Övrigt

Arab och ryttare

2010-04-17 16:06 #0 av: 740tjejen

Jag är lite intresserad av araben och undrar vad en arab runt 145-150 kan tänkas orka bära 4-5 dagar i veckan. Och hur är temperamentet på dom egentligen, Alltid hört att de ska vara stirriga och tittiga. Finns det lugna och trygga araber som kan passa en ryttare som kan bli nervös i vissa situationer. Tacksam för svar

Anmäl
2010-04-17 17:03 #1 av: Tess-W

Vet igentligen inte med säkerhet hur mycket de orkar. Det beror nog mycket på vilken typ av arab du väljer. De allra smäckraste har jag ingen större koll på. Mina 3 är någonstans mellan smäcker och grövre. Själv väger jag 58 och mina araber ligger på 148. Inga problem att rida dem 5 dagar i veckan eller mer. Har även haft en medryttare tidigare som vägde 165. Det var inte heller några problem 5 dagar i veckan.

Enligt mig har araberna ett underbart temprament. Stirriga...?? Nja, beror på vem/vad man gämnför med. Har hänt att jag träffat på araber som i vardagen varit lite stirriga och nervösa. Det har i de fallen visat sig bero på att ägaren velat ha dem så, (jobbat på att få upp mycket show hos dem, och inte arbetat med det andra, att även kunna hålla ett tryggt lugn) eller att de helt enkelt är missförstådda.

En arab är, enligt mig oerhört lyhört. Det betyder att den tar in ALLA signaler hos människan närmast.

Mina 2 ston, tex har verkligen helt olika personligheter. Den ena kan, när hon är pigg, få för sig att showa, steppa och få andra till att tro att hon är både stirrig och knäpp. Men det räcker att bara säga till henne "lugnare tack", så säckar hela kroppen ihop med en suck och hon går som lunka lunka häst. Vill jag att hon skall visa upp sig, så är det bara att med eget kroppspråk tala om "nu dansar vi lite".

Det andra stoet showar aldrig. Hon är så lugn och cool i alla situationer att hon ibland kan vara tråkig. (framförallt vid utställning) Men en underbar läromästare, bla för min 5åriga son som är på bild med henne, då de travlunkar iväg.

De flesta araber jag har träffat på har varit väldigt lugna och trevliga, sålänge de varit hanterade, förstås. Ohanterade araber kan ibland bete sig något värre än, vad i alla fall jag upplevt andra raser.

Men kan man tala och förstå det arabiska fullblodet, så får man en ärlig vän för livet.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-04-17 17:05 #2 av: Tess-W

Oj, vad långt det blevSkäms Kan visst aldrig tala för mycket om den fantastiska araben!Skrattande

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-17 17:17 #3 av: 740tjejen

:) låte rju bra, men kan få tag i en bra arab runt 145-150 gärna mindre. är lite rädd för höga hästar och vill gärna ha ponnymått. Jag väger i nuläget runt 90, haft jobbig graviditet som satt sina spår. Men från 110 ner till 90 har ju endå tagit sina år. Fick sonen sent i augusti -08 men just nu står jag still,

Anmäl
2010-04-17 17:28 #4 av: Tess-W

#3 90kg tycker jag låter lite för mycket, tyvär. Min man väger 85, och det fungerade inte.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-17 18:25 #5 av: poppysmarsvin

Jag tycker inte du ska dra dig för att skaffa en häst som passar bättre för din tyngd - en lite större arab om det nu är arab du är intresserad av.

Om det är en kolugn skogsmulle som inte bryr sig ett vitten om sin omgivning som du vill ha så är det nog tyvärr inte ett arabiskt fullblod du ska ha. Araberna är och kommer förmodligen för all framtid vara galoppörer i första hand! De älskar fart och fläkt, och är mycket uppmärksamma på dig som ryttare och således ganska känsliga för hjälper - både de man avsiktligt ger och de man inte har en aning om att man ger ;-)! Men de är också otroligt tillgivna och "trogna", och på så sätt så tar de sällan helt egna initiativ till saker, utan är inställda på att vara till lags.

