Övrigt

Räddningsdroppar?

2010-04-20 02:25 #0 av: cina65

Är det någon här som känner till Bach Räddningsdroppar?

Fick ett tips av en djurhomopat att jag skulle testa detta på min häst då detta skulle hjälpa vid alla tillfällen en häst får panik, som tex lastning, hovslagare osv.

Någon som provat detta?

I så fall, vad tyckte ni?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-04-20 17:18 #1 av: 740tjejen

Har provat på en Irich cob som inte tyckte om när hovslagaren kom. För min del så var de väll inte så bra, (kan hända jag var för feg och prova), vet några som tyckt dom varit bra, så gäller nog och dosera rätt. Men inget jag skull eha i långa loppet. :)

Anmäl
2010-04-20 22:05 #2 av: Elshira

Jag är övertygad om att saker bör lösas på annat vis än med lugnande, möjligtvis om man har en transporträdd häst som akut måste till veterinären men inte annars.

Anmäl
2010-04-21 00:20 #3 av: cina65

#2 Ja jag är inne på din linje helt och hållet, men frågade för att min pålle inte går att verka än utan att bli sederad av vetrinär och då skulle ju en sån här sak vara en lösning tills han kommer över sin fruktan, detta medel skulle inte på något sätt vara drogande utan vad jag hör så skulle hästar vara sej själv ändå och även komma ihåg vad som sker till nästa gång.

Jag vet inte men känner att jag måste få min grabb att våga utan att jag ska behöva dra ut vetrinär varje gång det är tid att verka.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-21 00:32 #4 av: Elshira

#3 Kan du kratsa hovarna på honom normalt utan bråk osv? I texten nedan utgår jag ifrån att det går till vardags.

I sådana fall tycker jag du kan få låna en rasp (då blir det bara lite i taget och blir inga "snedsteg") av hovslagaren som står vid sidan om och "guidar" dig. På så vis kan hästen vänja sig att bli verkad så smått samtidigt som hästen lär känna hovslagaren utan några "hemskheter".

Men vad är det som fått hästen att bli rädd (eller är han kanske snarare envis och bestämd?) för hovslagaren då så att säga? Har han alltid varit det eller har det kommit med tiden?

För annars är det som sagt bara att försöka få hästen att lära känna hovis. Håll på med redskap under hovarna, kanske kan du "banka" lite med hovkratsen?

Men är hästen rädd så är det bara tid och åter tid som gäller, ta det lugnt och stressa absolut inte. Tar det 10 min att ens få ta upp en hov och börja lite så låt det ta det. Det kommer att bli det bästa i längden även om det bara blir lyfta och släppa hoven 20 gånger innan man börjar verka.

Är det bara ren trots så är enda motmedlet att vara lika envis tillbaka!

Vad det gäller dropparna så måste det ju vara någon form av lugnande (även om det är milt). Men sinnena blir ju avtrubbade även om de är vakna.

Är det inte en dålig erfarenhet din häst har från tidigare (dvs ett "inlärt" beteende) så beror det ju på tillfället, något är läskigt! Och tar man bort det så kommer det ju fortfarande vara läskigt nästa gång när de inte är avtrubbade.

Lite som om de är rädda för något, den där enorma hästätande stenen - Går man nära så hoppar de åt sidan, går man långt bort tittar de bara. Men går du nära igen så kommer de fortfarande tycka den är läskig ;)

Beror det på en dålig erfarenhet tror jag dock det skulle vara värt att pröva!

Anmäl
2010-04-21 00:44 #5 av: cina65

Skickar PM till dej.

Mvh Carina

Anmäl
2010-04-21 00:45 #6 av: Elshira

#5 Ok ;)

Anmäl