Övrigt

Ny prislista

2010-04-09 10:47 #0 av: Tess-W

Fr.om 1 april 2010 är det nya priser som gäller.  

http://www.sahf.se/ARAB_registratur/ARAB_prislista_april_2010_version-8.pdf

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-04-09 10:59 #1 av: Tess-W

Helt sanslöst Skrikandes

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-09 13:08 #2 av: kaka1234567

håller med vilka priser

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-04-09 16:53 #3 av: SaraDoos

men ojoj vad dyrt det har blivit...

Anmäl
2010-04-09 17:09 #4 av: Tess-W

#2 #3 Jo, det har ju blivit det...Rynkar på näsan 

Jag har bara så svårt att förstå hur de tänker. I flera år har folk skrikit åt deras hutlösa priser, och det har tappats medlemmar, kvalite och antal reggade araber. Så HÖJER de! (??) Ofattbart.

Att dessutom höja "mitt i" säsongen tycker jag även är att lura folk. En höjning anser jag skall ske långsiktigt, mao: Gå ut med infon 1 år innan det träder i kraft, så folk i alla fall har eget val om de vill betäcka och betala detta rån, eller stå över.

Känns inte särskilt säkert att betäcka igen. Nästa gång kanske de höjt ytterligare helt över huvudet på alla andra.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-09 18:40 #5 av: cina65

Men herregud vilken höjning, detta kan ju bara inte vara sant.....Skrikandes

Nu börjar jag verkligen fundera på att kastrera Daimler istället för det finns ju ikke en möjlighet för vanligt folk att lösa dessa kostnader, dyrt var det innan jmnfört med andra raser men detta är ju inte klokt.....

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-04-09 19:18 #6 av: Tess-W

#5 Precis min tanke. Inte för att jag har tanken på kastrera gamla Gowlaz, och jag är vääldigt glad i att ha en egen hingst idag. Men detta kommer verkligen att ställa till det ännu mer för de hingstägare som kämpat för att få in sin hingst, med allt vad det innebär, och har som mål att få hem betäckningston, för det kommer bli på tok för dyrt.

Framförallt när priserna är så låga på marknaden nu också vid försäljning.

Nä, tycker inte alls om detta.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-09 20:35 #7 av: Tess-W

#5 Men nej nej, inte kastrera din snygging för det. Håll tummarna för att det vänder och blir bättre.Skrattande Som sagt, skönt att ha egen hingst på gården när sånt här uppdagas.Flört

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-10 00:19 #8 av: cina65

#7 Nej det gör jag inte men man får liksom den känslan när det blir så här, jag menar jag skall ju ha han avelsgodkänd och detta kostar ju också en hel del nu.

Vi skulle dra igång en protestlista och skicka in till dom som bestämt det här, man kan ju undra om dom har hästar själv? Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-10 20:18 #9 av: Elshira

Det är tyvärr flera föreningar som tvingats höja priserna, ni är inte ensamma Obestämd

Anmäl
2010-04-11 00:01 #10 av: cina65

#9 men för vad? Det finns ju ingen förklaring till dessa förhöjda kostnader och arabförbundet hade ju redan högre kostnader än vad andra har, jag menar vad är skillnaden att registrera ett halvblod kontra arab?

Det är inte mer arbete för  registraturen i alla fall vad jag kan se, sen kan jag nog tycka att det går lite segt där ändå och skall jag betala en massa pengar för något som inte blir utfört i rimlig tid?

Sen kan jag tycka att om det ska höjas på detta viset så kommer ju arabavlen i Sverige snart avstanna, jag menar att om jag som privat person vill ha ett föl efter mitt arabsto så blir det då billigare för mej att ta en hingst av annan ras och regga det som ridponny istället och vad blir det då av arabaveln???

Gillar inte detta alls.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-11 10:51 #11 av: Tess-W

På Sahf´s hemsida kan man läsa om varför de gjorde denna höjning, och framförallt varför det blev så hastigt. Låter lite som en panik-grej, när deras utgifter skenade iväg med många extra 1000-lappar varje månad. Och detta pga tidigare ekonomiska misstag.

Men jag anser ändå att det inte är rätt mot alla arabälskare som vill satsa på rasen att vi nu skall få betala deras "lilla misstag".

Känns lite som: "Betala på våra skulder om du vill ha din arab reggad hos oss, eller ta kontakt med annan förening"

Och hur kommer det sig att partbreed istället blev billigare??? Är inte det att uppmuntra korsningsaveln?

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-11 23:04 #12 av: cina65

#11 Ja detta är inte klokt alls. Jag såg inte någonstans på deras sida om varför de höjt priserna?

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-11 23:24 #13 av: Tess-W

#12 På startsidan. Om du skrollar ner en liten bit så kommer "förklaringen".