Man kan känna sig otrygg på en liten häst som är "opålitlig" och helt avslappnad och säker i sadeln på en riktigt stor häst som är väluppfostrad och lydig. Där har inte storleken någon betydelse alls. Även en liten häst är stark och snabb i förhållande till oss människor, så man kan nog trilla olyckligt i backen även från 145 cm...

Är du spänd som ryttare och inte vågar lita på din häst så är nog inte arabiskt fullblod ett bra val är jag rädd. Man får lite den arab man förtjänar... Men en arab som har förtroende för dig som ryttare går nog nästan bokstavligt talat genom både eld och vatten för dig!!

Min erfarenhet är att det är ytterst få araber som är "hispiga". Ska jag vara ärlig så har jag mött fler halvblod som varit hispiga än araber. Men jag tror att många går på vad de SER. Ett arabiskt fullblod har "svansen på ryggen" så fort den är i rörelse i jämförelse med andra raser. Den håller naturligt huvudet högt och är intresserad av sin omgivning. Den registrerar ofta betydligt tidigare än andra hästar när det händer saker "långt bort" - typ en älg långt bort i skogen osv. Men det gör också att de har pejlat av och dessutom frågat sin ryttare om det är något att bry sig om. Det är åtskilliga gånger jag varit på skogsritter med andra där mina araber är de som är coolast - för de litar på mig, och har redan bestämt sig för att "det inte är farligt" när de andra hästarna upptäcker "faran".

Jag skulle kunna skriva flera romaner om varför jag utan tvekan väljer araber framför ALLA andra raser, men avstår att göra det här ;-)! Men bara för att jag inte kan tänka mig en bättre ras så är det absolut inte samma sak för alla!!

Anmäl
2010-04-17 19:11 #6 av: kaka1234567

De jag ville säga är sagts. Men om du vill så gärna ha arab varför inte korsning med en kraftigare ras. Som halvblod. De är oftast lite stabilere.

Men allt beror ju på hur den är byggd och vad den har ärft av mamman eller pappan. Men en korsning ska de va om du vill så gärna ha arab.

Men den bästa vore en halvmlod dem är riktigt bra dressyr och hopp hästar. Och en av de bästa skogs mullarna

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-04-17 20:31 #7 av: 740tjejen

Som sagt så är jag rädd för höga hästar. Vågar inte rida nån häst över 150 i manken. Kan funka i paddock men hur roligt är det och rida där jämt. Brukar rida Islandshäst men vart lite sugen på arab och western. Gillar ju tinkern också men sällan man ser nån äldre ute på annons.

Anmäl
2010-04-17 23:10 #8 av: kaka1234567

De älsta behöver inte va lugnare. Varör vaågar du inte de de beror på hur hästen är byggd. jag red en häst på 169 ocm känndes gäte liten när jag stae mig upp på en som va 160.

Har du funderat på IC kanske ??

Kan du inte prova rida en lite störe häst de är ju dem som är snällast. De mindre är mot ponny hollet och vill bocka mm. kan du inte kolla på någon häst runt 160 som säljes från en ridskola de brukar ju vara så snälla.

Jag avråder dig hästar som araber och under 150.För om de bara ät en skoks mulle så blir de enu svårare för hästen att bära när de är små. Man måste ju rida dressyr då syftar jag på formen.

Mvh kaka

Anmäl
2010-04-17 23:32 #9 av: 740tjejen

Är de höga jag ramlat av ifrån så därför. Sen är jag bara 160 så har även svårt och ta mig upp. På ridskolan får jag ibland en som är 174 gudasnäll men jag är så spänd så det blir pannkaka av allt.

Anmäl
2010-04-18 00:10 #10 av: kaka1234567

Min tåg är från 155 till 16 en sån häst ska du leta om du är ute äfter skogsmulle. För annars orkar inte en häst som är mindre for man måste då rida i form.

