Övrigt

Mankhöjd på Arab?

2010-05-17 20:33 #0 av: cina65

Vad gäller här egentligen?

Om du har en D-ponny får du inte tävla den efter du fyllt 18 (tror jag det var) men hur räknas araberna i detta?

Om du har en arab med D-ponnymått får man då som vuxen tävla den inom alla dicipliner eller hur är reglerna på detta?

Tjejen som skall rida min arab är 20 och vad vi kan få fram i måttet på han så ligger han runt D-ponny mått och får hon inte tävla han så blir det lite tråkigt.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-05-17 20:38 #1 av: Diizkmedel

Man kan ju isåfall "kvala" upp ponnyn till häst, det är många som gör det när dem blivit över 18, men sen kan man inte tävla på ponny tävlingar igen.

Anmäl
2010-05-17 23:27 #2 av: kaka1234567

http://www.stallbacken.com/

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-05-18 01:11 #3 av: cina65

Men frågan är om arab med D-ponnymått räknas till d-ponny eller vad som gäller för just araber.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-18 01:17 #4 av: kaka1234567

jag tror de räknas som en häst eller en jag vet inte borde va häst men den borde också va ponny

Mvh kaka

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Anmäl
2010-05-18 01:34 #5 av: cina65

Hm ja det är hade varit kul att veta vad som gäller egentligen.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-18 07:34 #6 av: Tess-W

Tyvär så räknas araben som ponny om den håller ponnymått. Men som #1 skrev så kan man kvala upp ponnyn till att få tävla med vuxen.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-05-18 07:37 #7 av: Tess-W

Tillägger:

Däremot så tror jag att de som anordnar tävlingar i olika grenar enbart för arabiska fullblod inte ser till åldern på det sättet. Utan att även vuxna får tävla ponny så länge vikt, längd och balans stämmer på ryttaren till ponnyn.

Mvh/Therese

medarbetare på arabiskafullblod.ifokus

Anmäl
2010-05-18 13:29 #8 av: cina65

#6 Okey det låter ju bra, men om man skall kvala upp ponnyn, måste man då in te tävla den så den kvalas på detta viset? Eller man kontaktar någon så man får den omkvalad på detta viset?

Hu vilken röra, sen är ju frågan hur man gör när hästen inte är slutmätt än, Daimler växer ju lite till så vi vet ju inte var han slutar.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-18 13:53 #9 av: poppysmarsvin

Det är egentligen inte så svårt ;-). En häst - oavsett ras - som är över 148 cm räknas som häst och kan inte delta på ponnytävlingar. En häst som är under 148 kan däremot tävla som stor häst, men behöver då ha licens för stor häst. Licens krävs från regional tävling och uppåt. För lokala tävlingar krävs ingen licens för ponnyn/hästen, men däremot för ryttaren. 

Däremot kan man inte tävla både i ponny- och hästklasser även om man nu skulle ha både ponnylicens och hästlicens (licenserna gäller ponnyn/hästens hela liv!). Vår allas Linda Carlsson på Chocco är ett utmärkt exempel på en vuxen ryttare som tävlar ponny i hästklasser! Om man dock har tävlat hästen som ponny och vill börja tävla den som stor häst, så tror jag däremot att man måste kvala för att tävla MSV (från 130cm) i hoppning - men här är jag lite osäker. Om "hästen" dock aldrig är mätt så finns inte några restriktioner. Som sagt, för hästtävlingar krävs ju inga mätintyg.

När det gäller rena rastävlingar arrangerade av SAHF eller AHIS så är höjden ointressant. Det betyder att man gör ingen skillnad på om det är ponny eller stor häst. Ekipaget ska vara proportionerligt är kravet dock.

Vad som gäller för western har jag dock inte en susning om...

Anmäl
2010-05-18 14:10 #10 av: poppysmarsvin

Kollade upp TR lite noggrannare:

Här är länken till de olika TR

TR1 (gemensamma regler) mom 132 punkt 4

TR 2 (dressyr) mom 220

TR 3 (hoppning) mom 374 punkt 4

Men som sagt, detta gäller för ponnyer som har tävlat som ponny. Ponnyer som aldrig har tävlat som ponny utan man löser hästlicens på en gång "ligger utanför" detta och räknas nog som häst från början.

Anmäl
2010-05-18 15:57 #11 av: cina65

#9 Då kommer jag med nästa dumma fråga....Skäms 

Hur och var skall jag vända mej för att fixa hästlicens i så fall?

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-18 16:11 #12 av: poppysmarsvin

Till svenska ridsportsförbundet. Man kan gå in på deras hemsida http://www3.ridsport.se och fixa det över nätet. Men du behöver licens först när det är tävlingar på regional nivå. Det brukar vara LA och uppåt. Lokala tävlingar (alltså LD - LA) behövs ingen licens för hästen. På tävlingspropparna (finns på samma hemsida!) står det om det är lokala, regionala eller nationella tävlingar.

