Bilder & Filmer

Brunskimmel

2010-04-18 01:45 #0 av: [jejjas]

HEj Burkar bara vara inne å lösa för det mästa, Men nu ringde min syster och hade en fråga och jag kunde inte finna svaret på google.. Hoppas någon kan hjälpa till..

När kan man se om fölrt är brunskimmel eller ej? Hon har en 1 åring som skimmlar av, hon trodde han va brun stickelhårig, men i dag har han skubbat av massa päls och är aldeles vit på halsen, Har ingen bild på han som han ser ut i dag utan endast en från när han va ca 4 månader och jag tror inte det hjälper så mycket =S

Mvh Jesica

SMF 456 Chocopop´s

Visa andra den respekt du själv vill ha.

Respektera andra så blir du själv respekterad.

Anmäl
2010-04-18 02:06 #1 av: cina65

Lite svårt att svara på då en del araber skimmlat av redan vid två års ålder medans andra kan hålla på att skimmla av till de är upp emot 5 år.

Så skulle nog vlija tro att man inte kan bestämma färgen förrän de skimmlat klart.

Finns en artikel på sidan om färganlagen där du kanske kan få lite information.

Vad blir det för färg på fölet?

carina

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-04-18 02:08 #2 av: [jejjas]

Okej Tack , han föddes brun men vita hår, men som det ser ut nu är han vit på kroppen med svarta ben och brunt huvud.. hon ska borta av han i morgon och ta kor å skika mig :)

SMF 456 Chocopop´s

Anmäl
2010-04-18 14:54 #3 av: [jejjas]

Här är en bild på Top-hat

SMF 456 Chocopop´s

Anmäl
2010-04-18 15:59 #4 av: exitingsvillemo

Han ser ut att vara brunskimmel (konstantskimmel). Är det mamman eller pappan som är konstant?

Konstanten brukar oftast börja skimla bakifrån, medans den avblekbara oftast börjar framifrån.

Anmäl
2010-04-18 16:17 #5 av: [jejjas]

#4 mamman är bara brun ded vita hår, pappan är brun just nu men det kan vara så att han är skimmel då fast han inte böjat skimla av

SMF 456 Chocopop´s

Anmäl
2010-04-18 17:38 #6 av: Lyan

Brunskimmel (roan) ska vara utdöd inom araberna vad jag har förstått.

De föds "färdigfärgade" men kan skifta i färg med årstiderna

Är ingen av föräldrarna roan kan han inte vara det

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.