall ha en tryckfördelande pad under, det är en "del" av sadeln så att säga. Det finns några bomlösa idag som har inbyggda paneler som gör att man inte behöver pad under.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.