Mvh kaka

Anmäl
2010-04-19 13:08 #11 av: Elshira

Jag hade en hingst förr som var maxad D-ponny och ganska så grov av sig. På honom kunde min pappa på 110 kg rida utan några problem. På honom hade nog drygt 100 varit "maximala arbetsvikten".

Jag hade även en arab/new forest korsning också hon maxad D-ponny. Även hon var en grov madam och vi kunde rida ut i skogen två stycken på henne (då blev det drygt 110 kg) utan att hon hade några problem, men jag hade nog satt dryft 90 som "arbetsvikt" på henne.

Hur som helst finns det araber, gärna med lite polsk härstamning som brukar vra mer viktbärande! :)

Här är en bild på arabhingsten!

Och för övrigt så har jag aldrig haft någon arab som varit mer stirrig/het att rida (har haft uppfödning) än någon annan ras. Faktum är att mina Welsh Mountain ponnyer skulle passa bättre inte på folkmunens beskrivning av araber än vad våra tidigare araber skulle!

Givetvis är det individuellt, men det finns betydligt fler "säka" araber än vad man kan uppfatta det som. Dock kan ju alltid olyckan vara framme, och hästen oavsett ras hade troligen blivit rädd.

Anmäl
2010-04-19 19:15 #12 av: kaka1234567

men om man rider skogs mule och inget dressyr form altså så komer inte en arab att orka 90 kg

Mvh kaka

Anmäl
2010-04-19 19:44 #13 av: 740tjejen

Tror ingen häst orkar om man inte rider dressyr regelbundet.

Anmäl
2010-04-19 19:46 #14 av: kaka1234567

#13. beror på sitvation

Mvh kaka

Anmäl
2010-04-19 21:27 #15 av: Tess-W

Även en sk skogsmulle skulle kunna tränas upp och bli ordentligt stadig och i form för att "orka". Att klättra omkring i backar, lyfta benen ordentligt öven sten och stock ger ju massor av muskler. Dessutom att gå fram där h*n får böja sig naturligt mellan träd och annat ger, vad jag tror mer variation för hjärnan också. 

Att träna dressyr går ju till viss mån att göra även på en skogsrunda.

Visst, att träna upp hästen på plan backe innan man ger sig ut och klättrar är väl att rekomendera, men sen ser jag inget hinder att skutta omkring i skogen, och på så sätt hålla igång musklerna, och smidigheten utan kontinuelig träning i padock "bara" för att kunna fortsätta rida i skogen.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-19 21:33 #16 av: Elshira

Jag rider jag nästan enbart ut i skogen (vi har dock paddock) där de får gå i backar upp och ner och på stigar åt höger och vänster över stenar och över bäckar.

Sedan kommer man ut på en ren och fin grusväg där man kan kan rida dem i form, sidvärtes och träna samlingar samt kondition. Har man bara frågat markägaren kanske man kan få rida lite på någon äng med för att göra lite volter etc.

Gör man som jag gör så behöver man knappast någon "riktig" dressyr - allt går att göra i skogen där de dessutom får 10 gånger mer framåtbjudning än på en tråkig ridbana!

Anmäl
2010-04-20 12:56 #17 av: [Tovab]

#1 först skriver du att din medryttare vägde 165 och hon red dina araber. Sen säger du till TS att 90 kg är för mycket? Var dte jag som inte hängde med i nått där eller blev det en missuppfattning? Tungan ute

Anmäl
2010-04-20 13:00 #18 av: Elshira

#17 Jag tror hon menade att ryttaren var 165 cm lång...

Anmäl
2010-04-20 13:02 #19 av: [Tovab]

#18 okej, för det stod att hon vägde 165 och då började jag fundera ;)

Men då hänger jag med :)

Anmäl
2010-04-20 14:06 #20 av: [japptravare]

Araber behöver inte vara stirriga. Men en sak som dom flesta har gemensamt är flykinstinkten. När araber ser någon läskig brukar dom flesta ta till flykten och risken är stor att dom hoppar åt sidor osv. Dom kan lätt stirra upp sig för småsaker, så lättskrämda ryttare är inte bra till dom flesta.