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-11 23:34 #14 av: cina65

#12 ok ska kolla igen. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-12 00:33 #15 av: cina65

Men herregud, vad är detta? skall vi medlemmar och arabägare betala för att förbundet har gjort en blunder tidigare och nu ska vi betala för att de ska slippa två anställda, nu om nått blev jag djupt besviken på detta förbundet.

Detta är ju rena idiotin. Skrikandes

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-12 21:52 #16 av: cina65

Har idag fått reda på att det har varit mycket klagomål på detta med höjda avgifter på ARAB och Jordbruksverket håller på att titta på detta nu.

Har jag fått allt klart för mej så var det tydligen inte okey att låta oss arabägare betala för deras tidigare ekonomiska historier.

Citat: JB räknar inte felinvesteringar av hästägares pengar eller höjda personalkostnader ej relaterat till registratur arbete som giltliga skäl till att höja avgifterna och att detta inte är relaterat till själva registreringsarbetet.  Glad

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-12 22:41 #17 av: Tess-W

Hoppas alla åsikter gör någon verkan. Att bedriva något sånt här, som jag (om jag förstått det rätt) t.om är olagligt, så borde kostnaderna sänkas radikalt, och hyfsat snart. Tänker på alla de stackarna som betalat överpriser i flera år (även jag) Tror inte pengar betalas tillbaka precis...

Detta måste vara höjden av ARABs skandalhistoria, för inte tusan kan det väl bli värre! Eller???

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-13 00:13 #18 av: cina65

#17 Hmm ja du det får vi se, det uppmanades på forumet att alla som var emot höjningarna skulle alla ringa jordbruksverket och lämna in sina åsikter.

Detta var med all säkerhet olagligt och enligt vad som framkommer på sidan är deras kostnader 7 ggr högre än vad det kostar att regga en nordsvensk tex, eller 13,5 gång mer än en shettis som då också har en stängd stambok. Hutlöst alltså.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-13 08:26 #19 av: Tess-W

Jag skall allt ta och ringa JV här under dagen. Vore väldigt intressant att höra vad de säger. Priserna har ju varit för höga i så många år, så jag undrar varför JV inte har reagerat tidigare.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-13 12:34 #20 av: cina65

#19 Orsaken till att de inte reagerat beror kanske på att ingen har tagit kontakt med dem i detta ärendet. Tyvärr har vi alla bara fogat oss och detta gör ju att ARAB kan göra som dom vill, men denna gången trampade dom förhoppningsvis i klaveret.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-13 13:23 #21 av: Tess-W

#20 Förmodligen. Men jag har svårt att tro att INGEN från JV någonsin hört talas om ARABs skyhöga priser. Tror mer på att de vet, men gör inget så länge ingen klagar.

Därför sitter jag nu och försöker ringa för att göra just det. KLAGA.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-13 18:32 #22 av: cina65

mm Jag har ringt och klagat idag och jag vet många som har gjort det, hoppas bara det leder till förändring.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-16 15:45 #23 av: Tess-W

De samlar även ihop anmälningar via mail, och har lovat att utreda ärendet. Var med och påverka du också!

jordbruksverket@jordbruksverket.se

"För en framtid med arabiska fullblod"

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-22 20:37 #24 av: mazze

#11 Partbred har legat billigare i registrering hela tiden än en renrasig, kan ha att göra med att det inte finns samma värde i en partbred. Men även den registreringsavgiften var rejält höjd. Fick en chock när jag läste alla priser, det kan inte vara rimligt och hoppas att detta kommer att lösas på bästa sätt.

Anmäl
2010-04-22 20:58 #25 av: Tess-W

#24 Men vad jag har läst mig till så är inte arbetet med en partbreed avsevärt mycket mer än hos en renrasig arab. Därför känns det förstås väldigt orättvist att de som föder upp renrasigt skall betala på ARABs tidigare misstag. Och priset på marknaden är ju snarlik eller t.om detsamma ibland.

Hela denna historien känns som en slag i nacken och ja, jag håller mig själv borta från avel i några år pga att jag inte har lust att stötta detta. Fick mitt föl den 29 mars. Morgonen efter satt jag med leendet på läpparna över bebisen och skulle ta reda på exakta prisuppgiften för att regga honom. (dyrt innan, javisst) Läser då om detta, och spädde samtidigt ut mitt kaffe med tårar. Min första tanke var att "de fortsätter att gräva sin grop. Djupare och djupare och snart faller de själva, och ingen kommer vilja hjälpa dem upp."

Fixar de inte till föreningen och dess priser snart så kommer de bara förlora mer på det. Många har redan bestämt sig för att sluta med aveln helt, och finns det INGA kvar att suga ur 1000lapparna från, så var skall de då få tag på dem??