Anmäl
2010-05-18 16:26 #13 av: cina65

#12 Så nu i början när han tävlas för tränings skull så behöver vi ingen licens men så fort vi tar oss upp så får vi fixa detta menar du?

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-18 16:45 #14 av: poppysmarsvin

Du behöver ingen licens på hästen förrän den dagen ni ska upp och tävla på regional nivå i lite högre klasser. På lokala tävlingar är det hopptävlingar i klasserna 90 cm - 110 cm (120 cm) för stor häst, och upp till Lätt A dressyr. En hel del att tävla alltså innan hästen behöver någon licens :-)! Lokal tävling är inte samma sak som "en liten klubbtävling", utan är en officiell tävling, men tävlingsresultatet registreras inte in nationellt till ridsportsförbundet utan "stannar kvar" hos distrikten. Lokal är alltså lägsta nivån på tävlingar och ryttarlicensen är också billigare än för de andra nivåerna (regional/nationell). Ryttarlicens skall betalas varje år dock, men en hästlicens har hästen hela livet ut. Man ska vara medlem i en ridklubb som är ansluten till Svenska ridsportsförbundet och ha löst ryttarlicens för att få delta på en lokal tävling och högre. Vid klubbtävlingar så räcker det med att man är medlem i den klubb som ordnar tävlingen.

Anmäl
2010-05-18 19:36 #15 av: Fiona

#9 Oj är Chocco ponny?! Jag har alltid trott att han är liten häst Tungan ute

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Anmäl
2010-05-20 01:58 #16 av: cina65

Idag fick jag väl en riktig chock, tjejen som skall tävla och utbilda daimler kom in och ställde sej vid sidan om han idag och jag stod på andra sidan, då jag upptäckte en sak, jag kunde ju knappt se henne på andra sidan hästen, jag bad henne ställa sej vid hans manke och frågade hur lång hon var, hon var 1,58 och detta innebär att Daimler måste vara minst 1,55 nu för det var max ett par cm som skillde dessa två på höjden och då han jag ändå inte räknat med att hon hade skor med 1 cm klack.

Om detta nu stämmer behöver jag ju inte söka licens på Daimler sen. Glad

Vid vilken ålder brukar man slutmäta araben?

För detta skall ju med göras och föras in i passet.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-20 10:42 #17 av: poppysmarsvin

Mig veterligen behöver du enbart ha mätintyg för ponny! Även för araber ;-)... Så om Daimler inte är ponny så behöver du inte mäta honom alls. Att det finns utrymme i passet för mätintyg är ju helt eneklt för att vissa araber ÄR ponnyer..

Om du har tänkt att visa honom som hingst så är det ju en annan sak, för då tror jag att man mäter - men det var inte så jag uppfattade din fråga.

En ponny slutmäts dock vid 8 år. Här har du länk till mätreglementet

Jag vet inte riktigt hur du tänker med licens..? Den är inte knuten till ponnystorlek på något sätt. Skall du tävla från regionala tävlingar och uppåt så krävs hästlicens. Alltså inom ridsportsförbundets tävlingar dvs! Vad som gäller inom western vet jag inget om och regleras heller inte i TR.

Anmäl
2010-05-20 13:01 #18 av: cina65

#17 Det jag tänkte med licens var att tjejen som skall rida och tävla honom är idag 20 år och då var jag ororlig över att om han nu låg på d-ponny måttet så får hon ju inte tävla honom, det var det som det hela handlade om här och när jag då fick svaret att jag kunde skaffa licens så han gick som stor häst kunde hon rida honom.

Hästen skall tävlas upp och även visas för avel då han skall gå kvar som hingst om han går igenom alla kontroller utan anmärkning.

Men om det då krävs ett mätintyg på han bör detta väl kunna göras på samma gång som man vetrinär besiktigar han.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-20 16:06 #19 av: poppysmarsvin

Faktiskt så kan "överåriga" ryttare tävla även på ponny i hoppning i avdelning B (ungponny/unghästklasser) i ponnyklasser.

Är en ponny inte tävlad som ponny alls så ser jag inga som helst restriktioner i vilka klasser denna individ kan delta i för stor häst (tror tex att Chocco är exempel på det...!). Så om nu Daimler mot förmodan är 148 cm som högst, men aldrig kommer tävlas i ponnyklasser så ser jag inga hinder över huvud taget att tävla honom som häst redan från början. I klasser för stor häst har man helt enkelt inga mätintyg.

Hur hingstvisningar går till och vad som krävs för det får andra svara på. Jag har helt enkelt ingen erfarenhet ;-)!

Anmäl
2010-05-21 00:05 #20 av: cina65

#19 Tack för alla tips och råd i detta. Glad

Mvh Carina

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.