Min arab är jätte lugn & snäll (oftast) men skulle aldrig våga sätta en nervös ryttar på honom pga han lätt blir rädd

Anmäl
2010-04-20 15:26 #21 av: Tess-W

#17 *skratt* Nä, 65kg ska det vara Skrattande 

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-20 16:01 #22 av: Elshira

Ja flyktinstinkterna sitter ju kvar hos nästan alla hästar. Jag har varit med om ytterst få som inget gör ett "skutt åt sidan" om det dyker upp något läskigt. De sticker dock inte utan hoppar bara till (de slänger sig dock inte handlöst, utan man sitter kvar om man inte har urdålig balans).

Det gäller allt från våra små Welsh Mountains till araberna och ridponnyerna. Alla är likadana.

Anmäl
2010-04-20 21:52 #23 av: [japptravare]

Araber är verkligen glamoröst vackra, men dom flesta lämpar sig inte för nerväsa ryttare. Dom flesta brukar som sagt ha lite mer "spring i benen".

Min syrra var även förr också "rädd" för stora hästar eller vad man ska säga. Det bästa man kan göra då är att rida stora hästar :)
En del säger "Ju större häst, desto snällare är den"

Oftat brukar man vara "rädd" för stora hästar för man inte år van. Dom är så annorluna jämfört med ponnyer. Större steg, högre hastighet osv.

Anmäl
2010-04-20 21:56 #24 av: [japptravare]

#9 Att ta sig upp är egentligen mer en träningsak. Jag är ca 1.55 bara och min arab är 1.60.

Jag gjorde allt jag kunde för att lära mig hoppa upp utan pall. Det gick med lite envishet ;)

Anmäl
2010-04-20 22:20 #25 av: poppysmarsvin

...och jag skulle aldrig ens tänka tanken på att hoppa upp på vilken häst det nu må vara UTAN pall! Jag är 165 cm och kanske inte jordens smidigaste quinna, men även om jag var det så skulle jag använda pall i alla fall. Det går snabbare - känns säkrare - är mer skonsamt mot hästen - OCH det är BETYDLIGT skonsammare mot mina gnisslande knän!

Det jag har märkt på flera araber är att de anpassar sig till viss del till den som sitter i sadeln. Om man sätter upp ett mindre barn så tar araben verkligen hand om ungen som om det var en kristallskål man placerat i sadeln. Men är man lite större och ställer lite mer krav än bara "åker med" så ändras också inställningen. "Ska du sitta i sadeln så får du faktiskt RIDA också" - typ.

Jag tycker nog inte att araber generellt sett är lättskrämda, utan faktiskt snarare tvärt om - de är faktiskt ganska coola :-). Mina blir inte särskilt upprörda över att träffa på rådjur, flaxande skogsfåglar, vildsvin, älgar osv (jag vet för vi har haft flera sådana "dejter" i skogen...). Det som VERKLIGEN får dem att frusta till extra är de livsfarliga stubbarna och större stenarna som ligger och dreglar med värsta huggtänderna strax utanför vägkanterna... Men jag har ALDRIG varit med om att de brakat iväg i galopp för att springa ifrån något! Och detta trots att jag emellanåt har ridit i grupp där andra hästar har överreagerat på något. Mina har ALLTID frågat mig först om "vi ska bry oss" - typ.

Men jag håller med om att en vuxen, spänd och rädd ryttare inte är idealet i sadeln på en arab - rent generellt sett (undantag finns säkert!). De är alldeles för intresserade av hur man känner och vad man vill "där uppe i sadeln" för att det ska bli en lyckad kombination. Så tänker man sig att köpa en arab enbart för att det är en liten häst men är osäker som ryttare så ska man nog hellre välja en annan ras som inte är lika ryttarkänslig.

