Annons:
Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 5253 ggr
CoralReefs
2010-06-24 14:04

Svullna karleder HJÄLP!

Hjälp! Igår när jag gick igenom min häst upptäckte jag att han var något svullen i karlederna på båda bak. Han är inte halt eller stel på något vis och bara 4 år gammal.

Han hade inte ont heller. Jag la på lite aloe vera och red ut en sväng och när jag kom tillbaka var svullnaden mindre.

I söndags bytte vi beteshage..kan det bero på detta? eller vad kan det vara?

Annons:
cina65
2010-06-26 01:17
#1

Inte kul när sånt händer, du kan ju prova gnida på lite arnika om han inte har några sår där och sen för det brukar hjäpa när min valack får problem med sina karleder, han svullnar också upp så ibland men det beror säkert på åldern hos han. (22 år)

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

CoralReefs
2010-06-26 17:38
#2

Det skall jag absolut prova!

Det lustiga är att min kompis som bor 15 mil härifrån har fått exakt samma sympotom på sin häst + hagkompisen…..väldigt märkligt.

cina65
2010-06-27 01:38
#3

Verkligen konstigt. Obestämd Det skulle ju kunna vara något i marken bakterier eller nått, men jag har aldrig hört att hästarna då endast svullnar i karleder utan då får de symtom från magen osv.

Du har inte gett han något nytt tillskott att äta eller så?

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

CoralReefs
2010-06-28 11:07
#4

nej…inget nytt men vi har bytt hage om det kan vara något?? eller kan det kanske vara knott?

Det är bara han och en till häst som går där och när den andra hästen tas ut bruakr han rusa runt som en galning tills den andra är utan synhåll…kan det vara något?

cina65
2010-06-28 14:23
#5

#4 Brukar din häst rusa runt tills den andra hästen är borta? I så fall hade jag nog misstänkt att det var där problemet ligger.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

CoralReefs
2010-06-28 15:09
#6

ja när han blir ensam i hagen gör han så=(

Annons:
cina65
2010-06-29 01:38
#7

Okey då missförstod jag dej, trodde han gjorde så när den andra hästen kom in i hagen.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Elshira
2010-07-07 21:48
#8

Någon nämnde på ridsport iFokus att alsikeklöver kan ge symptom liknande med mugg. Kanske är det denna klöver som rsakat det? *gissar bara*

Hade det varit en överansträngning så brukar ju snarare senorna svälla och alla fyra ben.

Hakuna matata!

CoralReefs
2010-07-08 02:08
#9

det försvann lika fort som det kom trots att han gått i samma hage….försvinner reaktionen på klövern eller består den?

Upp till toppen
Annons: