Stall, Hagar & Transporter

Vanor/transport

2010-03-25 14:03 #0 av: Tess-W

För att inte kapa annan tråd ang.transporter, så startar jag en ny.

Vi har länge funderat på att skaffa en ny transport, en med frontutlastning. Känns väldigt mycket tryggare om det är någon häst som inte är van eller bekväm med att backa ur osv.

Men när vi talade med Boj så talade hon om att de hästar som blir vana vid frontutlastning gärna hoppar över bommen, även på andra transporter alltså. Just för att de är vana vid att kunna komma ut framåt.

Är det fler som hört talas om/upplevt detta?

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-03-25 15:55 #1 av: poppysmarsvin

Jag har tyvärr också varit ute för att vänners hästar varit väl ivriga över bommen. En kompis (av två som har fronturlastade släp där hästarna gått över bommen) har helt enkelt slutat att lasta ur där fram... Dessutom blir det ett jätteproblem om man är på en tävlingsplats och det inte finns utrymme helt enkelt att lasta ur i fronten, utan att hästen MÅSTE backa ut... Eller om man av någon anledning behöver låna en transport utan front urlastning. Det är inte helt lätt problem att lösa!

Själv har jag ett UME-släp, och byter det INTE mot något släp i hela vida världen!! Mitt sto har varit med om en trafikolycka och kan ibland stressa upp sig och "galoppera" på stället under färd. Det är stabilt och säkert att köra, och jag vet att OM olyckan skulle vara framme och hon kommer över bommen så är det mycket enkelt att utifrån släppa ner den. Lyckligtvis aldrig hänt (peppar - peppar.)

Anmäl
2010-03-25 16:18 #2 av: Tess-W

Vi har nu en Boj med boggi och den har visseligen varit guld värd. Har också så man kan släppa ner bommen utifrån.

Min tanke med frontutlastning var att det skulle bli enklare/tryggare att lära unghästar att STÅ på transporten, utan att få panik och vilja vända/kasta sig ut. Man är ju inte jättekaxig om man blir instängd med en panikslagen häst. Har varit med om det, och kan därför inte längre vistas i en transport om jag inte har frontdörren öppnad och en halv fot på utsidan. Nu är det jag som får panik, hur lugn och van hästen än är.

Men tanken har aldrig slagit mig att det kan bli en omvänd dålig vana för hästarna.

Var i alla fall väldigt tråkigt att höra "Boj-tanten" tala om det, då jag trodde mig hittat ett sätt för mig att våga vistas inne med dem en längre stund. :(

Mvh/Therese

Anmäl
2010-03-25 16:42 #3 av: cina65

#2 Ja jag vet onekligen vad du menar.....Tyst

Inte alls kul sen har man ju även risken att om unghästen som nu min får för sej att vända sej om istället för att backa, vilket kan vara läskigt.

Jag har inte varit med om att någon av mina har hoppat eller försökt hoppa över bommen men däremot så kröp min hingst under bommen och traskade ut genom dörren fram. Förvånad

Men han är ju också en spillevink den haha. Så även om man inte har fronurlastning kan våra kära hästar få för sej att traska ut framtill om dom vill det.

Jag har köpt ett släp med fronturlastning nu och jag tycker att jag känner mej mycket säkrare med denna lösningen, det är trots allt inte så kul att stå i släpet och hästen vänder sej i panik och du själv landar bakom hästen och bara väntar på när den ska få nästa spel eller om den väljer att gå utpå en gång.

Så jag håller mej till fronturlastning jag åtminstånne tills hästen är mer van vid att lastas och lastas ur.

Men det är helt och hållet min åsikt. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-03-25 23:36 #4 av: Elshira

Jag har frontutastning men ibland är det ju lite för trångt så var fjärde gång kanske så blir det urlastning i bak, så mina förväntar sig varken det ena eller det andra då de kan få stå någon timme ibland med :)

Men grannen har haft frontutlastning i 15 år och haft mängder av både travare, quarter och nu även diverse ponnyer och de har aldrig haft någon som varit het ur (inte mer än de är bakåt), så jag tror inte det är något problem om man inte har någon som gärna lättar över bommen annars.

Anmäl
2010-03-30 00:24 #5 av: Neywaz

Om det är en häst som inte kastar sig ut bakåt heller utan står stilla tills man säger åt den att gå ut köper jag inte riktigt resonemanget med att den helt plötsligt skulle börja gå över bommen.

Jag har flera hästar (araber) och de står som ljus tills de blir tillsagda att gå ut. Jag lastar oftast ur dem fram och ingen av dem har haft några som helst tendenser till att vilja klättra på bommen. De har inte ens en ramp ut fram utan stora dörrar (Henra Cayenne) så de får hoppa ut genom dörren på den sidan de står på.

Anmäl
2010-03-30 00:50 #6 av: Tess-W

Vet inte säkert, men misstänker att det kan handla om de hästar som ENBART får vanan, eller att första vanan blir "det enkla" att gå ut framifrån. Jag ser fortfarande det som en nödvändighet att träna hästen till att kunna backa ur en transport med ramp bakåt. Men det känns som mindre riskfyllt med den övningen, om man samtidigt har utgång åt andra sidan.

Mvh/Therese

Anmäl