Anmäl
2010-04-21 10:19 #26 av: [japptravare]

#25 Jag använder oftast pall, men ibland är det bra att lära sig hoppa upp utan. T.ex om man är ute och rider och skulle trilla av, är man van vid pall är risken ganska stor att man inte kommer upp igen och får gå hem

Anmäl
2010-04-21 12:30 #27 av: Elshira

#26 Är det så att man inte kan hoppa upp utan pall eller liknande så finns det faktiskt en nödlösning även i skogen - sänk stiglädret så du kan kravla dig upp i.af ;)

Anmäl
2010-04-21 14:40 #28 av: [japptravare]

#27 Beror lite på var man är ;) Runt gården min häst står är det så gott som bara åkrar, alltså inget att stå på. Sänker jag stigläderna blir det liksom längre att dra sig upp och sadeln glider

Anmäl
2010-04-21 14:45 #29 av: Elshira

#28 Fast det är väll bättre man kan dra sig upp än att inte komma uppå alls?

Anmäl
2010-04-21 14:49 #30 av: [japptravare]

#29 Men om sadeln glider kommer man ju inte upp över huvudtaget ;)

Anmäl
2010-04-21 15:14 #31 av: Elshira

#30 Om sadeln glider lär den väll antingen sitta dåligt (eller så har man en väldigt rund häst Oskyldig) eller vara för dåligt fastspänd?

Hur som helst var det ett allmänt tipps, passar det inte till dig så får det väll vara så, men jag vet att det fungerar för andra...

Anmäl
2010-04-21 16:21 #32 av: [japptravare]

Men väldigt ofta när man hoppar upp brukar någon hålla emot på andra sidan ;) Har du aldrig varit med om det? x)

Anmäl
2010-04-21 16:29 #33 av: Elshira

#32 Jag har då aldrig haft hjälp med det... Hur många är alltid två när man ska ut och rida?

Anmäl
2010-04-21 16:38 #34 av: [japptravare]

Men sadlar kan glida fast man inte kan spänna mer

Anmäl
2010-04-21 16:42 #35 av: Elshira

#34 Ja det kan de, men bara för att din gör det betyder det inte att alla sadlar gör det. Glider den lite snett så kan man ju gunga den tillbaka. Det är ju tänkt som "nödlösning", inte något man gör var och varannan dag.

Jag gav det som ett tipps och jag skulle uppskatta om du slutar motargumentera det då jag vet att det fungerar om man inte kommer upp.

Anmäl
2010-04-22 01:27 #36 av: cina65

#35 Jag har även jag tagit till din metod och den fungerar jättebra, tidigare höll jag på med pall och sen fick gubben stå och hålla emot i andra stiglädret men det blev lite jobbigt då man i såna fall är helt bunden till att bara rida när det finns andra hemma. Väldigt tråkigt tycker jag för man vill ju kunna ta sin ridtur när man känner för det.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-04-22 01:50 #37 av: poppysmarsvin

Jag vet inte om jag förstår riktigt... Om en sadel är "lättgliden" så är ju risken betydligt mindre att den glider om man använder något att stå på - det är min erfarenhet i alla fall. Och logiken med att man inte tar sig upp om man ramlar av i skogen måste ju i så fall vara lika stor om man alltid måste ha någon som håller emot... Ute i naturen finns det nästan alltid höjdskillnader någonstans - stubbar, stenar, diken, nerfallna trädstammar osv osv.

Mitt sto är väldigt känslig för sadelgjordstvång, så henne kan man inte ha för hårt dragen sadelgjord på när man hoppar upp. Problemen med att sadeln rubbade sig ur sitt läge var betydligt större innan jag konsekvent började använda något att stå på. Ett resultat är dessutom att hästarna står numera stilla när jag hoppar upp - vi har liksom inget annat val ;-)!

Anmäl
2010-04-22 02:02 #38 av: cina65

#37 Helt klart är det bra om man kan ta pall eller naturliga hinder till hjälp att komma upp i sadeln, men att länga stiglädret är ju med en lösning om man nu inte skulle ha stubbar eller något annat att ta till hjälp.