Många har kommit med råd och förslag på vad de kan göra, men inget har dugit/de lyssnar inte. De har kört sitt race, och det hamnade uppenbart i diket.

Ren tragedi, enligt mig.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-23 00:18 #26 av: cina65

Ja dom har helt klart grävt en grop åt sej själv nu. Det är nu många som hotar med att regga sina araber i annan förening och gå av som medlemmar men detta tycks inte hjälpa alls.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-23 00:34 #27 av: Elshira

#26 Ja det blir väll snart billigare (om det inte redan är det) att regga direkt hos moderföreningen :P

Anmäl
2010-04-23 00:56 #28 av: cina65

#27 men vilken är det?

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-23 01:08 #29 av: Elshira

#28 WAHO (World Arabian Horse Organisation)?

Anmäl
2010-04-23 01:16 #30 av: cina65

#29 Skäms men kan man regga sina hästar där istället eller?

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-23 01:18 #31 av: Elshira

#30 Jag vet inte, men det borde man väll kunna?

Jag vet dock inte med säkerhet, jag vet bara att man i Welsh aveln kan regga dem hos moderföreningen istället. Eller så kan man regga sina hästar i england för att få "Brittisk ridponny" istället för svensk ridponny.

Anmäl
2010-04-23 01:24 #32 av: cina65

Men enligt ARAB måste man regga sina hästar i det landet de är födda.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-23 01:34 #33 av: Elshira

#32 Ok Obestämd

Anmäl
2010-04-23 02:00 #34 av: cina65

#33 Ja det var i alla fall så jag förstod det hela men om jag fattade det rätt vet jag inte.

Men detta är ett problem som de tydligen inte vill lösa, för de kan inte ens svara på en så enkel fråga som tex hur det skall gå för arabaveln nu utan bara snackar runt det hela tiden, och detta är ju skrämmande.

får man ett bra hingstföl nu så kostar det ju skjortan att sätta in han i avel så tyvärr kommer nog många att kastrera sina hingstar, i alla fall de som föder upp i liten skala. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-23 21:46 #35 av: Tess-W

Tror inte det går att regga en svenskfödd/ägd arab direkt och bara i WAHO (Minns inte var, men har för mig att jag läst det någonstans) Jag hade defenitivt valt att göra det, om det skulle gå.

Min lille kille kommer att reggas i ARAB (är så illa tvungen idag) men jag kommer att vänta in till det sista, och hoppas på att JBV kommer med en bättre lösning/billigare/rättvisare osv.

För, som jag skrev tidigare, så tvivlar jag starkt på att jag får tillbaka några kronor om det kommer att bli billigare senare.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-23 22:25 #36 av: cina65

#35 Nej någon återbetalning är nog inte att vänta.

Du gör helt rätt i att vänta in i det längsta så får vi väl hålla tummarna på JBV och resultat därifrån.

Jag undrar hur det går där? Synd att man inte kan läsa om detta på deras sida. Obestämd

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-23 23:10 #37 av: mazze

#25 Naturligtvis ska ingen behöva betala för deras ekonomika problem.  Jag vet ju inte exakt vad renrasig arab låg på att reg tidigare men partbred har nog gått upp ca det dubbla mot för 2 år sedan, tycker att priserna över lag var extrema...

Anmäl
2010-04-23 23:34 #38 av: Puddumghee

Jag ska låna en arabhingst från en kompis, hingsten är 23 år och jag vet inte om han är fertil, men tänkte betäcka mina ponnyston med honom, jag tänkte endast ta språngrulla genom SH samt betala stoavgifter till SH. Alltså inga renrasiga avkommor utan endast korsningar som kommer att reggas i SH. Kan jag göra så, eller måste jag ha licens genom Sahf?

Anmäl
2010-04-23 23:55 #39 av: Elshira

#38 Araberna kräver endast veterinärbesiktning enligt SHAF´s defektlista och att du betalar licens så är det klart för renrasiga (rätta mig om jag har fel) =) Jag tror nog du kommer tjäna in de pengarna om du registrerar avkommorna som arab partbred istället för korsning.

Dessutom är det oansvarigt att avla på hästar som inte är kollade (både hingstar som ston i mina ögon). För det finns så mycket inuti som man kanske inte vet om som kan vara dumt att föra vidare till avkommorna.

Men fertil är han nog även om det kanske inte går på första språnget =)

Anmäl
2010-04-24 14:04 #40 av: Puddumghee

Hingsten är avelsvärderad tidigare och haft licens genom Sahf , men endast använts som ridhäst dom senaste åren. Att registrera ev avkomma som Partbred Arab är totalt ointressant med dom priserna. Mitt mål är att avla sportponnys.

Anmäl
2010-04-24 14:16 #41 av: Elshira

#40 Men dåså! ;) Jag trodde inte han hade licens utan du tänkte ta honom bara endå och som du sa "Bara föra språngrulla och ta stoavgifter".

