Övrigt

Varför och vad står det för?

2010-06-27 14:57 #0 av: [oddtinna]

Måste fråga en sak jag undrat över i en himla massa år nu.

Vissa araber heter El *namn*.

Vad står El för och varför har inte alla araber det?

Och varför sätter man inte ox efter alla arabers namn? Även om araben är 100% ren så står det ibland inte efter namnet..

Anmäl
2010-06-28 15:11 #1 av: Neywaz

El är arabiska och sätts före betydelsen för att böja ordet, tex

El Tornado - tornadon

Tornado - tornado

Så detta har bara med namngivningen att göra.

OX är benämningen på ett renrasigt registrerat arabiskt fullblod. Nu vet jag inte vad du menar med att det inte står ox efter en renrasig arab, men antar att det är startlistor etc du pratar om? Där skriver man själv in hästens namn och då vet jag att många utelämnar att skriva ox efter, om det är av bekvämlighet eller för att det eg inte hör till hästens namn utan bara är en benämning för vilken ras den tillhör vet jag inte. När jag anmäler mina araber till tävling har jag sedan tidigare skrivit in i TDB att mina är araber och till namnet står därför inget ox efter.

Blev det klarare nu? =)

Anmäl
2010-07-05 14:03 #2 av: [oddtinna]

Ja, tusen tack för ditt svar, kunde inte blivit bättre :)

Men så ston kan också ha El?

Tänkte om det är maskulint eller feminint.

Anmäl
2010-07-05 16:44 #3 av: GranoStall

El sätter man ofta om man vill döpa sin arab till något som någon annan häst redan heter och man inte har annat prefix på sina hästar.

Anmäl
2010-07-06 22:43 #4 av: Elshira

Sedan kan jag tillägga att "Ibn" betyder "son till" och "Bit" betyder "dotter till".

Så Ibn Zareefa betyder "Son till Zareefa", man kan använda både mamma och pappans namn tillsammans med Ibn och Bint. Det är ett sätt att visa att hästen kanske har en fin förälder. De kan också heta "Ibn Ibn" eller "Bint Bint" vilket helt enkelt är farfar/mormor osv.

Ansata Ibn Halima är ju ett praktexempel som dock gjorde sitt eget namn ännu större :)

Anmäl
2010-07-16 01:01 #5 av: [oddtinna]

Så Ansata är dotter till Halima, typ? :)

Men jag tänkte detta också: Vad betyder Om el Tanam? (enda arben jag kund ekomma på jst nu)

Och är det med araber som med islandshästar att de döps som de ser ut? Till exempel Häst med mörka ögon eller har de oftast bara namn?

Tack för era svar!

Anmäl
2010-07-18 12:42 #6 av: Elshira

#5 Nej Ansata Ibn (son till) Halima är son till Halima.

Och sedan så kan du läsa #1 Inlägg igen el gör det betingat så du i princip kan säga den/det framför.

Jag kör samma exempel El Tornado = (den där) Tornadon, Tornado = (En, vilken som helst) Tornado.

Vad Om betyder vet jag dock tyvärr inte.

Araberna brukar normalt sett inte döpas efter hur de ser ut, men visst kan man göra det ändå. Det är nog vanligare med hur de beter sig sådana fall El Tornado t.ex skulle ju kunna vara ett litet vilddjur t.ex ;)

Anmäl
2010-07-19 17:21 #7 av: Neywaz

Om el Arab är ett världskänt stuteri som ligger i Santa Ynez, Californien. Därifrån får alla hästar, uppfödda av stuteriet sitt prefix "Om el" som sätts före alla deras hästars namn, bland många andra då Om el Tanam :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.