Är hästen känslig mot hårt dragen sadelgjord så måste man ju använda sej av hjälpmedel som underlättar och jag förkastar inte något sätt utan tycker att alla sätt är bra utom dom dåliga Flört

det jag menade var att om man skall ha någon som håller emot på andra sidan för att sadlen inte skall glida när man hoppar upp med hjälp av stigbyglarna blir lite svårt om man vill rida och man är själv hemma, man blir ju väldigt bunden i sin ridning då och jag vill kunna rida när jag känner för det utan att vara beroende av att andra kan hjälpa mej upp.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-22 09:03 #39 av: Tess-W

Jag har faktiskt aldrig varit med om att rida en häst där sadeln har lätt för att glida. Min första tanke är: Är det inte en stor säkerhetsrisk att ha en sadel som plötsligt kan börja glida? Även uppsutten borde den ju kunna börja glida vid ex. svängar och ge obalans för hästen. Och borde inte en glidande sadel kunna ge skav? En sadel som glider låter, för mig som en sadel som inte passar ordentligt.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-22 15:18 #40 av: cina65

#39 Håller med sen är det ju även risk för skav på hästen om sadeln inte sitter kvar på plats under ridturen.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-22 17:34 #41 av: poppysmarsvin

#39 Håller helt och hållet med dig :)! En sadel som glider när man dragit sadelgjorden är förmodligen en illa anpassad sadel och en säkerhetsrisk.

Men för att dra tillbaka diskussionen en smula till TS fråga om araber kan vara ett alternativ till henne (Flört) så tycker jag på ett sätt nästan lite synd om henne om det bara är storleken som det beror på... Både hennes egen storlek och hennes rädsla för lite större hästar. Om man har utvecklat en viss tveksamhet/rädsla till något, så är tyvärr det ganska troligt att det kan "smitta av sig" till andra saker också. Om man är rädd för stora hästar (egentligen utan att bedömma hästens egentliga "farlighet alls) just "bara" på grund av deras storlek, så kan man också börja tycka det blir läskigt med tex fuxar om man nu råkat sitta på en fux som man tappat kontrollen över osv. Jag raljerar inte ett spår nu, utan detta är faktiskt verkligheten.

I stället för att hela tiden undvika det som man tror kan bli farligt just för att ha kontroll på att det inte blir farligt - så gäller det i stället att bli herre över sin egen känsla. Jag anser att du som började tråden skulle be att få hjälp med att komma över din rädsla för stora hästar! Och i synnerhet om du funderar på att köpa en arab, som är en häst som är mycket uppmärksam på dig som ryttare och hur du reagerar.

Ett litet tips i ALL välmening Kyss!

Anmäl
2010-04-22 18:06 #42 av: cina65

#0 Jag vet hur du känner dej, jag var själv lite rädd i början när jag tog upp min ridning igen, men jag kan lova dej att du kommer bli av med denna rädsla med tiden.

Jag letade efter en viktbärande D-ponny i början men det slutade med ett halvblod/fullblod på 1,60 samt två araber för min del. Om du är frälst i araben så tycker jag du skall försöka hitta en polsk arab då dessa är lite kraftigare än den egyptiska tex. men man kan få leta ett tag innan man hittar det man söker. Men mitt tips är att då söka efter en äldre arab som ligger runt 1,50 och är kraftigt byggd så ska det nog gå bra.

Annars finns det ju så många andra raser att ha i tanken som är kraftigare och ligger runt den mankhöjd du söker, som tex haflinger, IC, fjording eller nordsvensk och dessa är i regel väldigt lugna och trevliga hästar vilket araben också är om den är rätt hanterad och utbildad, det finns nervösa hästar inom alla raser och jag får nog säga att araben inte är mer nervös av sej än andra hästar, tvärtom.

