Utrustning

Hård sadel

2010-05-03 23:02 #0 av: Tess-W

Någon här som har tips om hur man får en ny/oinriden sadel mjuk i sätet? (western) Eller hur lång tid det kan ta innan man "ridit in" den? Kan knappt gå efter ett par ridpass. Rynkar på näsan

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-05-04 01:16 #1 av: cina65

Du kan ju prova att så gott som dränka in den i olja och låta detta verka ett par dagar sen torka av överflödig olja, det gjorde jag med min dressyrsadel. Den blev mjuk och fin sen.

Men jag kan fråga Moreno när han kommer på onsdag så du inte gör något som fördärvar sadeln han är tydligen duktig på allt den.

Skrattande 

Idag undersökte han jullan till mej och kom fram till att hon fölar inte inatt men det ligger väldigt nära så inom denna veckan.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-05-04 09:02 #2 av: Tess-W

#1 Hmm, ja olja låter som det kan funka. Fråga honom gärna.

Vad spännande med Jullan. Snart har du en liten buse i hagen. Längtar tills resten av mina kommer, men hua vad nervöst. Har aldrig varit så nervös tidigare som i år..

Mvh/Therese

Anmäl
2010-05-06 14:55 #3 av: kaka1234567

Fårskinn på sätet  får den mjucka =)

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-05-06 15:39 #4 av: cina65

#2 Har frågat han om detta nu och han sa att nya sadlar har en tendens att vara hårda men bara att smörja in dom ordenligt så ger det sej efter ett tag.

Hoppas du slipper få sittsår.....Flört

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-06 17:28 #5 av: Tess-W

#4 Hmm. Problemet är att det är mockasits, och skall ju inte smörjas. Kanske finns någon speciell "mockaolja" eller liknande?? Tänkte åka till Hööks på lördag och köpa mig en teddysits, så kanske det blir det lite bättre.

Mvh/Therese

Anmäl
2010-05-06 17:43 #6 av: cina65

#5 Ja det hade jag nog gjort, jag missade tydligen att det var mocka sits....Skäms och den ska man säkerligen inte smörja in.

Då gäller det nog bara att rida in sadeln så den mjuknar av det.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-07 21:38 #7 av: Neywaz

En kompis till mig hade en westernsadel med mockasits som var hård som s*tan. Jag tror hon köpte en gelepadd som man har mellan sadel och häst och sydde in den i en påse och knöt fast den på något sätt på sadeln. Rysligt skönt var det med gelepadden, men utan den var den hård som sten och då var det ändå en äldre insutten modell.

Anmäl
2010-05-08 21:55 #8 av: Liiniz

Jag har gjort som kompisen till #7 fast jag sydde en egen gumpvärmare där jag gjorde en ficka som man kunde lägga in gelepadden i =) Blir jätteskönt =) hihi

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-05-09 23:21 #9 av: Tess-W

Skulle köpt en gelepadd i dag, men de var slutRynkar på näsan Bara att vänta tills de får in dem igen, för det låter helt klart som om det kan vara något bra.Glad

Mvh/Therese

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.