Men du kan ju alltid registrera som sportponny och få en partbred stämpel så är du ju välkomna även på deras utställningar och tävlingar!^^

Anmäl
2010-04-25 01:58 #42 av: Liiniz

#40 Tänk på att både ston och hingst bör gå igenom en undersökning innan man betäcker så att ingen av dem har överförbara sjukdomar. Se till att stona är i ordentlig brunst innan du betäcker så har du en större chans till at få dem dräktiga =) Ålder brukar inte påverka fertiliteten hos hingstar direkt, skulle han vara fertil så är det en större chans att det beror på något annat. Lycka till =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-04-25 21:49 #43 av: Elshira

#42 Att de har överförbara sjukdommar är inget som förekommer i sverige (mer än vanliga infektioner, men sådant kommer och går om det finns). Alla hingstar som importeras måste CEM testas, och är stoet född i sverige (inte blivit betäckt i utlandet) och endast blivit betäckt av "godkända" hingstar i sverige så förekommer det en knapt existerande risk.

Anmäl
2010-04-25 23:45 #44 av: Liiniz

#43 sant men väldigt lätt att om en hingst har betäckt ett sto med livmoderinflammation så kan han föra över de bakterierna till nästa sto han betäcker. Skulle nu det stoet inte klara av att pressa ihop livmodern tillräckligt mkt så att bakerierna kommer ut igen (eller annan anledning till att hon inte klarar av att motverka bakterierna) så kan det leda till allvarlig livmoderinflammation och om det upprepas (mer än en gång oftast) så kan det leda till kronisk atrofisk eller som det också kan kallas degenerativ livmoderinflammation. Kroniskt varig livmoderinflammation (ej så vanligt) kan också förekomma!

Med detta menar jag att man ändå bör undersöka hästarna för det skadar ju verkligen att man kanske skulle kunna förhindra en infektion eller att en infektion blir värre! Eller tycker du att jag är helt ute och cyklar??

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-04-25 23:54 #45 av: Elshira

#44 En infektion kan uppstå av att hingsten är skitig eller att om stoet betäcks men inte blir dräktig inte kan rena sig ordentligt, så infektioner kan uppstå utan att någon har det innan.

Den typen av infektion kan ju gievtvis också smitta om hingsten har flera ston innom kort intervall att betäcka, men då måste ju hingsten undersökas samma dag som betäckningen isf.

Andra typer av inflamationer är ändå väldigt sällsynta, och då finns det hundra andra saker man skulle kunna söka efter i första hand.

Anmäl
2010-04-29 14:22 #46 av: [caj61]

Priserna för reg etc är helt åt h-e!! Det finns ingen anledning som helst att hålla dessa astronomiska priser. De flesta föreningar av SAHF's storlek har obetalda registratorer som jobbar ideellt av intresse för rasen. Det mesta sköts med datorer och en utskrift av en stamtavla tar inte många minuter.

Som detta utvecklas kommer fler och fler att strunta i att registrera sina föl vilket KNAPPAST gagnar varken rasen eller föreningen. Jag är inte särskilt aktiv i föreningen längre men måste säga att den verkar bli mer och mer en "förening för inbördes beundran" för de som har pengar att betala hutlösa registrerings avgifter och även anmälnings avgiter till uställningar etc.

Kanske dags att avskaffa ARAB och finna någon/några med ett genuint intresse och kunnande i rasen som kan ta över de tjänster ARAB utför. Det borde inte vara allt för svårt.

Orolig för vad som kommer att hända med världens bästa hästras ....

Anmäl
2010-04-29 16:05 #47 av: Neywaz

Jag är en av dem som har lagt ner detta med arabavel för tillfället. Det känns inte alls kul när man ska punga ut med dyra hingstavgifter, och ovanpå det registreringsavgifter som liknar rena rånet.

Sen får man inte ens tillbaka de pengarna när man säljer.

Skulle reglerna för vilka hingstar man får använda i avel stramas åt, priserna på araberna gå upp och ARAB sänka sina - i nuläget horribla - avgifter så vore det kul att avla arab igen.

Anmäl
2010-04-29 18:24 #48 av: cina65

#47 Ja i nuläget är det nog inte många som är särskillt intressrad av att avla fram araber, jag har helt lagt detta åt sidan och håller mej till shettisarna.

Håller även med dej om att priserna för araberna är på tok för låga i dagsläget, men det är svårt för alla att få sina hästar sålda. Folk vill helst ha färdigutbildade, tävlade och välmeriterade hästar för inga pengar alls idag. Rynkar på näsan Och nu blir det ju inte lättare att sälja när arab skandalhöjt priserna så ingen vill ens tänka tanken på att äga en arab idag. Skrikandes

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.