Lycka till i ditt sökande. Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-22 18:19 #43 av: 740tjejen

Jo rider ju Islandshäst annars. Men var sugen på något annat och inte så hög häst då. Gillar inte storhäst galoppen heller. Är ju van Islandshästens runda galopp. Rider ju stor häst på ridskolan och jag spänner mig bara så ridningen är inge rolig på höga hästar. Har alltid varit sån när det gäller höga hästar. kanske kan bero på att jag är höjdrädd också. Men lutar åt att jag ska köpa en liten tinker på 145-148 som är tänkt som westernhäst/skogsmulle.

Anmäl
2010-04-22 18:26 #44 av: cina65

#43 ja det låter ju bra jag hoppas verkligen du hittar rätt i ditt letande, och du, åk gärna ut och provrid hästen flera gånger innan du köper så du får chansen att lära känna hästen på dens hemmaplan innan du tar hem den, hästar blir alltid helt annorlunda vid en flytt och det kan ta sin tid innan den känner sej hemma i sin nya miljö.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-22 18:31 #45 av: Elshira

Welsh Cob kanske vore något om man ny är ute efter lite "flottere" hästar och inte hittar en lämplig arab =) De ligger ju på D-ponny storlek oftast så du kan ju försöka hitta någon maxad.

De är både duktiga rid och (framför allt) körponnyer (ej trav) och är oftast lugna av sig. Är lite grövre och brukar vara viktbärande även om det givetvis kan skilja lite dock. Men precis som arabern så ska det synas att det är en W. Cob som kommer! ;)

Annars kanske Welsh Partbred Large (strax över ponnymåttet) vore något.

www.swf.nu kan du hitta en lista med uppfödare, samt titta in under "hingstar" och Welsh Cob (Sektion D) så kan du få ett smakprov ^^

Anmäl
2010-04-22 20:15 #46 av: 740tjejen

#45 tack för tips. Tror du de skulle kunna lämpa sig för westernridning. Komme rju inte alltid väga så här. Är ju på nergång även om det står still nu, målvikten är ju 75.

Anmäl
2010-04-22 20:39 #47 av: Tess-W

#46 Försöker sätta mig in i din situation: att vilja ha en arab, men är i dagsläget lite för stor för de som finns att hitta/köpa. Då skulle jag nog söka efter en partbreed som passar för western. Visst finns det renrasiga araber som bär en hel del, men de är svåra att finna. Att lägga ut egen annons kan "lura" fram de som finns.

Lycka till

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-22 20:51 #48 av: Elshira

#46 Det är ju mycket beroende på hur de arbetar med bakdelen osv (gäller ju alla raser), eller ja i.af om man ska upp i de högre klasserna.

Men se till att inte ta någon som är svankig (endel importer kan vara det då det lätt kommer i samband med den extrema resningen), de svenskfödda brukar dock vara väldigt trevliga ridhästar.

Men de brukar vara lugna och lyssna och det tillsammans med bra bakbensarbete är ju grunden till western. Welshen blir vad man gör dem till då de anses som en ganska blandad ras som är allt ifrån barnponnyer, rosettplockare och körhästar och till show.

Jag är dock inte 100% insatt i western och vad som krävs av en topphäst, men jag vet inte riktigt vart du siktar att hamna med din häst ;)

Anmäl
2010-04-23 20:24 #49 av: 740tjejen

Är ju mest intresserad av trail i western och själva ridstilen. Tittat på Quarter också men De flesta jag sett är höga och hittar man nån under 150 i manken så är de avelsston eller unghästar.

Anmäl
2010-04-23 21:10 #50 av: Tess-W

#49 En quarab, da? Glad 

Mvh/Therese

Anmäl
2010-04-23 21:50 #51 av: Elshira

#49 Ja är det inte SM-nivå du är ute efter så tror jag Coben skulle passa väldigt bra! Annars som trss säger - en Quarab, men även dessa lär vara både få och dyra...

Anmäl
2010-04-23 22:10 #52 av: 740tjejen

Mm vore något. Annars får jag satsa på en mindre tinker eller nordis.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.