Hoppning

Både glädje och suck...!

2010-05-28 16:00 #0 av: poppysmarsvin

Hästägandet är verkligen fyllt med både dalar och toppar... Mitt kära arabsto bröt ett hovben när hon var 4 år, och detta har sedan dess dykt upp med jämna mellanrum som ett problem. Inte hoven i sig, utan just att hon under denna tid och under en viktig del av sin utveckling snedbelastade sig. Tyvärr var jag väl inte tillräckligt skicklig i att korrigera det heller i min ridning då. Det är 6 år sedan hon visade någon ansträngning sist (hon är 14 nu), men nu börjar hon kännas "stum" i frambenen och igår på "kärringhoppträningen" var hon helt klart oren fram. Det rådde dock delade meningar om huruvida det var vänster eller höger fram... SUCK!

Hennes 5-åriga dotter var också med, och det var min 17-årige son som var med i "kärringgänget" och hoppade med henne. Hon skötte sig jättefint när vi hoppade studs osv. Sedan skulle vi hoppa en "mur", eller en vit bom med nedhängande plastskynke som ser ut som en mur. Det var i taskigaste slaget kanske då arabflickan inte hoppat så många "vanliga" hinder alls... Dessutom så LÅTER det ju när man stannar framför och det sprutar grus på plasten ;-)... Men ungen satt som gjuten i sadeln och lyckades tillslut få henne att hoppa även utan draghjälp... GLÄDJE!

Och idag är jag ganska trött faktiskt...

Anmäl
2010-05-29 02:11 #1 av: cina65

Vad tråkigt med ditt sto, hoppas verkligen det blir bättre.

Det var kul att din son är intresserad av ridning och att han sitter kvar som gjuten i sadeln, hade önskat att min son hade detta intresset han med men där gäller bara hans gitarr, kompisar och tjejer. Skrattande

Men han mognar väl han med. Flört

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Anmäl
2010-05-30 01:22 #2 av: poppysmarsvin

#1 Faktum är att det är en hel del gitarr och tjejen i huvudet på min 17:åring också ;-)! Men han och hans ett år äldre brorsa har varit ute och tävlat mycket på ponny tidigare så i sadeln sitter han väldigt säkert. Och till min stora lycka så gillar de fortfarande att rida även om tävlandet numera ligger helt nere. Hans tjej rider också, så det händer att de tar en tur själva på arabdamerna :-)!

Anmäl
2010-05-31 00:59 #3 av: cina65

Det låter ju underbart, jag hade varit glad om mina ungdommar hade visat samma intresse för hästar. Tyvärr ser mina det bara som ett jobb och illaluktande kläder, okey dottern visar väl en del intresse men för hennes del går skolan före allt och det är ju bra.

Mvh Carina

Anmäl
2010-05-31 13:57 #4 av: poppysmarsvin

Dubbelsuck... Tyvärr är Wossna fortfarande inte helt fräsch fram, så det får bli lite vila för hennes del ett tag nu Rynkar på näsan. Blir det inte en märkbar förbättring så blir det nog tyvärr till att åka en sväng till Kliniken - blä! Först ska jag se om lite vila kan hjälpa, men det är inte helt lätt nu när betes säsongen står för dörren.

Den andra lilla hoppan (fast hon är faktiskt högre än sin mor!) däremot är pigg som kvicksilver, och bara äääälskar att få komma ut i skogen! Men utan mamma var det mycket konstigt, och hon var tvungen att ropa fler gånger för att vara säker på att det verkligen bara var hon som skulle ut... Kanske lite nyttigt att Welwette får klara biffen utan mor vid närmare eftertanke! Människan är ju lat och rationell, så det är allt för sällan som Welwette har fått ta sig an skogens faror utan stöd från modern - inser jag nu...!

Anmäl
2010-05-31 17:32 #5 av: cina65

#4 Tror det blir en jättebra träning för Wewette. Glad 

Fast lite tråkigt att Wossna inte har blivit bra, håller tummarna för er.

Mvh Carina

Anmäl
2010-06-01 00:05 #6 av: poppysmarsvin

#5 Tack :-)!

Anmäl
2010-06-01 18:16 #7 av: aliah

Glädje och Suck så är det med hästlivet.. Mitt arabsto Zadira hade en hovbensfraktur ifjol och ända sedan dess har hon inte varit helt 100 % bra, frakturen är helt utläkt men tål tyvärr inte hårdare påfrestningar så vi har lagt tävlingskorna på hyllan och hon går nu som en lycklig promenadhäst..

Håller tummarna för att allting löser sig med din pålle!

Anmäl
2010-06-02 00:25 #8 av: poppysmarsvin

Hältor är verkligen luriga!!! Wossna bröt ett hovben (yttersta spetsen på ballen) på vänster bak, men det är fram som hon "alltid" har markerat om det har varit något knas efter frakturen. Och jag är inte heller helt säker på att vila alltid är modellen heller... En veterinär sa till mig för flera år sedan att just betesgång kan förvärra en liten ansträngning då hästarna långt ifrån vilar. Istället så går och går de, och unnar sig sällan att ligga ner några längre stunder heller. Vi får väl se till helgen hur Wossna verkar. Jag ska ta ut henne på en liten provrunda i skogen då tänkte jag.

Anmäl
2010-06-02 02:00 #9 av: Liiniz

Hoppas att allt blir bra med henne och den kluriga hältan försvinnerGlad

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Anmäl
2010-06-12 01:31 #10 av: imsuchadiva

Tycker inte att du borde sucka såå mycket. Nog för att det är jobbigt när hästar blir dåliga, men jag tycker det låter som hon haft ett bra liv :)
Hovbensfrakturer är ju inte direkt att leka med, eller inte frakturer är ju det.

Duktig son du har, jag försöker jobba på det där med att sitta som gjuten i sadeln. Dock har inte hästen hållt med om det ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.